پرواز پاپ فرانسیس از شهر رم به‌سوی عراق

پاپ می‌گوید که به‌عنوان «زائر صلح» به این کشور سفر می‌کند

هواپیمای آلیتالیا حامل پاپ، اطرافیانش، تیم امنیتی و حدود ۷۵ روزنامه‌نگار، صبح روز جمعه فرودگاه رم را ترک کرد- Andreas SOLARO / AFP

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، برای سفری چهار روزه از رم عازم بغداد شد. این سفر خطرناک‌ترین سفر خارجی پاپ از زمان انتخابش به این مقام در سال ۲۰۱۲ و نخستین سفر یک پاپ به کشور عراق است. 

یک هواپیمای آلیتالیا حامل پاپ، اطرافیانش، تیم امنیتی و حدود ۷۵ روزنامه‌نگار، برای پروازی چهار و نیم ساعته به بغداد، پایتخت عراق، صبح روز جمعه، ۱۵ اسفندماه، فرودگاه لئوناردو داوینچی رم را ترک کرد.

با نگرانی‌ درمورد امنیت رهبر کاتولیک‌های جهان، درپی موج راکت‌پرانی‌ها و انفجارهای انتحاری در عراق، حکومت این کشور هزاران نیروهای امنیتی اضافی را برای محافظت از پاپ فرانسیس در هنگام بازدید، به‌کار گرفته است.

چند ساعت پس از حمله راکتی در صبح روز چهارشنبه، ۱۳ اسفندماه، به پایگاه عین‌الاسد و اصابت ۱۰ موشک به این پایگاه هوایی که میزبان نیروهایی از ایالات متحده، ائتلاف و عراق است، پاپ بار دیگر تأکید کرد که سفرش را به عراق انجام خواهد داد.  

پاپ ۸۴ساله در سفری که نخستین خروج او از واتیکان از زمان آغاز همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ و اعمال محدودیت‌های مربوط به آن است، از چند شهر عراق دیدار خواهد کرد: بغداد، نجف، ناصریه، اربیل، موصل و قره‌قوش (بغدیدا). 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از ورود و استقبال مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، در فرودگاه بغداد از پاپ، قرار است در کاخ ریاست جمهوری، برهم صالح در مراسمی رسمی با حضور رهبران کلیسای کاتولیک عراق و مقام‌های آن کشور، از او پذیرایی کند.

کلیسای کاتولیک سریانی «سیدة النجاة» (بانوی رستگاری) در شهر بغداد، نخستین ایستگاه پاپ در سفر تاریخی‌اش به عراق محسوب می‌شود. او قرار است بعدازظهر روز جمعه در این کلیسا با حضور مقام‌ها و مردم، مراسمی برگزار کند. 

در پیامی ویدئویی که روز پنج‌شنبه، در آستانه سفر پاپ فرانسیس  به عراق منتشر شد، او با ادای احترام به قربانیان و مصیبت‌دیدگان جنگ در عراق، گفت که به‌عنوان «زائر صلح» به این کشور سفر خواهد کرد. حضور پاپ در کلیسای «بانوی رستگاری» نیز در همین راستاست. 

این کلیسا از اماکن مقدس مسیحیان عراق است که در اکتبر سال ۲۰۱۰ هم‌زمان با نماز روز یکشنبه هدف حمله گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق» وابسته به القاعده (که بعدها داعش را تشکیل داد) قرار گرفت و بیش از ۵۰ مسیحی حاضر در کلیسا کشته و نزدیک به ۸۰ نفر زخمی شدند. پس از آن در طول سال‌های گذشته، بسیاری از کلیساهای عراق مورد حمله قرار گرفته‌اند.

پاپ فرانسیس همچنین از شهر باستانی اور، زادگاه ابراهیم نبی، که مورد احترام مسیحیان، مسلمانان و یهودیان است، دیدار می‌کند و با علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در عراق، دیدار و گفت‌وگویی خواهد داشت. 

پاپ قبل از ترک واتیکان با ۱۲ پناهنده از عراق که در ایتالیا زندگی می‌کنند، دیدار کرده و قرار است صبح دوشنبه به رم بازگردد.

بیشتر از جهان