سوگواری برای کشته‌شدگان اعتراضات میانمار

یکی از کشته‌شدگان، یک روز قبل از مرگ در فیس‌بوک نوشته بود:«هرچه آواز جوانان بلندتر شود، جهان از ناپاکی، پاکتر می‌شود»

معترضان خواستار احیای دولت دموکراتیک و آزادی رهبران دستگیر شده از جمله آنگ سان سوچی هستند-LILLIAN SUWANRUMPHA / AFP

صدها تن در میانمار، برای عزاداری مرگ یک معترض ۱۹ ساله به نام کیال سین، معروف به آنجل (فرشته) به خیابان‌ها آمدند. تصویر این جوان با تی‌شرتی که عبارت «همه چیز خوب خواهد شد» بر آن نقش بسته است، در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود.

دیروز چهارشنبه، خشونت‌بارترین روز در میانمار بود و حداقل ۳۸ کشته بر جای گذاشت. در خشونت‌های شهر ماندلای، آنجل که آن تی‌شرت معروف را به تن داشت، با اصابت گلوله‌ای به سرش کشته شد. معترضان دیگر از جمله بسیاری از جوانان‌، در اطراف تابوت آنجل آواز خواندند و سه انگشت خود را به نشانه سلام بلند کردند و شعار دادند.

گزارش شده است که آنجل از خطرات تظاهرات آگاه بوده است. وی مشخصات خود از جمله گروه خونی و درخواست اهدای اعضا بدنش در صورت مرگ در تظاهرات را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود.

سای تون، از شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری آنجل، گفت: «ما از رفتار غیرانسانی آن‌ها بسیار خشمگین و در عین حال واقعا ناراحتیم. ما تا آخر با دیکتاتوری خواهیم جنگید. ما باید پیروز شویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با احتساب کشته‌شدگان روز چهارشنبه، تعداد معترضانی که در یک هفته گذشته در خشونت‌ها کشته شدند، از ۵۰ تن فراتر رفته است. ۱۸ نفر هم در روز یکشنبه گذشته کشته شدند. از اول فوریه، هنگامی که ارتش، دولت منتخب دموکراتیک را برکنار کرد، علی‌رغم هشدارهای مکرر نیروهای امنیتی، اعتراضات علیه کودتا همچنان ادامه داشته است.

معترضان خواستار احیای دولت دموکراتیک و آزادی رهبران دستگیر شده از جمله آنگ سان سوچی هستند.

در یکی دیگر از شهرهای میانمار به نام مونیوا، خانواده و دوستان یک شاعر جوان به نام «تی‌زی وین» که روز چهارشنبه کشته شد، در مرگ او سوگوار شدند. وی سه‌شنبه گذشته، یک روز قبل از مرگ، این شعر را در حساب فیس‌بوک خود منتشر کرد: «هرچه آواز جوانان بلندتر شود، جهان از ناپاکی، پاکتر می‌شود.»

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه گفت که نیروهای امنیتی در میانمار باید «سرکوب اعتراضات صلح‌آمیز را متوقف کنند.» وی گفت: «ارتش میانمار باید قتل و زندانی کردن معترضان را متوقف کند. این واقعا نفرت‌انگیز است که نیروهای امنیتی سراسر کشور در حال شلیک گلوله‌های واقعی به سوی معترضان صلح‌طلب هستند.» خانم باچلت همچنین تاکید کرد که حملات ماموران به کارکنان فوریت‌های پزشکی و آمبولانس‌هایی که سعی در مراقبت از مجروحان دارند، او را بسیار مبهوت کرده است.

طبق اطلاعات تایید شده دفتر حقوق بشر سازمان ملل، از زمان کودتا افسران پلیس و ارتش، حداقل ۵۴ نفر را کشته‌اند. این دفتر خاطرنشان می‌کند که تعداد واقعی کشته‌ها می‌تواند بسیار بیشتر از این رقم باشد.

اگرچه تعداد دقیق کسانی که در جریان اعتراضات مجروح‌شده‌اند در دست نیست اما شمار زخمی‌ها صدها تن تخمین زده می‌شود. از زمان کودتا، بیش از یک هزار و ۷۰۰ تن از جمله رهبران، فعالان سیاسی، مقامات انتخاباتی، نویسندگان، معلمان، فعالان حقوق بشر، کارمندان خدمات بهداشتی، کارمندان دولت، روزنامه‌نگاران، راهبان و آدم‌های معروف، به جرم شرکت در اعتراضات بازداشت شده‌اند.

اعتقاد بر این است که با گسترش حوزه اعتراضات در سراسر میانمار، تعداد واقعی بازداشت‌شدگان می‌تواند بسیار بیشتر باشد. همچنین گزارش شده است که برای برخی از بازداشت‌شدگان به حبس از هفت روز تا دو سال محکوم شده‌اند.

خانم باشله ضمن درخواست آزادی فوری تمام افرادی که خودسرانه بازداشت شده‌اند، گفت: «بسیاری از بازداشت‌های خودسرانه که از اول فوریه انجام شد، از نظر حقوقی، احتمالا ناپدیدسازی اجباری به حساب آید.»

بنا بر تعریف کارگروه ناپدیدسازی اجباری و غیرارادی، ناپدیدسازی اجباری وقتی اتفاق می‌افتد که ماموران دولتی یا شبه‌دولتی، فردی را بدون دادن هیچ اطلاعات رسمی درباره وضعیت سلامتی و محل اقامتش بازداشت ‌کنند.

وی گفت: «اینک زمان گردش به سمت عدالت و پایان دادن به خفقان ارتش بر سر دموکراسی در میانمار است.»

در تکمیل این خبر از گزارش تکمیلی دیگر خبرگزاری‌ها استفاده شده است

© The Independent

بیشتر از جهان