هدف دولت چین کاهش تراکم جمعیت اویغورها و ازبین بردن فرهنگ آن‌ها در شین‌جیانگ است

نتایج پژوهش استادان دانشگاه چینی نانکای خلاف ادعای دولت چین را نشان می‌دهد

دولت چین اتهام‌ها مبنی‌بر قصدش برای تغییر ترکیب جمعیتی منطقه را تکذیب و تاکید کرده است که جابه‌جایی‌های شغلی به‌منظور افزایش درآمد اویغورهای شین‌جیانگ و رهانیدن آن‌ها از فقر انجام شده است- HECTOR RETAMAL / AFP

پژوهشی گسترده درمورد سیاست‌های دولت چین نشان داده است که هدف پکن، «کاهش جمعیت اویغورها» و از میان بردن فرهنگ اقلیت‌های ایالت شین‌جیانگ، با توسل به محول کردن مشاغلی به آن‌ها در مکان‌هایی به مراتب دورتر از وطنشان است.

دولت چین اتهام‌ها مبنی‌بر قصدش برای تغییر ترکیب جمعیتی منطقه را تکذیب و تاکید کرده است که جابه‌جایی‌های شغلی به‌منظور افزایش درآمد این افراد و رهانیدن اقلیت‌ها از فقر مالی، در نظر گرفته شده است؛ اما بررسی‌های شبکه بی‌بی‌سی نشان می‌دهد بنا به  گزارشی چینی که در دسامبر سال ۲۰۱۹ برحسب اتفاق در اینترنت گذاشته، اما چند ماه بعد حذف شد، هدف دستگاه رهبری چین، ادغام فرهنگ اویغورها با فرهنگ غالب «هان» از طریق تغییر نحوه زندگی و تفکر آن‌ها است. برای نمونه، ویدیویی تهیه‌شده در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که این سیاست چگونه در بالاترین حد به اجرا گذاشته شده است. شبکه بی‌بی‌سی ادعا می‌کند که این ویديوی چهارساله که در شبکه خبری حزب کمونیست چین نشان داده شده، تاکنون در اخبار بین‌المللی انعکاس نیافته است.

در این ویدیو نشان داده می‌شود که وقتی در روستایی در شین‌جیانگ به‌مدت دو روز هیچ‌کس بر سر کارش حاضر نشده است، مقام‌های دولتی ناگزیر شده‌اند خانه به خانه سراغ افراد بروند. در ادامه، مقام‌ها پدری را برای فرستادن دختر ۱۹ ‌ساله‌اش بر سر کار، تحت‌فشار می‌گذراند. ماموران دولت، آنقدر بر پدر و دختری که خواسته آن‌ها را رد می‌کنند فشار می‌آورند، تا سرانجام دختر موافقت می‌کند که اگر «دیگران هم پذیرفتند»، او نیز به دستور دولت عمل کند. این ویدیو با وداع دختر و بسیاری از دیگر مردم روستا از خانواده‌هایشان به پایان می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تصاویر ویدیویی درحالی منتشر می‌شود که دولت چین در ارتباط با وضعیت اقلیت‌ها در شین‌جیانگ و شرایط حاکم بر اردوگاه‌های دولتی، زیر فشار شدید جامعه بین‌الملل قرار گرفته است. چین این اتهام‌ها را حتی هنگامی که شواهد عینی حاکی از اعمال شکنجه، خشونت و تجاوز جنسی در اردوگاه‌ها وجود داشته، تکذیب کرده و آن اردوگاه‌ها را مراکز آموزش حرفه‌ای خوانده است.

روز دوم ماه مارس، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت: «در شین‌جیانگ اکنون ثبات اجتماعی و توسعه برقرار است و مردم محلی زندگی رضایت‌بخش و شادی را می‌گذرانند.»

آقای ونبین افزود: «تمام ساکنان شین‌جیانگ از کلیه حقوق خود، ازجمله حق امرار معاش و پیشرفت برخوردارند. از زبان‌ها، سنت‌های فرهنگی و رسوم کلیه اقلیت‌های قومی در شین‌جیانگ حفاظت شده است. درطول ۶۰ سال گذشته، اقتصاد شین‌جیانگ بیش از ۲۰۰ برابر توسعه یافته، سرانه تولید ناخاص ملی نزدیک به ۴۰ برابر بیشتر شده است و میانگین طول عمر ساکنان این استان از ۳۰ سال به ۷۲ سال افزایش یافته است.»

اما پژوهش گروهی از استادان دانشگاه «نانکای» چین حاکی از آن است که نقل‌ مکان‌های شغلی، «روش مهمی برای اعمال نفوذ، حل شدن و از میان بردن» اقلیت‌های اویغور است. آن‌ها تاکید کرده‌اند که انتقال اویغورها به دیگر نقاط چین در واقع «تراکم جمعیت اویغور» را کاهش می‌دهد.

وزارت خارجه چین ضمن رد این گزارش، اعلام کرده است که محتوای آن، «نظرات شخصی نگارنده آن است و در بسیاری از موارد با حقیقت مطابقت ندارد.»

© The Independent

بیشتر از جهان