سرانجام تاریخ انتشار گزارش نهایی «مبدأ کرونا» مشخص شد

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که این گزارش در هفته پس از ۱۵ مارس منتشر خواهد شد

سازمان بهداشت جهانی در ابتدا اعلام کرده بود که تیم کارشناسی پیش از ارائه گزارش نهایی خود به سرعت گزارش مقدماتی را ارائه می‌کند-Christopher Black/World Health Organization/AFP

سرانجام، پس از مدت‌ها پیش‌بینی، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی روز جمعه اعلام کرد که تیمی از کارشناسان که در ژانویه گذشته به ووهان چین اعزام شده بودند تا منشا بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ را بررسی کنند، گزارش خود را در هفته‌ای که از پانزدهم مارس آغاز می‌شود، ارائه خواهند کرد.

به گزارش اسکای نیوز عربی، تدروس آدهانوم گبریسوس روز پنجشنبه در اظهاراتی به نمایندگان کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی گفت، «این تیم در حال تهیه گزارش نهایی و خلاصه‌ای از یافته‌های خود است که به طور همزمان در هفته پس از ۱۵ مارس منتشر خواهد شد.»

وی همچنین قول داد که کشورهای عضو این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد نخستین کسانی باشند که پیش از انتشار عمومی گزارش، آن را مشاهده و نتایج آن را قبل از دیگران بررسی کنند.

سازمان بهداشت جهانی در ابتدا اعلام کرده بود که تیم کارشناسی پیش از ارائه گزارش نهایی خود به سرعت گزارش مقدماتی را ارائه می‌کند، اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، آن گزارش اولیه در ماه فوریه و بدون توضیح قانع کننده‌ای کنار گذاشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان ماموریت خود در شهر ووهان چین، فرضیه‌های مختلفی را در مورد انتقال ویروس جدید کرونا یا کووید-۱۹ از حیوانات به انسان و شیوع آن در جهان، بررسی کردند. به نظر می‌رسید آنها این فرضیه را که ویروس از مؤسسه ویروس شناسی ووهان به بیرون درز کرده است، همانطور که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا می‌گفت، رد کرده‌اند.

با این حال، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی پس از مدتی تأیید کرد که «تمام فرضیات هنوز روی میز است.»

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه از پکن خواست در این زمینه «شفاف» باشد و گفت، «آنچه ما چندین هفته پیش به طور واضح به آن اشاره كردیم، این است كه ما در مورد چگونگی انتشار اولین یافته‌های تیم تحقیق و پرسش‌ها در مورد روند اصولی دستیابی به این نتیجه گیری‌ها، نگرانی عمیقی داریم.»

همزمان در یک نامه سرگشاده که روز پنجشنبه منتشر شد، ۲۴ پژوهشگر بین‌المللی خواستار تحقیقات جدید، مستقل و عمیق‌تر شدند و «محدودیت‌های ساختاری» در چین را، که به گفته آنها کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در چین با آنها روبرو شده بودند، محکوم کردند.

بیشتر از جهان