کمک! کسی یک شهاب‌سنگ پیدا نکرده؟

اخترشناسان دنبال شهاب‌سنگ به اندازه زردآلو می‌گردند که در فرانسه سقوط کرده

انجمن اخترشناسی فرانسه در شبکه‌های اجتماعی از مردم خواسته است که در جست‌وجوی این سنگ‌شهاب برآیند، و نیز پوسترهایی را در محل احتمالی فرود آن نصب کرده است- JON LEVY / AFP

اخترشناسان در فرانسه از مردم خواسته‌اند که برای یافتن رد یک شهاب‌سنگ به اندازه یک زردآلو که جایی در حومه «بوردو» به زمین افتاده است، کمک کنند.

رد این زباله  فضایی که گفته می‌شود ۱۵۰ گرم وزن دارد، درساعت ۱۰:۴۳دقیقه بعدازظهر روز شنبه در جنوب غربی فرانسه گرفته شد که در حالتی سوزان وارد اتمسفر این منطقه شد.

میکائیل ویلمارت، از انجمن آموزش اخترشناسی «اِ سیِل اووِر» (آسمان باز)، به خبرگزاری فرانسه گفت: «شهاب‌سنگ‌ها یادگارهای ایجاد منظومه شمسی هستند که در معرض عناصر مختلف قرار گرفته‌اند.»

«یک شهاب‌سنگ سرد نظیر این که چند روز پیش بر کره زمین افتاد، تحت نفود محیط زمین قرار نگرفته و می‌تواند حاوی اطلاعات ذیقیمتی برای دانشمندان باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ویلمارت افزود که اندازه این شهاب‌سنگ و منطقه‌ای که در آن افتاده است، یافتن آن را مانند «تلاش برای یافتن یک سوزن در کاهدان» دشوار می‌کند.

«ما از مردم می‌خواهیم باغ‌های خود و کنار جاده‌ها را به امید برخوردن به این سنگ به‌شدت قابل‌توجه، بگردند.»

انجمن اخترشناسی فرانسه در شبکه‌های اجتماعی از مردم خواسته است که در جست‌وجوی این سنگ‌شهاب برآیند، و نیز پوسترهایی را در محل احتمالی فرود آن نصب کرده است.

در بریتانیا نیز تلاش برای یافتن تکه‌ای از یک سیارک که دانشمندان معتقدند روز یکشنبه جایی در استان «گلاستِر شِر» افتاده است، در جریان است. 

بخش عمده این سیارک در جریان سقوط به زمین «خرد» شده است، اما دکتر لوک دِیلی از انجمن «فایِرفال» بریتانیا، می‌گوید ممکن است برخی از قطعات آن که کوچکتر از یک پرتقال است، روی زمین افتاده باشد.

انجمن فایربال بریتانیا محل پراکنده شدن سیارک را محاسبه کرده است.

دکتر لوک دِیلی گفت: «در این مورد، فکر می‌کنیم تعداد زیادی از تکه‌های این سیارک به زمین افتاده است. اگر این تکه‌ها به زمین رسیده باشند، جایی در شمال «چلتِن‌هَم»به سمت «اِستوُ آن دِ وُلد» افتاده‌اند. بنابراین احتمالا این قطعات در زمین‌های کشاورزی پراکنده شده‌اند.»

© The Independent

بیشتر از جهان