کمپین حقوق‌بشر در ایران: ۲۳ نفر از معترضان در سیستان و بلوچستان کشته شده‌اند

اختلال و قطعی مکرر شبکه اینترنت در منطقه، تداوم سرکوب معترضان را فراهم کرده است

پیشتر، کمپین فعالین بلوچ، در روز سه‌شنبه ۶ اسفندماه فهرستی از ۱۵ کشته و مجروح حوادث سراوان را منتشر کرده بود-عکس از شبکه‌های اجتماعی

کمپین حقوق‌بشر در ایران با انتشار گزارشی خبر از آن داده که حداقل ۲۳ نفر از معترضان در استان سیستان و بلوچستان از زمان شروع ناآرامی‌ها در چهارم اسفند ماه، به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

در بیانیه این کمپین که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفته شده اختلال و قطعی مکرر شبکه اینترنت در منطقه، امکان به‌روز شدن اخبار اعتراضات را دشوار کرده و باعث شده تا روند استفاده از نیروهای قهری جمهوری اسلامی ایران برای سرکوب معترضان تداوم یابد.

کمپین حقوق‌بشر در ایران به نقل از منابع محلی گفته‌اند که در جریان ناآرامی‌ها در سیستان و بلوچستان «دست‌کم ۲۳ نفر» به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند، اما تا این لحظه اسامی دو تن از آنها از سوی منابع محلی تایید شده است: «حسن محمدزهی» کودک ۱۳ ساله که در جریان اعتراضات مردمی در قلعه بید، جانش را از دست داد و «محمد صالح معتقدی» که با شلیک مستقیم ماموران انتظامی کشته شد.

به گفته این منابع مطلع، افزون بر کشته‌شدگان، شمار بالایی از افراد هم به شدت زخمی شده‌اند که این آسیب‌ها در برخی موارد بسیار جدی‌ است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این بیانیه، «عبدالستار دهواری» اهل روستای کلپورگان، «ادریس بلوچ زهی» اهل روستای بلبل، «بهزاد آزادی» اهل مهرستان، «محمد مندازهی» اهل سرجنگل کورین، «سلمان» فرزند جنگهان اهل پرکن سوران، از جمله سوخت‌برانی هستند که با شلیک نیروهای نظامی و انتظامی مجروح شده‌اند.

کمپین حقوق‌بشر در ایران در بیانیه خود افزوده: ناآرامی‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان از آنجا شروع شد که ماموران مرزی ایران دو سوخت‌بر را در مرز پاکستان با شلیک گلوله از پا درآوردند. پس از آن بود که اعتراضات مردمی شدت گرفت و موجب شد تا نیروهای امنیتی شدت سرکوب را بیشتر کنند و هم‌زمان با قطعی و ایجاد اختلال گسترده در اینترنت منطقه مانع انتشار اخبار اعتراضات و افشای سرکوب خشونت بار مردم  به دست نیروهای امنیتی شود.

پیشتر، کمپین فعالین بلوچ، در روز سه‌شنبه ۶ اسفندماه فهرستی از ۱۵ کشته و مجروح حوادث سراوان را منتشر کرده بود.

«یحیی گنگوزهی»، «عبدالرحمن شهرسان زهی»، «عبدی شهرسان زهی»، «سلمان شهرسان زهی»، «رحمان بخش دهواری»، «عبدالوهاب دامنی»، «انس صاحب زاده»، «عبدالغفور توتازهی»، «محمد میربلوچزهی» و «محمد نصرت زهی» ۱۷ ساله فرزند بشیر اهل سراوان اسامی ۱۰ نفر از کسانی‌ هستند که کمپین فعالین بلوچ کشته شدن آنها را تایید کرده است.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران گفته است: «جامعه جهانی باید قویا و آشکارا به مقامات ایران گوشزد کند که ادامه استفاده از نیرو‌های قهری علیه معترضان غیرقابل قبول است.»

کمپین حقوق‌بشر در ایران خواستار توقف فوری استفاده از نیروهای قهری علیه معترضان در سیستان و بلوچستان ، رفع اختلالات اینترنتی و انجام تحقیقات مستقل درباره کشته‌شدن معترضان است.