اختصاصی ایندیپندنت فارسی: تلاش حزب‌الله برای ایجاد بازوهای ایرانی در سوریه

مأموریت این گروه شبه‌نظامی، تشویق جوانان سویدا برای پیوستن به لشکر چهارم، بازوی ایرانی ارتش رژیم سوریه است

بیشتر افراد این گروه شبه‌نظامی از منطقه سیده زینب در حومه دمشق هستند  - HEZBOLLAH PRESS OFFICE / AFP

در ادامه گزارش‌های اختصاصی، ایندیپندنت فارسی اطلاعات تازه و منتشر نشده‌ای را در رابطه با استقرار شبه‌نظامیان ایران به ویژه نیروهای حزب‌الله در استان سویدا و در منطقه لُجاه در استان درعا در سوریه به دست آورده است.

اهمیت این اطلاعات، در جزئیات مربوط به نقاط استقرار شبه‌نظامیان، مختصات آنها، نام و ملیت افراد برجسته، مراحل استخدام و مکان‌های محرمانه‌ای است که افراد وابسته به حزب‌الله در آنجا مستقر شده‌اند.

یکی از نقاط عمده که شبه‌نظامیان در آنجا حضور دارند، استادیومی ورزشی در شهر سویدا است. شبه‌نظامیان حزب‌الله تا سال ۲۰۱۷ در این پایگاه مستقر بودند، اما پس از آنکه حزب‌الله پیشبرد برنامه‌های خود را از طریق یک گروه برجسته در مقر فرماندهی دفاع ملی در سویدا آغاز کرد و اسرار آن در این‌جا فاش شد، تصمیم به تخلیه این پایگاه گرفت.

با این حال، یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت که از ماه آوریل سال ۲۰۲۰، شبه‌نظامیان حزب‌الله با حمایت و محافظت خاص توسط دفتر امنیتی لشکر چهارم که مسئولیت آن را "یعرب ظهرالدین" و (سرهنگ ضیا) بر عهده دارد، کنترل استادیوم ورزشی و ساختمان‌های زیرین آن را به دست گرفته‌اند.

دفتر امنیتی لشکر چهارم نیز در مقر باشگاه تیراندازی مجاور شهر که به دفتر لشکر چهارم در سویدا تبدیل شده، واقع است.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، به ایندیپندنت فارسی گفت گروه جدید حزب‌الله که در این موقعیت مستقر شده، از منطقه دیماس در حومه دمشق، به ویژه از آموزشگاه رانندگی در دیماس به این‌جا منتقل شده است.

افراد این گروه که شمار آنها به ۲۵ نفر می‌رسد و از شهروندان سوریه و لبنان هستند برای مدت‌های بسیاری تحت فرماندهی"حاج مجتبی" در دیماس فعالیت می‌کردند. بیشتر افراد این گروه شبه‌نظامی از منطقه سیده زینب در حومه دمشق هستند و در این میان می‌توان به «حسین الجزار»، یکی از نزدیکان «فادی الجزار»، فرمانده پیشین ارشد حزب‌الله که در سال ۲۰۱۵، در منطقه قصیر در حومه شهر حمص کشته شد، اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مأموریت گروه شبه‌نظامی مستقر در استادیوم ورزشی سویدا

به گفته این منبع آگاه، عمده‌ترین مأموریت این گروه، تشویق جوانان سویدا برای پیوستن به لشکر چهارم است که از آن به عنوان بازوی ایرانی ارتش رژیم سوریه یاد می‌شود. در بازه زمانی اوایل ماه اوت تا اواسط ماه سپتامبر ۲۰۲۰، پذیرش جوانان برای پیوستن به لشکر چهارم در ازای تضمین عدم پیگرد قانونی توسط سرویس‌های امنیتی رژیم سوریه ادامه داشت. سپس، این گروه کلیه‌ درخواست‌های متقاضایان پیوستن به لشکر چهارم را مورد بررسی قرار داد، زیرا هدف اساسی این برنامه، ایجاد گروه شبه‌نظامی دُروزی بود که به ایران وفادار باشد، مشابه گروه "یعرب ظهرالدین" فرزند "عصام ظهرالدین".

این منبع آگاه به ایندیپندنت گفت: «طبق اطلاعات معتبر به دست‌آمده، این گروه، دو مجموعه از شبه‌نظامیان حزب‌الله را مدیریت می‌کند که یکی در هنگ ۴۴ در منطقه "حرش قنوات" و دیگری در مقر فرماندهی دفاع ملی مستقرند. در ۲۹ ماه ژوئن ۲۰۲۰،  این گروه با "حسین ایوب" مسئول گروه حزب الله در هنگ ۴۴ و"زهیر الحاج"، مسئول گروه مستقر در مقر فرماندهی ملی نشست ویژه‌ای داشت. در این نشست در مورد لزوم جایگزین کردن اعضای لشکر چهارم به‌جای افراد شبه‌نظامیان مستقر در مرکز فرماندهی به دلیل بروز مشکلات فزاینده میان دو طرف، بحث و بررسی صورت گرفت.»

مقر گروه حزب‌الله در شهر سویدا

او گفت: «این پایگاه در یک استادیوم ورزشی که در سال ۲۰۱۴ به طور کامل مجهز شده و امکانات لازم در آن فراهم و مستقیماً به عنوان مقر شبه‌نظامیان تبدیل شده بود، واقع است. این مقر در آغاز محل اقامت اعضای حزب‌الله و شخصیت‌های وابسته به آن بود، اما در حال حاضر، ساختمان‌های زیرین این استادیوم توسط باشگاه تیراندازی به عنوان محل اقامت"جزار"، فرمانده گروه و اعضای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه برآن، ۸ نگهبان از جمله تک‌تیراندازها در محوطه استادیوم مستقر هستند و از این محوطه بیرون نمی‌روند.»

به گفته وی، «این مقر به دوربین‌های نظارتی مجهز نیست و دفتر امنیت لشکر چهارم در باشگاه تیراندازی به عنوان ستاد محافظت مستقیم از این پایگاه شناخته می‌شود. نیروهای مستقر حزب‌الله در این مقر، لباس‌های لشکر چهارم ارتش سوریه را می‌پوشند و جز «بندهای زردی» که بر بازوی چپ آنها بسته است دیگر هیچ نشان و علامتی که وابستگی آنها را به حزب‌الله نشان دهد، ندارند.»

این منبع مطلع، با تاکید بر اینکه به گزارش‌های اطلاعاتی در این زمینه دسترسی دارد، گفت:« اعضای این گروه سلاح‌های تهاجمی ام۱۶، راکت‌های ضدتانک آر پی جی، دو تفنگ تک‌تیرانداز و دوربین‌های شکاری برای استفاده در روز و شب دارند. همچنین، در این مقر، دو دستگاه خودرو ون به رنگ سفید و یک دستگاه اتومبیل مخصوص کادیلاک سفید که دارای پلاک لبنانی شماره ۵۶۲۲۱۴، است، وجود دارد.»

اعضای این گروه تقریباً هر سه تا چهار روز یک‌بار کمک هزینه غذا از دفتر لشکر چهارم دریافت می کنند و از زمان ورود به این محل تاکنون در خارج از مقر دیده نشده اند.

 

مختصات مقر گروه حزب‌الله: استادیوم ورزشی در سویدا:

32.731203,36.586818

 

مختصات باشگاه تیراندازی:

32.730187,36.587251