پرایدهای مسافرکش دزدی

۳ هزار خودرو طعمه «طاهر» شدند

عکس از مشرف نیوز

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از شناسایی ۳۰۰۰ خودرو با پلاک مخدوش و انتقال ۱۷۶۰ وسیله نقلیه به پارکینگ در جریان طرح ترافیکی «طاهر» خبر داد.

سردار محمدرضا مهماندار در توضیح اجرای دومین مرحله از طرح ترافیکی طاهر از تشکیل بانک اطلاعاتی خودروهای پلاک مخدوش خبر داد و در ادامه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «به استناد ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی تعزیرات هرگونه تغییر در ارقام پلاک جرم بوده و در صورت مشاهده مامورین پلیس ضمن جلوگیری از تردد این خودروها جهت رسیدگی و برخورد قانونی به مرجع قضایی معرفی می‌شوند. همچنین برخی از رانندگان که برای ورود به طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی دست به پوشاندن پلاک می‌زنند که با هماهنگی بعمل آمده این افراد به مرجع قضایی معرفی تا ضمن شناسایی و منع خدمات با آن‌ها برخورد لازم صورت پذیرد».

مهماندار با بیان اینکه جعل پلاک علاوه بر جریمه رانندگی، از شش ماه تا یک سال حبس نیز با نظر قاضی دارد، خاطرنشان کرد: «با استفاده از دوربین‌هایی که در اختیار داریم پلاک‌هایی که از سوی راننده پوشانده شده باشد قابلیت شناسایی دارد. ضمن اینکه این امکان را داریم تا خودروهایی که پلاک‌شان جعلی است نیز شناسایی کنیم. به عنوان مثال در این طرح خودروی پژویی متوقف شده که پلاک یک دستگاه سواری سمند روی آن نصب شده بود که مأموران ما به وسیله دوربین‌ها و تطبیق بدنه خودرو آن را تشخیص دادند. در این شرایط علاوه بر جریمه و مجازاتی که با دستور مقام قضائی انجام می‌شود، باید جریمه متعلق به پلاک خودروی دیگر را که جعل کرده‌اند پرداخت کند».

از پلاک مخدوش شده در مواردی چون دور زدن طرح ترافیک تا سرقت‌های شبکه‌ای خودروها و قطعات یدکی استفاده می‌شود. در همین راستا، ماموران کلانتری عباس آباد یکشنبه عامل سرقت ۵۰ خودروی پراید به قصد مسافرکشی را دستگیر کردند. بامداد روز یکشنبه ۶ مرداد، ماموران در حین گشت زنی در خیابان شهید مطهری به خودرویی که با پلاک مخدوش به طرز مشکوکی مشغول زاغزنی خودروهای دیگر بود، مظنون می‌شوند؛ راننده با دیدن آنها پا به فرار می‌گذارد ولی در حین تعقیب و گریز در خیابان دماوند لاستیک ماشین می‌ترکد و راننده مصدوم می‌شود.

به گزارش ایسنا، «متهم در بازجویی‌های اولیه در کلانتری به سرقت حدود ۵۰ دستگاه خودروی سواری پراید در سراسر تهران اعتراف کرد و گفت که برای سرقت پرایدهایی را که سال تولیدشان مربوط به قبل از سال ۸۵ بوده انتخاب کرده چراکه این خودروها فاقد سیستم ضد سرقت ایموبلایزر بوده و سرقتشان بسیار آسان است. متهم دستگیر شده همچنین اقرار کرد که پس از سرقت این خودروها چند روزی اقدام به مسافرکشی با آنها کرده تا با پولش هزینه خرید مخدر شیشه را تامین کند. پس از چند روز نیز خودروی دیگری سرقت می‌کرده و این روند بارها تکرار شده تا اینکه دستگیر شده است».

مرکز اطلاع رسانی پلیس پیشگیری تهران بزرگ ضمن تایید این خبر به رسانه‌های ایران، از تشکیل پرونده برای این فرد خبر داد و گفت: «فرد مذکور برای ادامه روند رسیدگی به جرم با دستور مقام قضایی در اختیار عوامل پلیس آگاهی قرار گرفت».

در همین رابطه، سرهنگ محمد احمدی، رئیس کلانتری ۱۰۴ عباس‌آباد به خبرگزاری مهر گفت: «شهروندان در صورت پارک خودرو در کوچه و خیابان، حتی‌المقدور آن را به انواع قفل‌های ایمنی تجهیز کنند تا از سرقت خودرو جلوگیری شود».

در خبری مرتبط، رئیس پلیس تهران از افزایش ۵ درصدی گوشی قاپی در ۴ ماه گذشته خبر داد. مرحله دوم طرح رعد نیز در پایتخت اجرا شد و طی آن ۳۲۲ حکم قضایی به مرحله اجرا در آمد که در جریان آن ۶۲۱ تن از سارقان دستگیر شدند. در این مرحله ١٠٧ خودرو و ١٠١ موتورسیکلت سرقتی نیز کشف شد.

گفتنی است طرح‌های مختلف چون رعد و طاهر با همکاری یگان‌های مختلف پلیس پایتخت و به منظور کنترل میزان جرم و خطا در حال اجرا هستند.