مجلس سنای آمریکا تصویب کرد: ۱.۹ تریلیون دلار برای کمک به شهروندان

تمام دموکرات‌ها رای مثبت دادند، تمام جمهوری‌خواهان رای منفی 

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری دموکرات- REUTERS/Kevin Lamarque

مجلس سنای آمریکا بامداد روز شنبه بسته ۱.۹ تریلیون دلاری برای کمک به اقتصاد و شهروندان را در بحبوحه بحران همه‌گیری ویروس کرونا تصویب کرد. جو بایدن، رئیس‌ جمهوری دموکرات، حالا در همین هفته‌های اول ریاست ‌جمهوری‌اش به یکی از اولویت‌های خود رسیده است. بحث درباره این لایحه تازه ۲۴ ساعت قبل آغاز شده بود. درون فراکسیون حزب دموکرات اختلافاتی در مورد جزئیات بیمه بیکاری وجود داشت که باعث تاخیر در تدوین شکل نهایی لایحه شده بود.

مجلس سنا در حال حاضر ۵۰ به ۵۰ بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تقسیم شده است و این امر باعث حساس و دشوار بودن روند تصویب لایحه‌ها می‌شود. رهبری مجلس در دست دموکرات‌ها است که از یک روند تسریع ‌یافته برای بررسی به لوایح استفاده می‌کنند که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. 

این لایحه اقتصادی نهایتا با رای ۵۰ به ۴۹ به تصویب مجلس سنا رسید. تمام دموکرات‌ها (از جمله دو سناتور مستقل که جزو فراکسیون حزب دموکرات هستند، یعنی برنی سندرز و انگوس کینگ) رای مثبت دادند و تمام جمهوری‌خواهان هم رای منفی دادند. تنها سناتور جمهوری‌خواهی که در رای‌گیری حضور نداشت، دان سالیوان بود که به علت یک مورد اضطراری خانوادگی، روز جمعه از واشنگتن رفته بود. اگر او حضور می‌داشت و رای منفی می‌داد، نتیجه تساوی ۵۰ به ۵۰ می‌شد، اما در آن صورت هم پیروزی با دموکرات‌ها می‌بود، چرا که رای تعیین‌کننده را کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری، می‌دهد. طبق قانون اساسی آمریکا، معاون رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس سنا نیز محسوب می‌شود و در موارد تساوی، رای تعیین‌کننده با او است. 

این لایحه حالا به صحن مجلس نمایندگان می‌رود که اکثریت در آن با دموکرات‌ها است. مجلس که رای مثبت دهد، لایحه به میز آقای بایدن می‌رود و پس از امضای او قانونی می‌شود. مجلس هفته گذشته نسخه متفاوتی از این لایحه را تصویب کرده بود و حالا باید نسخه ترمیم‌شده توسط سنا را به رای مجدد بگذارد. 

مهمترین بخش این لایحه، ارسال چک‌های ۱۴۰۰ دلاری به تمام ساکنین آمریکا است که درآمد سالیانه‌شان زیر ۷۵ هزار دلار است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که لایحه نزد عموم مردم آمریکا محبوب است. از جمله اختلافات درون دموکرات‌ها این بود که سقف درآمدی کسانی که مشمول این کمک می‌شوند چقدر باشد و نهایتا رقم ۷۵ هزار دلار به عنوان سازش بین جناح‌های چپ‌ و میانه حزب دموکرات پذیرفته شد. 

پیش از رسیدن به تصویب نهایی، ۳۹ متمم در عرض ۲۵ ساعت به صحن مجلس سنا آورده و به رای گذاشته شدند. از جمله عوامل ایجاد تاخیر، جو مانچین، سناتور دموکرات از ایالت ویرجینیای غربی بود که به جناح میانه یا راست حزبش متعلق است. جمعه شب آقای مانچین پس از جلسه‌ای طولانی با چاک شومر، سناتور نیویورک و رهبر اکثریت، بالاخره با رهبری حزبش به توافق رسید.

