تاکید آمریکا بر دیپلماسی به جای جنگ‌های پرهزینه در رویارویی با چالش‌های جهانی

آنتونی بلینکن: آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای بر دیپلماسی تاکید دارد

وزیر خارجه آمریکا تهدید چین را یکی از بزرگترین چالش‌های کنونی دانست- Andrew Caballero-Reynolds/Pool via REUTERS

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در تشریح اصول سیاست خارجی دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده گفت، ما بر دیپلماسی برای حل و فصل چالش‌های عمده جهان تاکید داریم، از پیشگیری از دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای گرفته تا مقابله با تغییرات اقلیمی.

آنتونی بلینکن در یک نطق تلویزیونی، با بیان این که آمریکا از حضور در جنگ‌های پرهزینه خسته شده است، تاکید کرد که واشینگتن دموکراسی را با مداخله‌ نظامی و سیاست با هدف تغییر رژیم‌های مستبد در کشورهای دیگر با استفاده از زور ترویج نخواهد کرد و بر دیپلماسی تکیه خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد که ما این سیاست‌ها را در گذشته امتحان کرده‌ایم و نتیجه‌بخش نبوده‌اند و در ادامه اظهارات خود تاکید کرد ایالات متحده این توانایی منحصر به فرد را دارد که کشورهای مختلف را برای حل مشکلی گرد هم آورد، قابلیتی که هیچ کشور دیگری در جهان از آن برخوردار نیست.

وزیر خارجه آمریکا تهدید چین را یکی از بزرگترین چالش‌های کنونی دانست و با اشاره به چهار سال دولت قبلی آمریکا گفت، چین تنها کشوری بود که توانست «ثبات و نظام آزاد بین‌المللی را به صورت جدی به چالش بکشد» و افزود در حالی که ما عقب کشیدیم، چین جای خالی ما را پر کرده است.