پرواز از لندن به نیویورک فقط به اندازه تماشای یک بازی فوتبال

هواپیمای فراصوت آینده، بسیار تندروتر و کم سروصداتر از کنکورد خواهد بود

در چند سال گذشته از چندین طرح جدید جت مافوق صوت برای پر کردن شکاف پرواز با سرعت بالا رونمایی شده است-Spencer Platt/Getty Images/AFP

یک جت جدید مافوق‌صوت با هدف کاهش زمان پرواز از لندن به نیویورک به ۹۰ دقیقه، در حال طراحی است.

انتظار می‌رود که این هواپیمای ۱۸ نفره شرکت هوافضای اسپایک با نام «S512»، در آغاز پروازهای تجاری‌اش در سال ۲۰۲۸، به سرعت کنکورد یعنی ۱.۶ ماخ یا یک هزار و ۷۷۰ کیلومتر در ساعت نزدیک شود و پرواز بر فراز اقیانوس اطلس را به سه ساعت و نیم کاهش دهد. این در حالی است که این شرکت برای افزایش سرعت این هواپیما به ۳.۲ ماخ و کاهش زمان پرواز به یک ساعت و نیم در دهه بعد، برنامه‌های گسترده‌ای دارد.

ویک کاچوریا، بنیانگذار و مدیرعامل اسپایک ایرواسپیس، به روزنامه تلگراف گفت: «از آغاز تاریخ، مردم می‌خواستند با سرعت هر چه بیشتر سفر کنند. سفر سریعتر به معنای افزایش فرصت‌ها است. چه سفر با شتر به جای سفر با پای  پیاده‌ باشد و چه پرواز شش ساعته بر فراز اقیانوس اطلس به جای سفر چهار هفته‌ای با کشتی بخار. اما تصور کنید یک که پرواز شش ساعته به پروازی سه ساعته تبدیل شود. این همان چیزی است که مافوق صوت ارائه می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از به‌روزرسانی‌های مدل اسپایک در مقایسه با کنکورد، فناوری فوق‌العاده بی‌سروصدا آن است. آقای کاچوریا می‌گوید: «کنکورد به طرز مسخره‌ای پرسروصدا بود. بیشتر مکالمات بین دو نفر بین ۶۵ تا ۷۵ دسی بل و سطح سروصدا در کابین‌ هواپیماها حدود ۸۵ دسی بل است. این در حد سروصدای جاروبرقی نیست، اما کم‌صدا هم نیست. صدای تولیدی هواپیمای بدون پنجره ما حدود ۶۰ دسی بل خواهد بود. بنابراین، این از صدای مکالمه کمتر است. نیازی به هدفون برای حذف نویز نخواهد بود.»

بخشی از این کاهش صدا از طریق طراحی کابین بدون پنجره هواپیما انجام شده است و به جای آن چیزی شبیه به یک صفحه نمایش دراز، طول کابین را در هر دو طرف پر می‌کند. از این صفحه نمایش می‌توان برای نمایش تصویر پانوراما استفاده کرد.

از دیگر ویژگی‌های طراحی لوکس این مدل هواپیما، می‌توان به وجود تخت برای خوابیدن و همچنین میز کنفرانس اشاره کرد.

این شرکت همچنین متعهد شده است كه تا سال ۲۰۴۰ انتشار گازهای کربنی خود را بدون خرید مجوز انتشار کربن از دیگران، به صفر برساند.

کنکورد در سال ۱۹۷۶ پرواز‌های تجاری خود را آغاز کرد و پیش از بازنشستگی یکباره آن به خاطر مخارج تعمیر و نگهداری بالا و نیز کمبود مسافر پس از سقوط مرگبار کنکورد ایر فرانس در سال ۲۰۰۰، تا سال ۲۰۰۳ حدود ۳۰ سال پرواز کرد.

در چند سال گذشته از چندین طرح جدید جت مافوق صوت برای پر کردن شکاف پرواز با سرعت بالا رونمایی شده است.

در سال ۲۰۱۹، شرکت لاکهید مارتین از هواپیمایی به نام «کوایت سوپرسانیک تکنولوژی» رونمایی کرد. این هواپیما با سرعتی معادل ۱.۸ ماخ (دو هزار و ۲۲۳ کیلومتر در ساعت) حرکت می‌کند اما «دیوار صوتی» را که معمولا در مواقعی که هواپیما سرعتش را به بالاتر از سرعت صوت افزایش می‌دهد شکسته می‌شود، نمی‌شکند. این بدان معنا است که این جت برخلاف اسلاف خود، ممکن است بتواند بر روی مسیرهای هوایی بر فراز خشکی نیز پرواز کند. به دلیل آلودگی صوتی، مقررات هوایی مانع از پرواز کنکورد بر فراز خشکی شده بود و آن هواپیما فقط می‌توانست به چند مقصد ساحلی پرواز کند.

سال ۲۰۱۷ نیز یک شرکت آمریکایی قول داد که برای بازگشت هواپیمای مسافربری مافوق صوت برای پروازها بر فراز اقیانوس اطلس «تقریبا با همان قیمت بلیت‌های کلاس تجاری امروز»، اقدام کند. شرکت بوم، واقع در دنور، اعلام کرد که پرواز یک‌طرفه لندن-نیویورک هزینه دو هزار پوندی خواهد داشت و فقط سه ساعت و ۱۵ دقیقه طول خواهد کشید. با سرعت یک هزار و ۸۵۰ کیلومتر در ساعت، سرعت این هواپیما تقریبا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت از کنکورد بیشتر خواهد بود.

© The Independent

بیشتر از جهان