احتمال از دست دادن دوباره المپیک برای تیم ملی فوتبال زنان ایران

پس از انقلاب اسلامی ایران، ورزشکاران حرفه ای بسیاری به دردسر مقابله با اسرائیل گرفتار شده اند و این بار نوبت تیم ملی فوتبال زنان ایران است که بر سر دوراهی مرگ گیر کند. محل برگزاری دور دوم مسابقات انتخابی فوتبال زنان برای المپیک ۲۰۲۰ بر اساس قرعه کشی شهر الرام فلسطین در اورشلیم اسرائیلانتخاب شده است و در حالیکه خود تیم فلسطین در این مسابقات حضور خواهد داشت، بازیکنان ایرانی نمی توانند در این مسابقات حضور یابند.

این دوره از مسابقات برای کسب سهمیه المپیک است که ایران با فیلیپین، تایوان و فلسطین (به میزبانی فلسطین) همگروه است.

حسین عبدی، مشاور فنی تیم‌های ملی فوتبال زنان ایران به خبرگزاری ایسنا گفت: «قبل از قرعه‌کشی مرحله دوم مسابقات انتخابی المپیک، نامه‎‌نگاری‌هایی شده است تا میزبان مسابقات عوض شود. به کنفدراسیون فوتبال آسیا اطلاعات جدیدی داده شده و تاکید شده که نه می‌توانیم نه می‌خواهیم در فلسطین اشغالی مسابقه بدهیم. در پاسپورت ما نوشته شده که رفتن به فلسطین اشغالی ممنوع است، چون مرزهای آنجا را اسرائیل کنترل می‌کند.»

عبدی ادامه داد: «نمی دانم این میزبانی تغییر کند یا خیر. احتمالاً باید گروه‌مان را عوض کنند و ما را در گروهی قرار دهند که مشکلی از این نظر نداشته باشیم یا اینکه میزبان گروه ما را عوض کنند. این خطر هم وجود دارد که ما نتوانیم در مسابقات شرکت کنیم و از این دوره از رقابت‌ها حذف شویم... بعید می‌دانم که کنفدراسیون فوتبال آسیا بخواهد گروه‌ها را تضعیف کند به همین دلیل یا میزبانی را از آن‌ها می‌گیرند یا گروه را تغییر می‌دهند اما احتمال هر اتفاقی وجود دارد.»

مهدیه میرمحمدخانی، مسئول روابط بین الملل زنان فدراسیون فوتبال نیز گفت: «روز ۲۵ بهمن ماه از سوی فیفا به ما نامه‌ای ارسال و از توضیحاتی که ارائه کردیم، تشکر کردند و اعلام کردند که به استحضار دبیرکل فیفا می‌رسانیم تا تصمیمات نهایی در این خصوص گرفته شود. در واقع ما منتظر پاسخ کمیته مسابقات فیفا باید باشیم تا بدانیم وضعیت تیم ملی فوتبال بانوان به چه گونه‌ای خواهد شد. پیش از این نیز در مسابقات زیر ۱۹ سال بانوان فوتبال آسیا در سال ۲۰۱۴ ایران در گروه B در گروه فلسطین قرار گرفت که پس از پیگیری‌های فدراسیون فوتبال، میزبان تیم ایران تغییر کرد و ما در سریلانکا به رقابت با حریفان خود پرداختیم.در حال حاضر هم اطمینان دارم این موضوع رفع می‌شود.»

اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا اقدامی در این زمینه انجام ندهد، ایران باید از شرکت در مسابقات انصراف دهد که اگر عمدی بودن این اقدام ثابت شود، ایران می تواند با محرومیت ورزشی روبرو شود. این مسابقات قرار است ۲۰ فروردین ۹۸ برگزار شود. تیم فوتبال زنان ایران پیشتر هم در سال ۲۰۱۱ به دلیل رعایت نکردن موارد درخواستی کنفدراسیون در مورد حجابشان از رفتن به میدان مسابقه و رقابتهای مقدماتی المپیک ۲۰۱۲ محروم شدند.


 

بیشتر از