تلاش اسرائیل برای یهودی‌سازی شهر باستانی سبسطیه فلسطین

دولت اسرائیل کلیه اماکن باستانی شهر سبسطیه را متعلق به پارک‌های عمومی اسرائیل و مربوط به شهرک یهودی نشین شافیه شمرون می‌داند

عکس از وفا (خبرگزاری فلسطین)

در پی تلاش‌های دولت اسرائیل برای یهودی سازی شهرهای فلسطین، نیروهای نظامی اسرائیل مانع بازسازی آثار باستانی در شهر تاریخی سبسطیه در استان نابلس در کرانه باختری می‌شوند.  در پیوند با همین موضوع، نیروهای اسرائیل بخشی از یک پروژه گردشگری که با هدف توسعه یک شهر باستانی زیر ساخت و ساز قرار داشت را تخریب کردند.

این پروژه گردشگری که هزینه ساخت آن حدود ۶۰۰ هزار یورو برآورد شده بود از سوی کشور بلژِیک ساخته می‌شود و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) بر آن نظارت دارد. در حالی‌که کار روی این پروژه جریان داشت، یک افسر اسرائیلی به شهرداری سبسطیه اطلاع داد که دولت اسرائیل با ساخت این پروژه مخالف است و اجازه نمی‌دهد ساخت آن تکمیل شود.

پروژه ادامه خواهد یافت

آقای مفید صلاح یکی از مقامات وزارت گردشگری و آثار باستانی فلسطین به ایندیپندنت عربی گفت پروژه توسعه «میدان بیدر» در شهر سبسطیه ادامه خواهد داشت و بخشی که از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیل تخریب شده است، دو باره بازسازی خواهد شد. وی با اشاره به همکاری و نقش یونسکو در ساخت این پروژه گردشگری، گفت موقعیت این سازه معماری که طبق استانداردهای بین‌المللی ساخته می‌شود در قلمرو فلسطین قرار دارد بنابراین اسرائیل هیچ حقی برای جلوگیری از ادامه کار آن ندارد.

محمد عازم، شهردار سبسطیه، به ایندیپندنت عربی گفت: متأسفانه ساکنان یکی از شهرک‌های یهودی نشین شهر سبسطیه، از این منطقه باستانی به‌عنوان پارکینگ استفاده می‌کنند و روی همین منظور دولت اسرائیل با ساخت پروژه توسعه «میدان بیدر» مخالفت می‌کند. وی افزود تخریب این سازه باستانی بخشی از تلاش‌های اسرائیل برای یهودی سازی شهرهای فلسطین است. محمد عازم از جامعه جهانی خواست تا از پروژه‌های باستان شناختی در فلسطین حمایت کند و اضافه کرد خبر تخریب این پروژه توسط نیروهای اسرائیلی به مقامات کشور بلژیک اطلاع داده شده است.

عطاالله حنا، اسقف اعظم سبسطیه با نکوهش تخریب پروژه گردشگری میدان بیدر، با مردم شهر سبسطیه ابراز همدردی کرد و گفت مردم این دیار برای پاسداری از تمدن باستانی و تاریخ با شکوه این مکان مقدس از هیچ سعی و تلاشی دریغ نمی‌کنند.

دولت اسرائیل کلیه اماکن باستانی شهر سبسطیه را متعلق به پارک‌های عمومی اسرائیل و مربوط به شهرک یهودی نشین شافیه شمرون می‌داند. مردم اسرائیل باور دارند که سبسطیه، پایتخت حکومت شمال سامره (یکی از حکومت‌های کهن یهودی)  است و عبارت شافیه شمرون، در زبان عبری به معنی بازگشت به سامره است.

گفتنی است که در گذشته، یهودیان در روزهای تعطیلات به شهر سبسطیه هجوم می‌آوردند اما امروز با حمایت نیروهای اسرائیلی وارد این شهر می‌شوند. مساحت شهر سبسطیه ۵۰۰۰ دونوم(۵۰۰ هکتار) است که نیمی از آن در اختیار فلسطینی‌ها و نیم دیگر آن به صورت کامل در کنترل اسرائیل قرار دارد.

سبسطیه دارای اماکن تاریخی و باستانی فراوان است، خیابان ستون‌ها، بازیلکا (دربار)، آمفی تئاتر رومی، برج هلنیستی، معبد آگوست، کاخ قلعه و مقبره‌های رومی برخی از آثار باستانی این شهر به شمار می‌رود. در حال حاضر بیش از ۴۰ مکان باستانی در شهر سبسطیه وجود دارد اما باستان شناسان معتقدند که آن چه تا کنون کشف شده است ۵ درصد آثار تاریخی را شکل می‌دهد و ۹۵ درصد دیگر هنوز پنهان است. تاریخ شهر سبسطیه که بر فراز تپه‌ای مشرف به مسیر بازرگانی شمال و جنوب واقع شده است، به چهار هزار سال پیش بر می‌گردد.

در گذر تاریخ ملت‌های بی‌شماری از جمله: بابلی‌ها، آشوری‌ها، پارس‌ها، یونانی‌ها براین سرزمین حکومت کردند و امروز اسرائیلی‌ها تلاش دارند خود را با تاریخ این شهر پیوند دهند.

© IndependentArabia