چرا پرواز بی-۵۲ ها برای جمهوری اسلامی وحشت آور است؟

بمب‌افکن‌های بی-۵۲ آمریکا به دنبال افزایش حملات اخیر موشکی بار دیګر برفراز خاورمیانه به پرواز درآمدند

U.S. Air Force photo- پرواز بمب‌افکن‌های بی۵۲، به دستور جو بایدن متوقف شده بود

صبح امروز، یکشنبه، دو فروند بمب افکن راهبردی و سنگین بی-۵۲ اِچ اسکادران۶۹ بمب افکن نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا پس از ۱۵ ساعت پرواز از پایگاه هوایی مینوت (Minot) وارد حریم هوایی عربستان سعودی شدند تا به مدت تقریبا پنج ساعت پرواز گشتی برفراز خلیج فارس بپردازند.

هدف از این ماموریت رساندن پیامی صریح از سوی دولت آمریکا به جمهوری اسلامی است: حفظ آمادگی نیروی هوایی این کشور جهت مقابله با هرگونه تهدید ایجاد شده از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای نیابتی آن بخصوص در عراق علیه نیروهای آمریکایی و متحدانش.

آخرین و ششمین پرواز از این دست پیشتر در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۹۹ صورت گرفته بود که در جریان آن دو فروند بمب افکن بی-۵۲اچ جمعی این اسکادران مستقر در ایالت داکوتای شمالی مسلح به موشک‌های کروز اِی جی اِم-۱۵۸بی (AGM-۱۵۸B) بر فراز عربستان سعودی و خلیج فارس پرواز کردند و توسط جنگنده‌های اف-۱۵و اف-۱۶نیروی هوایی آمریکا و عربستان سعودی اسکورت شدند.

پس از آن، به دستور دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن پروازهای بی-۵۲ اِچ ها در راستای نمایش حسن نیت دولت وی و ارسال پیامی مثبت به رژیم جمهوری اسلامی متوقف شد.

سوء استفاده رژیم تهران، سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی وابسته به نیروی قدس از سیاستهای منفعالانه دولت بایدن در قبال رژیم تهران و انجام حملات راکتی شبه نظامیان کتائب سیدالشهدا علیه محل استقرار نیروهای آمریکایی در فرودگاه بین المللی اربیل در تاریخ ۲۷ بهمن ماه، حمله به پایگاه هوایی بلد در تاریخ دوم اسفند و حمله به پایگاه هوایی عین الاسد در تاریخ سوم اسفندماه و راکت پرانی به سمت منطقه سبز بغداد در کنار انجام حملات موشکی و پهپادی شبه نظامیان حوثی به ریاض، خمیس مشیط، جده جیزان و سایر شهرهای جنوبی عربستان سعودی باعث شد تا مقامات آمریکایی به اشتباه بودن رفتار منفعالانه خود در برابر تهران پی ببرند و بار دیگر دستور از سر گیری پروازهای بمب افکن‌های بی-۵۲اچ را بدهند.

بمب افکن‌های بی-52اِچ نیروی هوایی آمریکا مسلح به موشک‌های کروز اِی جی اِم-۱۵۸ بی، نقشی مهم در آغاز هرگونه حمله هوایی ایالات متحده آمریکا به ایران ایفا خواهند کرد. موشک‌های کروز آنها با برد ۹۲۵ کیلومتر می‌توانند در فاصله بسیار زیاد از حریم هوایی ایران و خارج از برد موشک‌های زمین به هوای نیروی پدافند هوایی ارتش و نیروی هوافضای سپاه شلیک شوند و تاسیسات راداری و پدافندی ارتش و سپاه را منهدم کنند. همچنین در صورت درگیری نظامی در خاک عراق، این بمب افکن‌ها می‌توانند نقش مهمی در بمباران نفرات سپاه قدس و شبه نظامیانشان ایفا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همه چیز درباره بی-۵۲اچ های ماموریت امروز

همان‌طور که گفته شد، دو فروند بمب افکن بی-۵۲ اِچ از اسکادران ۶۹ بمب افکن مستقر در پایگاه هوایی مینوت در این ماموریت شرکت دارند. این اسکادران دوازده فروند هواپیمای بمب‌افکن از این نوع دارد و با توجه به محل استقرار آن در شمال ایالات متحده آمریکا جهت اعزام به خاورمیانه مناسب‌ترند و به همین دلیل، سه ماموریت از مجموع شش ماموریت گشتی پیشین بی-52اِچ ها بر فراز خاورمیانه در راستای هشدار به رژیم جمهوری اسلامی توسط بمب‌افکن‌های این اسکادران صورت گرفت که به ترتیب در روزهای ۱۱، ۱۸و ۲۵ دی ۱۳۹۹ انجام پذیرفت؛ روزهایی که احتمال انجام عملیات‌ انتقام‌جویانه از سوی سپاه و نیروهای نیابتی‌اش بر ضد نیروهای آمریکایی در نخستین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس وجود داشت.

