زندگی در خشن‌ترین زندان روسیه

این بازداشتگاه اکنون خانه الکسی ناوالنی است

یک زندانی سابق برای ناوالنی پیغام فرستاد: «خود را برای قطع ارتباط با بشریت آماده کن!» -  Vasily MAXIMOV / AFP

پس از تایید این شایعه که الکسی ناوالنی دست‌کم نخستین بخش از محکومیت دو ساله و نیمه‌اش را در زندان شمار دو (آی‌کِی۲) در منطقه ولادیمیر خواهد گذراند، یک زندانی سابق برای او این پیغام را فرستاد: «خود را برای قطع ارتباط با بشریت آماده کن!»

کنستانتین کوتوف، فعال سیاسی، که بیش از یک سال در زندان آی‌کی۲ در ۱۰۰ کیلومتری شرق مسکو محبوس بوده است، می‌گوید که انتخاب این زندان خشن، تصادفی نیست.

برخی از مراکز بازداشت در روسیه نسبتا آزاد هستند و زندانیان اجازه دارند برنامه روز خود را خودشان تعیین کنند. برخی از زندان‌ها را نیز خود زندانیان اداره می‌کنند. در بعضی از این مراکز، زندانیان حتی می‌توانند ترانه‌های «هیپ هاپ» خود را هم ضبط کنند.اما نه در آی‌کی۲! در این زندان همه مکالمات شنود می‌شود، تلفن همراه ممنوع است، حساب‌های ایمیل مسدود می‌شود و زندانیان باید یک نظم خسته‌کننده را دنبال کنند که وقت دیگری برایشان باقی نمی‌گذارد.

با صدای شیپور بیدارباش در ساعت شش صبح، زندانیان باید نظافت کنند، لباس بپوشند و به سرود ملی روسیه گوش فرا دهند. سپس وقت انجام حرکات ورزشی با فرمان بلندگوی زندان است. صبحانه و شمارش زندانیان به دنبال آن می‌آید. شمارش زندانیان که ممکن است تا یک ساعت طول بکشد، در فضای باز و بی‌توجه به وضع هوا انجام می‌شود. زندانیان باید در یک صف، با دست‌های در پشت سر گره کرده، بدون حرکت بایستند.

آقای کوتوف به ایندیپندنت گفت که با توجه به سختی این مقررات و سرمای زمستان، بیماری در میان زندانیان شایع است.

کوتوف به بیماری پوستی گال مبتلا است که در زندان به آن دچار شده است. او می‌گوید که شش هفته طول کشیده تا پزشک زندان او را معاینه کند. او ماه‌ها بدون دستکش، مبتلا به سرماخوردگی و تب بوده و یکی از زندانیان را که دستکش خود را به او قرض داده، با حذف نام از فهرست آزادی پیش از موقع، مجازات شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نظم بخشیدن به بیشتر کارها در زندان را زندانیان انجام می‌دهند که دستور اکید دارند با یکدیگر صحبت نکنند اما خبرچینی کنند. زندانیان به اصطلاح فعال برای حصول اطمینان از این که این مقررات رعایت می‌شود، با زندانبان‌ها همکاری می‌کنند و در عوض، زودتر از موقع آزاد می‌شوند. آقای کوتوف می‌گوید آزادی مشروط بدون همکاری با زندانبان‌ها، غیرمعمول است.

پس از سرشماری، زندانیان راهی کارگاه‌های کار می‌شوند. بخش اعظم حدود ۸۰۰ زندانی این بازداشتگاه به سه کار مختلف گمارده می‌شوند: نجاری، آهنگری یا خیاطی. آقای کوتوف با زندانیان معلول در یک بخش بوده و می‌توانسته است یا کار سبک انجام دهد یا برنامه‌های تلویزیون دولتی را تماشا کند.

بعید است الکسی ناوالنی چنین بختی نصیبش شود

دیمیتری دموشکین، یک فعال راستگرای افراطی که کمی کمتر از دو سال در آی‌کی۲ زندانی بوده است، می‌گوید که احتمال دارد رهبر مخالفان دولت، دست‌کم برای هفته‌های نخست، در بخش «کنترل شده الف» زندان در انزوا قرار داده شود. به این بخش از ساختمان زندان، «سوکا» اطلاق می‌شود که به معنی «روسپی» است. زندانیان در این بخش، حق صحبت کردن یا خواندن کتاب و مطبوعات را ندارند و مجبورند تمام روز یا بایستند یا با سر خم شده و دست‌های از پشت بسته بنشینند.

آقای دموشکین به تلویزیون «دوُژد» که یک شبکه رسانه‌ای آزاد است، گفت: «زندانیان می‌دانند که آی‌کی۲ خشن‌ترین بازداشتگاه روسیه است. برخی از آن‌ها رگ‌هایشان را می‌زنند یا شکم‌هایشان را پاره می‌کنند تا به آنجا فرستاده نشوند.»

اولگا رومانووا، رئیس سازمان دفاع از حقوق زندانیان موسوم به «روسیه در پشت میله‌ها»، این نظرات را تایید می کند. خانم رومانووا در سال ۲۰۱۹ و پس از دفاع از حقوق آقای دموشکین، بیشتر با بازداشتگاه ولادیمیر آشنا شد. او می‌گوید که این محل خشن، «حقیقتا از بدترین بازداشتگاه‌های روسیه است که هدف آن تحقیر عامدانه کرامت انسانی است».

شهرت زندان آی‌کی۲ برخلاف دیگر بازداشتگاه‌های بدنام روسیه، خشونت جسمی نیست. برای نمونه، آقای کوتوف می‌گوید هرچند او شخصا مورد ضرب و شتم قرار نگرفته اما می‌داند که زندانیان دیگر را با زنجیر فلک می‌کنند. او می‌گوید این‌گونه خشونت‌ها را نه زندانبانان بلکه زندانیان «فعال» اعمال می‌کنند.

روز یکشنبه، «روسلان باخاتوف»، یک زندانی فعال گروه رومانوف که با افراد زندانی در آی‌کی۲ تماس دارد، تایید کرد که الکسی ناوالنی روز شنبه به بخش سختگیرانه‌تر این بازداشتگاه تحویل شده است. او گفت که به این منتقد کرملین یا افرادی که همراه او بازداشت شده‌اند، هیچ‌ آسیب جسمی وارد نیامده است.

وی پیش‌بینی می‌کند که این سیاست همچنان ادامه یابد و می‌افزاید: « با توجه به موقعیت برجسته ناوالنی، فکر نمی‌کنم او را از نظر جسمی زیر فشار بگذارند، اما فشارهای روانی به اندازه کافی جدی خواهد بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان