انصراف کشورهای غربی از صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید این سازمان درحال برنامه‌ریزی برای مذاکرات فنی با ایران در ماه آینده میلادی است

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی هسته‌ای روز پنج‌شنبه، نشستی خبری برگزار خواهد کرد- JOE KLAMAR / AFP

خبرگزاری رویترز به نقل از چند دیپلمات اعلام کرد سه کشور اروپایی قطعنامه‌ای را که برای انتقاد از ایران به‌دلیل کاهش تعهدهای اتمی‌اش تهیه کرده‌ بودند، به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه نخواهند داد.

به گزارش رویترز، دیپلمات‌ها روز پنجشنبه، ۱۴ اسفندماه، به این خبرگزاری گفته‌اند که بریتانیا، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که تحت حمایت ایالات متحده آمریکا برای ارائه به هیئت مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده بودند، کنار گذاشته‌اند. هدف از آن، تصویب قطعنامه‌ای در نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی علیه ایران بود.

پیش‌تر خبرگزاری رویترز که به نسخه‌ای از متن پیش‌نویس این قطعنامه دست پیدا کرده بود، نوشته بود که کشورهای پیشنهاددهنده در آن، «نگرانی عمیق» خود را درمورد کاهش همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و گام‌های تهران در مسیر کاهش تعهدهای هسته‌ای مطرح کرده‌اند.

حسن روحانی روز پنجشنبه در سخنانی مدعی شد که تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران «دلایل سیاسی» دارد و از کشورهای اروپایی خواست که آن را پی‌گیری نکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، نیز روز سه‌شنبه تهدید کرده بود اگر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند، تهران تفاهم اخیر خود با آژانس را مورد بازنگری قرار خواهد داد. 

جمهوری اسلامی ایران یک سال پس از خروج آمریکا از برجام،  از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، به‌صورت گام‌به‌گام اجرای تعهدهای هسته‌ای خود در برجام را کاهش داده است. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران این مسأله را پاسخی به خروج آمریکا از برجام و تعلل اروپا در عمل به تعهدهای خود براساس برجام عنوان می‌کنند. در جدیدترین اقدام، تهران براساس قانون مجلس شورای اسلامی و حمایت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اجرای پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را متوقف کرد و سطح نظارت‌های آژانس بر تأسیسات هسته‌ای ایران را کاهش داد، اما در تفاهمی موقت با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار شد نظارت‌های ضروری آژانس فعلا تا سه ماه ادامه یابد.

براساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز پنج‌شنبه، قرار است مدیرکل این سازمان، رافائل گروسی، در ساعت‌های آینده روز، نشستی خبری برگزار کند. 

خبرگزاری رویترز به نقل از چند دیپلمات نوشته است که او به ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که این سازمان درحال برنامه‌ریزی برای مذاکرات فنی با ایران در ماه آینده میلادی است.