در جریان ماموریت روز یکشنبه بمب‌افکن‌های شماره ۰۰۱۲-۶۰ و ۰۰۳۹-۶۱ از این اسکادران بر فراز خاورمیانه به پرواز درآمدند. علاوه بر آنها یک بی-۵۲اچ سوم نیز از پایگاه مینوت به پرواز درآمده بود تا در صورت بروز نقص برای هر یک از این دو هواپیما جایگزینشان شود. هواپیمای رزرو این دسته پروازی تا لحظه خروج از حریم هوایی آمریکا همراهی کرد.  هر سه هواپیما حدود ساعت۱۵:۲۰ گرینویچ از پایگاهشان در پایگاه داکوتای شمالی به پرواز آمده بودند.

نخستین هواپیمای ماموریت امروز یعنی،  ۰۰۱۲-۶۰ پیشتر در تاریخ۱۸ دی ماه ۱۳۹۹ در ماموریتی مشابه شرکت کرده بود. هواپیمای دیگر یعنی ۰۰۳۹-۶۱ نیز پیشتر در تاریخ ۲۸ دی بر فراز خاورمیانه به پرواز درآمده بود. این هواپیما یکی از ۴۶ فروند بمب افکن بی-۵۲ اچ نیروی هوایی آمریکا با قابلیت حمل سلاح اتمی است. نیروی هوایی آمریکا در مجموع ۷۶ فروند بمب افکن بی-۵۲ اچ در اختیار دارد که از این تعداد ۵۸ فروند عملیاتی و ۱۸ فروند رزرو است.

هر بی-۵۲اِچ در راه رسیدن به حریم هوایی عربستان و سپس خلیج فارس در مجموع چهار بار سوختگیری هوایی دارد. مرحله نخست برفراز اقیانوس آتلانتیک شمالی توسط دو فروند هواپیمای سوخت‌رسان متوسط کِی سی-۱۳۵آر صورت می‌گیرد.

در مرحله بعدی، دو فروند کِی سی-۱۳۵آر دیگر نیروی هوایی آمریکا متعلق به هنگ صدم سوخت‌رسان هوایی مستقر در پایگاه هوایی میلدِنهال (Mildenhall) در انگلستان بر فراز غرب دریای مدیترانه از لحظه ورود بی-۵۲اِچ ها به حریم هوایی آن پس از عبور از فراز جبل الطارق تا جنوب ایتالیا ادامه خواهد داشت. پس از آنها، دو فروند کی سی-۱۳۵آر به پرواز در آمده، از پایگاه هوایی العدید در قطر به این بمب افکن‌ها در شرق دریای مدیترانه و پس از خروجشان از حریم هوایی اردن سوخت می‌دهند.

اسکورت و محفاظت از بی-۵۲اِچ ها

پس از ورود این بمب‌افکن‌ها به حریم هوایی هوایی اردن، جنگنده بمب‌افکن‌های ضربتی اف-۱۵ئی از اسکادران ۳۹۲ شکاری اعزامی نیروی هوایی آمریکا به پایگاه هوایی موفق السلطی در اردن آنها را اسکورت می‌کنند.

 پس از یک ساعت، ماموریت اسکورت بر عهده اف-۱۶سی جِی های اسکادران ۷۷ شکاری اعزامی نیروی هوایی آمریکا در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در عربستان سعودی قرار می‌گیرد.

پس از آن، همچون دفعات پیشین، جنگنده بمب‌افکن‌های ضربتی اف-۱۵اِس اِی (F-15SA) نیروی هوایی سلطنتی سعودی نیز به جمع هواپیماهای آمریکایی نزدیک می‌شوند و خلبانان آنها ماموریت پرواز جمع را با بی-۵۲ اِچ تمرین می‌کنند.

