روحانی: لحن دولت جدید آمریکا عوض شده، اما گامی برداشته نشده است

روحانی می‌گوید صهیونیست‌ها ترامپ را اغفال کردند و دولت فعلی آمریکا باید هرچه سریع‌تر به دنبال جبران باشد

حسن روحانی: «برداشتن تحریم‌ها و اجرای کامل برجام هم آسان و هم خیلی مشکل است» - Iranian Presidency / AFP

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در جلسه امروز هیئت دولت گفت که لحن دولت جدید آمریکا مقداری تغییر کرده، اما در زمینه برداشتن تحریم، هنوز قدم جدیدی برداشته نشده است.

او گفت:« دولت جدید آمریکا اعتراف می‌کند که اقدامات دولت قبلی غلط و اشتباه بوده است اما در زمینه برداشتن تحریم که مساله اصلی است هنوز قدم جدیدی از طرف دولت جدید آمریکا برداشته نشده است.»

به گفته حسن روحانی، « اگر یک ساعت در برداشتن تحریم تعلل کنیم و امروز و فردا کنیم، حقوق مردم را پایمال کرده‌ایم و مهم‌ترین حقوق عامه این است که تحریم از روی دوششان برداشته شود و همه باید برای این هدف تلاش کنیم.»

حسن روحانی، با انتقاد از رقبای خود اگر چه نامی از آنها و کسانی که به گفته او در امور اجرایی دخالت می‌کنند نبرد، اما گفت:« قانون اساسی به صراحت می‌گوید جز در مواردی که به صراحت اجرا به مقام معظم رهبری واگذار شده، تمام اجرا برعهده دولت است و هیچ‌کس حق ندارد در اجرا مداخله کند.»

با این حال، او گفت:« برداشتن تحریم‌‌ها و اجرای کامل برجام هم آسان و هم خیلی مشکل است. ‌اگر اراده جدی در طرفین مخصوصا آمریکا وجود داشته باشد و آنها به همه تعهدات خود عمل کنند و تحریم‌ها را بردارند، ایران نیز بلافاصله به تعهدات خود باز خواهد گشت و در زمان کوتاهی می‌توان این مشکل را برطرف کرد اما اگر قرار باشد وسواس خناس که به جان ترامپ افتادند و او را در صحنه سیاسی، داخلی و بین‌المللی بی‌آبرو کردند و مشخصا صهیونیست‌ها او را به این دام انداختند، باز هم فعال شوند رسیدن به نتیجه دشوار خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی گفت:« صهیونیست‌ها ترامپ را اغفال کرده، در مسیر غلط بردند و اگر دولت فعلی آمریکا قبول دارد که او اشتباه کرده است بایستی آن را صراحتا اعلام کرده، هر چه سریع‌تر به دنبال جبران باشد.»

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با ستایش دوباره از برجام به عنوان «یکی از مهم‌ترین توافق‌های سیاسی تاریخ ایران» گفت:«به واسطه این توافق اقداماتی را که برای ایران هزینه‌دار بود، حذف کردیم.»

با این حال، وی بار دیگر طرف‌های غربی را به پایبند نبودن به تعهداتشان متهم کرد و افزود:« تاکید ما به اروپایی‌ها این است که بایستی برجام را حفظ کنیم و البته این کار با سخنرانی و شعار شدنی نیست و لازم است اقدام عملی انجام گیرد.»

از هنگام ورود جو بایدن به کاخ سفید، جمهوری اسلامی خواستار برداشته شدن هرچه سریع‌تر تحریم‌ها شده است، اما آمریکا خواستار آن بوده که دو طرف ابتدا مذاکرات خود را سرگیرند و شرایط را برای بازگشت این کشور به برجام مهیا سازند.

روحانی در سخنان خود با تاکید بر ضرورت رفع تحریم‌ها، تجارت با دنیا را حق مردم ایران دانست.

با این حال، گذشته از موانع ناشی از تحریم‌ها، نپیوستن ایران به اف.ای.تی.اف عملا به یکی از اصلی‌ترین موانع تجارت برای ایرانیان بدل شده است.

حسن روحانی در همین زمینه گفت:« اف. ای. تی. اف یک گروه ویژه مالی است که اقداماتی در زمینه مسائل مالی و تراکنش‌ها در سطح جهان انجام می‌دهد و همه کشورها نیز به آن ملحق شده‌اند و اگر بد است چطور همه کشورها به آن پیوسته‌اند؟»

دکتر روحانی همچنین با اشاره به اهمیت ایام نیکوکاری، مردم ایران را سردمدار احسان و نیکوکاری دانست و گفت: در آغاز دولت یازدهم ۴ هزار و ۳۰۰ تشکل خیریه در کشور وجود داشت و امروز ۹ هزار و ۸۰۰ تشکل فعال هستند و قرآن نیز همه را به نیکی و احسان تشویق کرده است و نباید خدای ناکرده در توهین و اهانت مسابقه گذاشته شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت اف. ای. تی. اف اشاره کرد و گفت: اف. ای. تی. اف یک گروه ویژه مالی است که اقداماتی در زمینه مسائل مالی و تراکنش‌ها در سطح جهان انجام می‌دهد و همه کشورها نیز به آن ملحق شده اند و اگر بد است چطور همه کشورها به آن پیوسته‌اند؟