اهدای جایزه به مسئول تولید واکسن آکسفورد

سارا گیلبرت دریافت مدال آلبرت از انجمن سلطنتی هنرهای بریتانیا را «یک افتخار بزرگ» توصیف کرد

«واکسن آکسفورد، یک پیروزی بزرگ برای ابتکارات و تولیدات بریتانیایی است»- OSVALDO SILVA / AFP

به پرفسور سارا گیلبرت، کارشناس بریتانیایی، که واکسن کرونای آکسفورد را تولید کرده، به دلیل «کمک به بشریت» یک جایزه  مهم و معتبر اهدا شده است.

خانم گیلبرت، دریافت مدال آلبرت از انجمن سلطنتی هنرهای بریتانیا را «یک افتخار بزرگ»، توصیف کرد. او  ۱۵۶امین دریافت کننده جایزه‌ای است که برای اولین بار در سال ۱۸۶۴ و به یادبود شاهزاده آلبرت (همسر ملکه ویکتوریا)، رئیس انجمن سلطنتی هنرهای بریتانیا، بنیان گذاشته شد.

در میان شخصیت‌های برجسته‌ای که در گذشته این جایزه را دریافت کرده‌اند می‌توان به وینستون چرچیل در سال ۱۹۴۵ برای رهنمون شدن متفقین به پیروزی در جنگ جهانی دوم، ماری کوری در سال ۱۹۱۰ برای کشف رادیوم و استیون هاوکینگ در سال ۱۹۹۹ برای افزایش آگاهی مردم در علم فیزیک، اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور گیلبرت گفت: «دریافت این جایزه افتخار بزرگی است. کشف و تولید واکسن آکسفورد پس از سال‌ها که در این زمینه کار کرده بودم، میسر شد. در این سال‌ها یاد گرفتم چگونه به ‌سرعت از مرحله یک نظریه، به تولید واکسنی با مجوز قانونی حرکت کنم که شامل قدم‌های متعددی است. همراه با تیم مجرب آکسفورد توانستیم واکسنی برای جهانیان تولید کنیم که اکنون در بسیاری از کشورهای جهان مردم را نجات می‌دهد. هدف ما از ابتدا همین بوده است.»

متیو تیلور، رئیس انجمن سلطنتی هنر بریتانیا، ضمن تبریک به پرفسور گیلبرت گفت: «انجمن سلطنتی هنر از بهترین کاشفان قدردانی می‌کند و واکسن آکسفورد، یک پیروزی بزرگ برای ابتکارات و تولیدات بریتانیایی است. راهی که پرفسور گیلبرت و تیمش بنیان نهادند نشان می‌دهد که چگونه بخش‌های دولتی و خصوصی می‌توانند در جهت منافع عمومی با یکدیگر همکاری کنند. کسانی که در قبال چالش‌های بین‌المللی در هر مورد به دنبال برخوردهایی جدید و موثرتر هستند، از پروژه آکسفورد درس خواهند گرفت. خوشوقتم که خانم گیلبرت با دریافت این جایزه، به جمع مخترعان برجسته‌ای از جمله ماری کوری و استیون هاوکینگ که در طول ۱۵۰ سال گذشته انجمن سلطنتی از آن‌ها تقدیر کرده، پیوسته است.»

خانم گلیبرت در سال ۲۰۰۴ به عنوان استاد ارشد در واکسن شناسی به دانشگاه آکسفورد و سپس به انستیتوی معتبر «جِنِر» پیوست. او کمی بعد، به منظور تولید یک واکسن فراگیر برای بیماری آنفولانزا که در مقابل تمام انواع این ویروس مصونیت دهد، تیم تحقیقاتی خود را تشکیل داد. پروژه‌های جدید او روی تولید واکسن برای پاتوژن های جدید و بازگشتنی «مِرس»، «لاسا»، «نیپا» و «سی‌سی‌اچ‌اف» متمرکز بوده است. تعدادی از واکسن‌های تجربی آزمایشگاه  او از جمله واکسن «مرس»، هم‌اکنون به مرحله آزمایش بالینی رسیده است.

پرفسور گیلبرت در سال ۱۹۶۲ متولد شده و تخصص خود را در بیولوژی از دانشگاه «ایست اَنگلیا» دریافت کرده است. او همچنین مادر سه فرزند توامان (سه قلو) است. او در گفت‌وگو با نشریه ایندیپندنت گفت که تجربه‌اش در بزرگ کردن سه کودک، او را برای چالش‌هایی که در راه تولید واکسن در یک همه‌گیری جهانی وجود دارد، آماده کرده بود: «برای این کار آموزش ‌دیده‌ام، من مادر یک سه قلو هستم. اگر با وجود سه قلوها بتوانید چهار ساعت در شبانه‌روز بخوابید، شانس آورده‌اید. من این را تجربه کرده‌ام.»

© The Independent

بیشتر از جهان