پیشتر در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۹۹، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا درباره پرواز بمب افکن‌های بی-۵۲اچ برفراز خاورمیانه به نگارنده گفته بود:«این ماموریت‌ها در راستای نمایش تعهد دائمی نیروهای نظامی آمریکا به فراهم کردن امنیت در منطقه و مقابله با اقدامات خصمانه و تهاجمی علیه متحدینش است. ماموریت بمب‌افکن‌های بی-۵۲اچ ۳۶ ساعته بوده و در جریان آن بمب‌افکن‌ها بدون توقف از پایگاه هوایی مینوت به خلیج فارس پرواز می‌کنند و پس از انجام ماموریتشان بدون هرگونه توقف باز می‌گردند. این ماموریت در راستای نمایش قابلیت اعزام سریع قدرت نظامی آمریکا به منطقه (خاورمیانه) است.»

در جریان پرواز بر فراز عربستان سعودی و خلیج فارس، این دو بمب‌افکن توسط هواپیماهای سوخت‌رسان سنگین کِی سی-۱۰آ (KC-10A) به پرواز در آمدند و از پایگاه الظفره مورد سوخت‌رسانی هوایی واقع شدند. حدود دوازده فروند از این هواپیمای سوخت‌رسان نیروی هوایی آمریکا در پایگاه الظفره مستقر هستند.

چرا پرواز بی-۵۲اچ های بر فراز خلیج فارس برای جمهوری اسلامی وحشت آور است؟

همان‌طور که گفته شد، بمب‌افکن‌های بی-۵۲اِچ نیروی هوایی آمریکا سکوهای پرنده پرتابگر موشک کروز هستند. هر کدام از این بمب‌افکن‌ها می‌توانند تعداد ۱۲ فروند موشک کروز اِی جی اِم-۱۸۵بی را درون محفظه داخلی سلاح خود حمل کنند. نخستین استفاده موفقیت‌آمیز از موشک‌های کروز توسط بمب‌افکن‌های بی-۵۲ با استفاده از مدل جی (B-52G) آنها در شب آغاز عملیات طوفان صحرا (Desert Storm) یا یورش آمریکا و متحدانش به عراق جهت بیرون راندن آن از کویت در بامداد ۲۷ دی ماه سال ۱۳۶۹ صورت گرفت که در جریان آن موشک‌های کروز اِی جی اِم-۸۶ سی شلیک شده از این بمب‌افکن‌ها شبکه پدافند ارتش عراق را در هم کوبیدند.

در صورت بروز درگیری نظامی با ایران و لزوم انجام هرگونه عملیات عمقی توسط جنگنده بمب‌افکن‌های ضربتی اف-۱۵ئی نیروی هوایی آمریکا در حریم هوایی ایران، موشک‌های کروز شلیک شده توسط بی-۵۲اچ ها می‌توانند شبکه پدافندی ارتش و سپاه را مورد هدف قرار داده و آن را از طریق انهدام سایت‌های راداری هشدار زودهنگام و همچنین سامانه‌های پدافند موشکی زمین به هوا امن سازند. پس از آن، جنگنده های رادارگریز چون اف-۳۵بی (F-35B) مستقر در ناو آبی خاکی "یو اس اس ماکین آیلند" (USS Makin Island) بدون نگرانی از افشای اطلاعات مربوط به میزان رادارگریزی‌شان جهت تکمیل عملیات سرکوب پدافند هوایی ارتش و سپاه وارد عمل می‌شوند.

در ماه‌های اخیر واکنش فرماندهان سپاه پاسداران و بخصوص امیرعلی حاجی‌زاده و همچنین برخی از مقامات جمهوری اسلامی به پرواز این هواپیماهای بمب‌افکن در نزدیکی حریم هوایی ایران، ضمن پنهان کردن ترس و وحشت، تمسخر و بی اهمیت نشان دادن این پروازها بوده است.

امیرعلی حاجی‌زاده در چند مصاحبه با خبرنگاران صدا و سیما مدعی شده که این بمب‌افکن‌ها به راحتی می‌توانند مورد هدف سامانه‌های پدافند موشکی سپاه واقع شوند و در حقیقت "سیبل متحرک" هستند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در جریان پروازهای این بمب‌افکن‌ها بر فراز خلیج فارس فاصله لازم از محل استقرار سامانه‌های پدافند موشکی در جنوب ایران همواره توسط خدمه این بمب‌افکن‌ها حفظ شده است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه