وطن امروز: غنی‌سازی اورانیوم فلزی به دستور روحانی متوقف شده است

با انتشار این مطلب در روزنامه اصولگرای تهران، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال توقف غنی‎سازی اورانیوم فلزی به عنوان بخشی از توافق اخیر با آژانس مطرح شده است

خبر دستور توقف غنی‌سازی از سوی روحانی در حالی منتشر شده که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: «ما همچنان آماده تعامل در دیپلماسی معنادار به منظور بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای هستیم.» - IRANIAN PRESIDENCY / AFP

روزنامه اصولگرای وطن امروز، در گزارشی که امروز منتشر کرده، به «توقف موقت» غنی سازی اورانیوم فلزی با دستور حسن روحانی، رییس جمهور خبر داده است. با انتشار این موضوع، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال توقف غنی‎سازی اورانیوم فلزی به عنوان بخشی از توافق اخیر با آژانس مطرح شده است.

روزنامه وطن امروز که مواضعش نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی است، در گزارشی به توافق سه ماهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مواضعی که باید دولت ایران در شرایط احتمالی آینده اتخاذ کند پرداخته است.

سرویس سیاسی این روزنامه در شماره امروز ۱۲ اسفندماه نوشته است: « ایران باید در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام، علاوه بر نادیده گرفتن توافق با آژانس، گزینه‌های دیگر برنامه هسته‌ای از جمله حرکت به سمت غنی‌سازی ۶۰ درصد را که در فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره شد، در دستور کار قرار دهد. علاوه بر این فرآیند غنی‌سازی اورانیوم فلزی که با دستور رئیس‌جمهور فعلا به صورت موقت متوقف شده است، با تمام توان بار دیگر آغاز شود.»

در ادامه این مطلب از دولت خواسته شده که در صورت تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران، در نشست کنونی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که در وین، تولید اورانیوم فلزی دوباره آغاز شود.

همزمان، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: «ما همچنان آماده تعامل در دیپلماسی معنادار به منظور بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا و سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام؛ بریتانیا، فرانسه و آلمان، پیش‌نویس قطعنامه‌ای که از ایران به دلیل توقف اجرای پروتکل الحاقی و ادامه ابهام در منشاء اورانیوم کشف شده در سایت‌های «مشکوک» انتقاد می‌کند را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارایه داده‌اند.

این قطعنامه در صورت تصویب، مشابه قطعنامه توبیخی غیرالزام‌آوری خواهد بود که در خردادماه امسال با اجماع آرا در شورای حکام به تصویب رسید.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، در سفر هفته گذشته خود به ایران توانست به توافق سه ماهه‌ای دست یابد که به گفته او ادامه نظارت‌های ضروری را ممکن می‌کند.