رئیس‌جمهور سابق فرانسه حکم زندان خود را ناعادلانه خواند

سارکوزی: بی‌گناهی خود را ثابت می‌کنم

سارکوزی معتقد است قربانی یک بی‌عدالتی عمیق شده است-ANNE-CHRISTINE POUJOULAT / AFP

نیکولا سارکوزی پس از محکومیت به زندان به جرم فساد مالی، اعلام کرده است که بی‌گناهی خود را در دادگاه حقوق بشر اروپا ثابت خواهد کرد.

رئیس‌جمهور سابق فرانسه روز دوشنبه این حکم را «عمیقا و به شکل حیرت‌انگیزی ناعادلانه» خواند. وی در مصاحبه با روزنامه فرانسوی فیگارو گفت: «من نمی‌توانم بپذیرم که به خاطر کاری که نکرده‌ام، محکوم شوم.»

او با بیان این که قربانی یک بی‌عدالتی عمیق است، مدعی شد حکم صادره سرشار از تناقض است. وی بی‌طرفی سیاسی برخی از قضات را هم زیر سوال برده است.

سارکوزی گفت: «من درخواست استیناف داده‌ام. شاید مجبور باشم این مبارزه را تا دادگاه حقوق بشر اروپایی دنبال کنم. این برای من دردناک خواهد بود که مجبور شوم کشور خودم را در دادگاه محکوم کنم اما آماده این کار هستم زیرا این بهایی است که باید برای دموکراسی بپردازیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادگاهی در پاریس، سارکوزی ۶۶ ساله را به تلاش برای رشوه دادن به قاضی در ازای دریافت اطلاعات درباره تحقیقات قضایی درباره مسائل مالی ستاد انتخاباتی خود در سال ۲۰۰۷، محكوم كرده است.

بنا بر اعلام دادگاه، «شواهد جدی و منسجم» حاکی از این است که آقای سارکوزی و دو تن از نزدیکان او در سال ۲۰۱۴ یک «قراداد فاسد» منعقد کرده‌اند.

وی به یک سال حبس همراه با دو سال حبس تعلیقی محکوم شده است اما فرجام‌خواهی وی اینک اجرای مجازات را معلق می‌کند.

سارکوزی گفت که او شب پس از محکومیت خود را همراه با خانواده‌ به تماشای سریال درام آمریکایی قتل (The Killing) گذرانده است.

وی با اشاره به دلایل خانوادگی، به فیگارو گفت که قصد نامزدی مجدد برای انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری را ندارد. فیگارو از قول او نوشته است: «من قبلا هم گفته بودم كه در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نخواهم کرد. همچنان بر این موضع هستم.»

با این حال، وی گفت که قصد دارد در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری و مجلس در سال آینده، نقش‌آفرینی کند: «من با بیان نظراتم، وظیفه سیاسی خود را انجام می‌دهم.»

آقای سارکوزی اواخر این ماه هم، در پی اتهامی مربوط به رقابت‌های سال ۲۰۱۲ که منجر به پیروزی فرانسوا اولاند، رقیب سوسیالیستش شد، در یک دادگاه دیگر حاضر خواهد شد.

گزارش تکمیلی از خبرگزاری‌های دیگر

© The Independent