ترور کارمندان تلویزیون انعکاس در جلال‌آباد

قتل‌های هدفمند در شهرهای افغانستان به شدت افزایش یافته است

ترور خبرنگاران افغان در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته است- SHAH MARAI / AFP

افراد مسلح ناشناس، مرسل وحیدی، سعدیه و شهناز، سه کارمند تلویزیون «انعکاس» را در شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان به ضرب گلوله کشته و فرار کرده‌اند.

مسئولان تلویزیون «انعکاس» تایید کرده‌اند که دو حمله هدفمند در دو ناحیه شهر جلال‌آباد در شرق کشور انجام شده و هدف آن کارمندان زن تلویزیون «انعکاس» بوده است. خانم وحیدی ساعت چهار بعد از ظهر به وقت محلی و در راه بازگشت از دفتر کار به خانه، هدف قرار گرفته و بلافاصله جان خود را از دست داد. او در بخش دوبله کار می‌کرد و صدایش در میان مردم جلال‌آباد معروف بود.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان این حملات را محکوم کرده است. ارگ در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «تروریستان به سلسله جنایات نابخشودنی‌شان، عصر امروز سه تن از کارمندان زن تلویزیون انعکاس ولایت ننگرهار را در یک حمله تروریستی در ناحیه اول شهر جلال‌آباد به شهادت رساندند. رئیس‌جمهور غنی ضمن محکوم کردن شدید این رویداد تروریستی، گفت که حملات تروریستی به هموطنان بی‌گناه ما به ویژه زنان، در تضاد با ارشادات دین مبین اسلام، فرهنگ افغانی و روحیه صلح بوده و بحران و جنگ موجود را دشوار و طولانی می‌سازد.» 

براساس این بیانیه، رئیس‌جمهور یکبار دیگر تاکید کرد که طالبان با انجام این چنین حملات بزدلانه و ایجاد فضای رعب و وحشت، نمی‌توانند صدای رسای دفاع از جمهوریت و دستاوردهای دو دهه گذشته را خاموش کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منابع محلی، یک نفر به اتهام ترور این کارمندان زن تلویزیون محلی بازداشت شده است. هدف از این حمله که به صورت هماهنگ انجام شد، سرکوب فعالیت زنان افغان در رسانه‌ها خوانده می‌شود.

تلویزیون انعکاس در شرایطی دشوار و در استانی آشوب‌زده‌ فعالیت می‌کند که هم داعش و هم گروه طالبان آنجا فعال هستند. علاوه بر این گروه‌های مسلح اسلامگرا، گروه‌های مافیایی و قاچاقیان مواد مخدر نیز در این استان حضور دارند که رسانه‌های آزاد را برنمی‌تابند.

در این اواخر حملات هدفمند به فعالان اجتماعی و روزنامه‌نگاران در افغانستان افزایش چشمگیری یافته است. بر اساس یک گزارش تازه سازمان ملل متحد در افغانستان که ۱۵ فوریه منتشر شد، از  ماه سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی که مذاکرات صلح با طالبان شروع شد، تاکنون ۱۱ فعال حقوق‌بشری و روزنامه‌نگار در این کشور کشته ‌شده‌اند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۲۰۱۸ تا پایان ماه ژانویه سال جاری میلادی، ۶۵ نفر از کسانی که در زمینه حقوق‌بشر و امور رسانه‌ای در افغانستان فعالیت می‌کردند، کشته شده‌اند.

گروه طالبان مسئولیت این قتل‌ها را به عهده نگرفته است اما مقام‌های افغان و منابع امنیتی با توجه به افرادی که بازداشت کرده‌اند می‌گویند که طالبان برای سرکوب نگاه انتقادی در جامعه و گسترش وحشت، درصدد کشتن خبرنگاران است. در این مدت بیش از ۱۰ خبرنگار افغان هم جلای وطن کرده‌اند.