کرونای جهش‌یافته در ایران؛ از انکار تا هشدار

اولین قربانی ویروس جهش‌یافته در ایران یک فرد ۴۸ ساله اهل آبیک قزوین بود

«کرونای انگلیسی» سراسر ایران را درنوردیده است -Ali Moaref/IRNA

تنها دو ماه پیش، در آغاز دی‌ماه امسال، وزیر بهداشت و درمان ایران ورود هرگونه ویروس جهش‌یافته کرونا به ایران را رد کرد. سعید نمکی در حاشیه جلسه هیئت دولت در اول دی‌ماه ۱۳۹۹، درباره ویروس جهش‌یافته در بریتانیا گفت که به‌محض اطلاع «بلافاصله پروازها از مبدأ و به مقصد انگلیس ممنوع شد.»

 درحالی‌که بنابرگفته وزیر تمام مسافران در مبادی ورودی تک‌تک رصد می‌شدند، اولین قربانی این ویروس جدید جهش‌یافته در ایران یک فرد ۴۸ ساله اهل آبیک قزوین بود که نه به مسافرت خارجی رفته بود و نه هیچ‌گونه تماسی با مسافران داشت. مورد دوم نیز یک خانم ۷۱ ساله ساکن خیابان وحدت اسلامی تهران بود که او هم هیچ‌گونه مسافرت خارجی نداشت.

 با اعلام رسمی اولین موارد مرگ بر اثر عوارض ویروس کرونای جهش‌یافته در هفته آخر بهمن، مواردی از ابتلای بیماران در استان‌های دیگر کشور نیز مشاهده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۲۸ بهمن‌ماه، آمار قطعی بیماران ویروس جهش‌یافته در ایران را ۱۷ نفر اعلام کرد که بنا بر گفته کیانوش جهانپور، ۷ نفر از این بیماران در استان قزوین بودند. تعداد این بیماران تا ۶ اسفند به ۱۱۲ نفر رسید.

۵ اسفند

 نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا انگلیسی در سیستان و بلوچستان، در فردی ۶۱ ساله در زاهدان به ثبت رسید که مسافر ایتالیا بود.

۶ اسفند

اعلام شد نخستین بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در مشهد مرد ۷۰ ساله‌ای بود که سابقه سفر به انگلستان داشت. پس‌ازآن پنج نفر دیگر مبتلا به این نوع ویروس در مشهد شناسایی شدند که فقط یک نفر از آنان بیمار اول ارتباط داشته است.

در همین روز گفته شد اولین مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی در بستان‌آباد آذربایجان غربی یک خانم میان‌سال بود که همسرش از مسافرت عراق برگشته بود. موارد دیگر ابتلا در این استان نیز یک خانم ۴۸ ساله بود که از مرز تمرچین پیرانشهر وارد آذربایجان غربی شده بود و یک کارگر ۳۰ ساله اهل خوزستان بود.

۷ اسفند

موارد گزارش‌شده در استان مرکزی به پنج نفر رسید. افراد بیمار سابقه شرکت در مراسم عروسی و سفر به خوزستان داشتند. در قم نیز در همان روز ۲ مورد بیمار کرونای جهش‌یافته گزارش شد.

۸ اسفند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرد تعداد بیماران «کرونای انگلیسی» به ۱۴ مورد رسیده است. دو بیمار جدید نیز در کازرون تست ابتلایشان مثبت شد. در شهرهای مجاور نیز در لارستان و فسا، مواردی از ویروس جدید مشاهده‌شده بود.

۹ اسفند

ابتلای یک مسافر امارات در زرین‌دشت فارس تائید شد. سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهلران نیز در این روز گفت: تعداد افراد مشکوک مبتلا به کرونای جهش‌یافته انگلیسی در این شهرستان به ۱۶ نفر افزایش یافت. اندیمشک نیز مورد تائید شده‌ای را گزارش کرد که بیمار از شهرهای اطراف به اندیمشک سفرکرده بود.

معاون بهداشتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز خبر از ده مورد ابتلا در این شهر داد. اولین مورد کرونای جهش‌یافته در مرودشت فارس شناسایی شد. سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه هم در این روز از ابتلای یک نفر در این شهرستان به کرونای جهش‌یافته خبر داد.

۱۰ اسفند

موارد تائید شده در سیستان و بلوچستان به سه نفر رسید. ۳ مبتلای به ویروس جهش‌یافته در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد و ۲ مورد نیز در کاشان به ثبت رسید. ۲ بیمار در کاشان از پیرانشهر و اربیل عراق به کاشان سفرکرده‌ بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز در همان روز اعلام کرد بررسی آزمایش‌ها و نمونه‌ها نشان می‌دهد ویروس کرونای جهش‌یافته انگلیسی در این استان در حال گردش است. همچنین نخستین مورد ویروس جهش‌یافته کرونای انگلیسی در یزد نیز شناسایی شد.

۱۱ اسفند

 اولین مورد مثبت کرونای انگلیسی در کردستان تائید شد و تعداد موارد مشکوک به ابتلا در استان فارس به ۱۲ نفر رسید. آمار مبتلایان در هرمزگان ۱۳ نفر اعلام شد و ۱۲ مورد از ابتلا در شهرستان‌های تبریز، شبستر، اهر و مرند در آذربایجان شرقی گزارش شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز گفت نتیجه آزمایش یک نفر از سه بیمار مشکوک مبتلا به کرونا جهش‌یافته در این استان، مثبت اعلام شد.

۱۲ اسفند

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شمار مبتلایان به کرونای جهش‌یافته در استان را ۱۳ نفر اعلام کرد.

با اعلام گزارش‌های جدید از سراسر ایران به نظر می‌آید بااینکه میزان ابتلا در خوزستان نسبت به دیگر استان‌ها بالاتر است اما «کرونای انگلیسی» سراسر ایران را درنوردیده است و در هفته‌های آینده شاهد وضعیت بحرانی در اغلب استان‌های ایران خواهیم بود.