استفاده از فناوری جدید برای مقابله با تجارت حیوانات وحشی

در تایلند دست‌کم هشت مورد قاچاق از این طریق ردیابی شده است

تشخیص این که آیا حیوانی از طریق قانونی پرورش داده شده یا  غیرقانونی، بسیار دشوار و زمان‌بر است-SAID KHATIB / AFP

آن روز برای نیکورن وُنگ پراجان، نگهبان دفتر وزارت گیاهان پارک ملی و قرنطینه حیوانات در فرودگاه سوارنابومی تایلند، روزی عادی بود. اگر همه چیز طبق معمول پیش می‌رفت، او به یک قاچاقچی خرده‌پای حیات‌وحش کمک می‌کرد شاخ کرگدنی را که در یک پرواز با خود به فرودگاه آورده بود، در دفترش پنهان کند و سپس می‌توانست با استفاده از کارت عبور امنیتی‌ خود، بازرسی دستگاه اشعه ایکس گمرک را دور بزند، کالای قاچاق را زیر کتش پنهان کند و از فرودگاه خارج شود.

اما این بار چِن وُنگ سِنِ قاچاقچی، تحت نظر ماموران امنیتی بود. کارآگاهان با استفاده از فناوری دیجیتالی موفق به یافتن ردپای بَچ وَن هووا، یکی از اعضای فعال سندیکای «هایدرا»، شدند که کارش قاچاق عاج فیل و کرگدن و اعضای بدن ببر و فروش آن به سوداگران چینی و ویتنامی است.

پِتچارات ادی سَنگچای، افسر ارشد سابق پلیس و مدیر سازمان بین‌المللی و غیردولتی مبارزه با شکار غیرقانونی موسوم به «فری لند» که در این عملیات شرکت داشت، می‌گوید: «هردو مظنون هنگام بازداشت، تعدادی شاخ کرگدن و تلفن همراه داشتند. این تلفن‌های همراه را به دستگاه استخراج اطلاعات دیجیتالی (یوفِد) متصل کردیم و با شکستن قفل دیجیتالی، اطلاعات آن را استخراج کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اطلاعات استخراج شده از تلفن وانگپراجان که حریم خصوصی آن به  دسامبر سال ۲۰۱۷ بازمی‌گشت، نشان داد که از آن برای تماس تلفنی با بَچ مَن هووا استفاده شده است. این مدرک که با استفاده از فناوری «یو فِد» شرکت اطلاعات دیجیتالی اسرائیلی «سل برایت» به دست آمد، به کارآگاهان امکان داد ظرف کمتر از ۲۴ ساعت پس از ورود  چِن به تایلند، هووا را نیز بازداشت کنند.

هووا، وونگپراجان و چِن در نتیجه این تحقیقات به چهار سال حبس محکوم شدند.

استیو گالستر، بنیان‌گذار «فری لند» می‌گوید: «معمولا در نتیجه سال‌ها تحقیقات در معاملات وحش، آژانس‌های امنیتی موفق به کشف محموله‌های قاچاق می‌شوند اما توانایی ردیابی قاچاقچیان را ندارند. تجارت قانونی، تجارت غیرقانونی را پنهان می‌کند. تشخیص این که آیا حیوانی از طریق قانونی وارد شده یا قانونا پرورش داده شده یا این که از طریق غیرقانونی وارد چرخه تجارت قانونی شده است، بسیار دشوار و زمان‌بر است. استفاده از «سل برایت» به ما کمک کرد تا آژانس‌های امنیتی را متقاعد کنیم نباید به کشف یک محموله یا بازداشت خرده قاچاقچیان بسنده کنند بلکه این امکان را در نظر بگیرند که این‌ها بخشی از یک شبکه تبهکار سازمان‌یافته هستند. این فناوری ارتباطات بین افراد را ردیابی می‌کند و هویت آن‌ها و نیز مهره‌های اصلی شبکه قاچاقچیان را به شما نشان می‌دهد.»

فِندی چاندرا، یکی از مدیران ارشد «سل برایت» به ایندیپندنت گفت که استفاده از دستگاه استخراج اطلاعات دیجیتالی در موارد مربوط به قاچاق مواد مخدر، انسان و حیات‌وحش مهم است زیرا عامل این جنایات اغلب سندیکاهای تبهکاران هستند.

او افزود: «از حاملان خرده‌پا گرفته تا کسانی که ماموریت تحویل این محموله‌ها را به خریداران عمده (اجناس قاچاق) برعهده دارند و روسای باندها، همه یک یا چند تلفن همراه دارند... و این کار قاچاق، بدون عملیات زنجیره‌ای امکان‌پذیر نیست. به این منظور باید با یکدیگر در ارتباط باشند و به همین دلیل فعالیت آن‌ها در یک چارچوب دیجیتالی ضبط می‌شود، چه در داخل تلفن‌هایشان و چه در فضای ذخیره‌سازی کلاود (ابر).»

بازداشت هووا تنها موردی نیست که کارآگاهان برای کشف تجارت غیرقانونی حیات وحش با موفقیت از فناوری «یوفِد» استفاده کرده‌اند. در تایلند دست‌کم هشت مورد قاچاق از این طریق ردیابی شده است.

گالستر می‌گوید: «این بخشی جا افتاده در تحقیقات کارآگاهان شده است و تقریبا در همه موارد از ما کمک می‌خواهند. این فناوری نه تنها جریان تحقیقات را تسریع می‌کند بلکه می‌تواند یک مورد عادی را به موردی مهم تبدیل کند.»

کارزار نشریه ایندیپندنت برای توقف تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی که از سال گذشته آغاز شد، در پی  جلب تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با شکار و تجارت غیرقانونی وحوش است. این معضل یکی از بزرگترین خطرات علیه گونه‌گونه‌گی طبیعت در آینده است. ایندیپندنت در این راه با سازمان‌های خیریه از جمله «فری لند» و «اِسپِیس فوُر جایِنتس» همکاری  می‌کند تا از حیات‌وحش که صندوق حمایت از آن به خاطر همه‌گیری کووید-۱۹ در معرض خطر قرار گرفته است، حفاظت کند. 

© The Independent

بیشتر از زندگی