در نسخه نهایی لایحه، بیمه بیکاری تا روز ۶ سپتامبر به میزان هفته‌ای ۳۰۰ دلار پرداخت خواهد شد (در نسخه‌های قبلی این میزان هفته‌ای ۴۰۰ دلار بود.) در ضمن خانوارهایی که در‌آمد سالیانه‌شان زیر ۱۵۰ هزار دلار است، نیاز به پرداخت مالیات برای بیمه بیکاری زیر ۱۰۲۰۰ دلار ندارند. 

روند تصویب اما نشان از دشواری‌های آینده دارد. ترکیب ۵۰ به ۵۰ سنا باعث شده است که حتی یک سناتور هم بتواند جلو تصویب لوایح را بگیرد و خواست‌های خود را وارد کند؛ چنان‌که در رفتار سناتور مانچین می‌بینیم. پیش از این به نظر می‌رسید این سناتور دموکرات متمایل به حمایت از متمم راب پورتمن، سناتور جمهوری‌خواه، است که آن هم بیمه بیکاری را به هفته‌ای ۳۰۰ دلار کاهش می‌داد، ولی آن ‌را تنها تا ماه ژوئن تمدید می‌کرد. آن متمم با رای ۵۰ به ۴۹ (با حمایت مانچین) تصویب شد، اما چند ساعت بعد با متمم جدیدی از سوی دموکرات‌ها (که مانچین به آن هم رای داد) عملا لغو شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سناتور برنی سندرز، شاخص‌ترین چهره جریان سوسیالیستی در آمریکا، صبح روز جمعه متممی پیشنهاد کرده بود که حداقل دستمزد فدرال را (به ۱۵ دلار در ساعت) افزایش می‌داد، اما آن متمم با مخالفت میانه‌روهای حزب دموکرات رای نیاورد. 

سندرز و بقیه چپ‌گرایان دموکرات نهایتا به نسخه سازشی رای دادند. این امر باعث ناخرسندی چهره‌هایی همچون رای وایدن، سناتور دموکرات از ایالت اورگون، شد. آقای وایدن می‌خواست بیمه بیکاری هفته‌ای ۶۰۰ دلار باشد و تا ماه اکتبر تمدید شود. 

متمم آقای سندرز میزان حداقل دستمزد را تا سال ۲۰۲۵ به ساعتی ۱۵ دلار می‌رساند. مشاور پارلمانی مجلس سنا هفته قبل رای داده بود که گنجاندن این مبحث در لایحه کنونی مجاز نیست و بر همین مبنا لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، اعتراضی در صحن مجلس مطرح کرد. گذشته از این اما نه تنها سناتور مانچین، که چندین تن از سایر سناتورهای حزب دموکرات نیز به طرح سندرز رای منفی دادند؛ از جمله سناتورها جان تستر، جین شاهین، کریستن سینما، کریس کونز، تیم کارپر، و مگی هاسن که در این رای با جمهوری‌خواهان همراه شدند. انگوس کینگِ مستقل نیز همراه آن‌ها به متمم سندرز رای منفی داد. مانچین و سینما بخصوص علیه افزایش حداقل دستمزد موضع گرفته بودند و خانم سینما با حرکتی نمایشی و نشان دادن انگشت شستی که پایین گرفته بود، مخالفت خود را نشان داد تا خشم بسیاری از مدافعان این طرح را به همراه داشته باشد. 

یکی از متمم‌های جمهوری‌خواهان برای آن بود که ارسال چک به مهاجرانی که وضعیت قانونی مشخصی ندارند، صورت نگیرد. این متمم ماه قبل از حمایت هشت سناتور دموکرات برخوردار شده بود. در بامداد شنبه اما حتی یک دموکرات هم به آن رای نداد، تا تصویب نشود. 

یکی از آخرین متمم‌هایی که به لایحه اضافه شدند، ۸۰۰ میلیارد دلار را صرف بودجه آموزشی برای کودکان بی‌خانمان می‌کند. دیگری حمایت‌های موجود از پیمانکاران دولت فدرال را تا روز ۳۰ سپتامبر تمدید می‌کند. هر دوی این‌ها لوایح دوحزبی محسوب می‌شوند که اولی مورد حمایت مانچینِ دموکرات و لیزا مورکووسکیِ جمهوری‌خواه است، و دومی مورد حمایت مارکو روبیوی جمهوری‌خواه و مارک وارنرِ دموکرات.