شب برنی سندرز و الیزابت وارن در دیترویت

دومین مناظره انتخاباتی نامزدان حزب دموکرات امشب برگزار می‌شود

AFP combo

دومین مناظره انتخاباتی نامزدان حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شامگاه امروز ۳۰ ژوئیه در شهر دیترویت ایالت میشگان برگزار می‌شود. کارشناسان سیاسی آمریکا، امشب را شب سناتور برنی سندرز و سناتور الیزابت وارن گفته‌اند. هر دو از نامزدان پیشتاز حزب دموکرات‌اند و احتمال می‌رود پیروز نخستین شب مناظره در شهر دیترویت باشند. این دو نامزد حزب دموکرات در نخستین مناظره انتخاباتی که یک ماه پیش در شهر میامی ایالت فلوریدا برگزار شد، درخشش خوبی داشتند.

از میان هشت نامزد دیگری که در مناظره امشب در کنار آقای سندرز و خانم وارون حضور خواهند داشت، رای دهندگان دموکرات به چهره‌های جوانی چون پیت بوتجج و بیتو اورورک نماینده پیشین ایالت تگزاس نیز چشم دوخته‌اند. بوتجج که شماری او را دموکرات میانه‌رو و عملگرا می‌خوانند، در اولین مناظره انتخاباتی حزب دموکرات با سخنوری پر جاذبه و طرح مدون برنامه‌های سیاسی‌اش شگفتی‌آفرید و بسیاری‌ از جمله نامزدان پیشتاز حزب دموکرات را متحیر کرد. در همین حال بیتو اوروک نماینده پیشین تگزاس نیز امیدوار است بتواند برخلاف نخستین مناظره در برابر رقبای درون حزبی‌اش کم نیاورد و افت غیرمترقبه پس از نخستین مناظره را، امشب به نحوی جبران کند.

از مباحث حساس در مناظره امشب، یکی هم احتمال بروز رویارویی بر سر مباحث اقتصادی میان سناتور وارون و سناتور سندرز است. رای‌دهندگان دموکرات انتظار دارند که ببینند این دو نامزد پیشتاز که در واقع از پایگاه سیاسی – اجتماعی «دموکرات‌های پیشرو» نمایندگی می‌کنند، چه اختلاف و یا شباهت‌های تئوریک و عملی در مسائل اقتصادی دارند. الیزابت وارون طرفدار اقتصاد بازار آزاد و برنی سندرز یک سوسیالیست دموکرات است که آموزش و پرورش و خدمات درمانی رایگان برای شهروندان آمریکایی می‌خواهد. هر دو در واقع می‌خواهند نظر موافق رای‌دهندگانی را کسب کنند که از روند رو به رشد درآمد نابرابر، قرضه‌های هنگفت آموزشی و گرانی بیمه‌ درمانی ناراضی هستند. در مباحث سیاست خارجی، بودجه دفاعی آمریکا و نقش آمریکا در رهبری جهان نیز، دو نامزد پیشتاز امشب اختلاف نظرهای اساسی دارند.

با توجه به اهمیت مباحث سیاست داخلی در مناظره‌های انتخاباتی آمریکا، انتظار می‌رود نامزدان حزب دموکرات امشب ترامپ را نیز  از طعن و کنایه‌های‌شان بی‌بهره نگذارند. بخشی از نگرانی‌ رای‌دهندگان دموکرات این است که چگونه می‌شود از میان بیست نامزد، حریف نیرومندی برای ترامپ برگزید که بتواند او را در انتخابات نوامبر سال ۲۰۲۰ شکست بدهد. نامزدان دموکرات در نخستین مناظره که در میامی برگزار شد، تلاش کردند تا ترامپ را به یکی از محورهای گفتگو تبدیل نکنند. دیر یا زود اما نوبت کوبیدن طبل جنگ با ترامپ در مناظره‌های انتخاباتی دموکرات‌ها می‌رسد.

چهارشنبه شب، دومین شب مناظره میان ده نامزد دیگر حزب دموکرات از جمله جو بایدن، نامزد پیشتاز حزب برگزار خواهد شد. بایدن حضور نیرومندی در نخستین مناظره نداشت و انتقاد تند و  بی‌سابقه کامیلا هریس سناتور پر آوازه ایالت کالیفرنیا از او در جریان نخستین مناظره، بسیاری‌ را واداشت تا در مورد امکان پیروزی بایدن تردید داشته باشند. بعید به نظر می‌رسد که در جریان مناظره فردا شب بایدن به جنگ لفظی با خانم هریس نرود. مدیران ستاد انتخاباتی هریس نیز بی‌میل نیستند که به نحوی بایدن را تحریک به واکنش کنند. در مناظره شام چهارشنبه، جولیان کاسترو وزیر پیشین توسعه شهری در دولت اوباما را نیز نباید دست‌کم گرفت. کاسترو که به تجربه رهبری‌اش می‌بالد، نشان داده است که می‌تواند حریف سرسختی برای رقبای هم‌حزبی باشد.

نخستین شب دومین مناظره انتخاباتی نامزدان حزب دموکرات، امشب ساعث ۸ به وقت نیویورک آغاز می‌شود.

بیشتر از جهان