روزشمار آزادی نازنین زاغری

مقامات قضایی در ایران تلاش می‌کنند با باز نگه‌داشتن یک پرونده قضایی دیگر جلوی آزادی زاغری را بگیرند

نازنین زاغری در سال ۱۳۹۵ وقتی برای دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرد، دستگیر شد-Free Nazanin campaign / AFP

پس‌ازآنکه چندین سال تلاش برای نقض حکم زندان نازنین زاغری به نتیجه نرسید، خانواده این تبعه ایرانی -بریتانیایی که در ایران زندانی است امیدوارند او با پایان دوران محکومیت، آزاد شود.

پرونده نازنین زاغری – رتکلیف در پنج سال گذشته تبدیل به یکی از گره‌های دیپلماتیک ایران در سلسله دستگیری‌های افراد دو تابعیتی شد بدون آنکه طرف ایرانی بتواند با بریتانیا به توافق خاصی برسد.

به نظر می‌رسد مقامات تهران چندان راضی به آزادی خانم زاغری نیستند. با وجود آنکه دولت ایران بارها اعلام کرده است دستگیری خانم زاغری «ربطی به پرداخت بدهی ایران از انگلیس ندارد» اما سابقه مبادله زندانی‌های دو تابعیتی و خارجی در ایران این احتمال را قوت می‌بخشد که ایران تا پیش از رسیدن به یک توافق با دولت بریتانیا، حداقل اجازه خروج از کشور را به خانم زاغری ندهد.

نشانه‌های قوی و محکمی از تمایل دولت بریتانیا به حل این مسئله در آستانه مذاکرات «برجام» دیده نمی‌شود تا جایی که ماه گذشته حتی از خانواده و همسر او که به تلاش‌هایی نظیر تحصن و اعتصاب غذا دست‌زده بودند خواسته شد «در فضای عمومی» اظهارنظر نکنند.

مقامات قضایی در ایران نیز تلاش می‌کنند با باز نگه‌داشتن یک پرونده قضایی دیگر برای خانم زاغری جلوی آزادی او را بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندکی پس از اعلام پرونده جدید خانم زاغری، وزارت امور خارجه انگلستان نیز اعلام کرد «شهروندان انگلیسی که خارج از این کشور دستگیر می‌شوند حق دریافت خدمات کنسولی ندارند.»

مهم‌ترین مبادله زندانیان در چند سال گذشته در ۲۶ دی ۱۳۹۴ هم‌زمان با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین بود که چهار آمریکایی از جمله جیسون رضائیان، در چارچوب مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا آزاد شدند. در آخرین مورد از این دست نیز، کایلی گیلبرت، تبعه استرالیایی، پس از دو سال زندانی بودن در ایران، با سه زندانی ایرانی در تایلند مبادله شد. این سه ایرانی پس از تلاشی نافرجام برای ترور دیپلمات‌های اسرائیلی بازداشت و زندانی شده بودند.

به نظر می‌رسد با توجه به زمینه قبلی این مبادلات، ایران بخواهد از زندانیان دو تابعیتی یا خارجی برای آزادی اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در وین که به جرم برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در یک نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس به ۲۰ سال زندان محکوم‌شده بود استفاده کند؛ اما دولت بریتانیا نشان داده چندان تمایلی به ورود به این دست مبادلات ندارد.

نازنین زاغری در سال ۱۳۹۵ وقتی برای دیدار با خانواده خود، همراه دختر دوساله‌اش به ایران سفر کرد دستگیر و با اتهام فعالیت جهت «براندازی نرم» به زندان رفت.

قاضی صلواتی در دادگاهی خانم زاغری را به اتهام «جاسوسی» به ۵ سال زندان محکوم کرد. پنج سالی که قرار است ۱۷ اسفندماه با پایان برسد.

بیشتر از جهان