برجام نافرجام و قربانی که طلب می‌کند

ظریف در طول ۶ سال تصدی پست وزارت خارجه، تاکنون ۳ بار زبان به گلایه گشوده است

ALEXANDER NEMENOV / AFP

بار نخست هنگامی بود که در مهر ۱۳۹۲ تیتر بزرگ روزنامه کیهان چنان فشار عصبی بر ظریف وارد آورد که به گفته وی همان تیتر او را دچار درد کمر و راهی بیمارستان کرد. بار دوم هنگامی بود که در اسفند ۱۳۹۷ ظریف به دلیل دعوت نشدن به دیدارهای بشار اسد با خامنه‌ای و روحانی، این اقدام را توهین به خود تلقی و طی توئیتی از مقام خود کناره‌گیری کرد.

مورد سوم خبری است که اخیرا سخنگوی وزارت خارجه تایید کرده مبنی بر اینکه ظریف در نامه‌ای «گلایه‌آمیز» به آیت‌الله خامنه‌ای بابت حجم تخریب‌هایی که علیه او و دستگاه دیپلماسی در سریال «گاندو» به عمل آمده، نوشته: «حتی اگر بخشی از این حجم تخریب درست باشد، ادامه خدمت من در سمت وزارت امور خارجه شرعا جایز نیست». به گفته سخنگوی وزارت خارجه در سریال گاندو تلاش شده از وزیر و وزارت امور خارجه «یک چهره منفعل و بی‌عمل و واداده نشان داده شود».

از سه بار گلایه‌گزاری ظریف، بار نخست روزنامه نزدیک به رهبر- کیهان، او را مورد حمله قرار داده بود. بار دوم قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس وی را نادیده گرفت. بار سوم سازمان صدا و سیما با سرمایه‌گذاری هنگفت سریالی را تهیه و تولید و پخش نمود که حتی یکی از بازیگرانش بسیار شبیه محمدجواد ظریف گریم شده بود.

گاندو نام سریالی تلویزیونی در ۳۰ قسمت است که در ژانر جاسوسی و ضد جاسوسی از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. داستان فیلم به شکار جاسوسی می‌پردازد که به‌واسطه ارتباط با بستگان مقامات ارشد نظام با «نهادهای تصمیم‌ساز» ارتباط برقرار کرده و در آن‌ها «نفوذ» می‌کند تا آنجا که حتی طعم آدامس رییس جمهور را می‌دانسته است. موضوع داستان به پرونده هسته‌ای گره می‌خورد و شکار عامل نفوذی به نام مایکل هاشمیان که تداعی کننده جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در ایران بود که به اتهام جاسوسی در طول دوره مذاکرات هسته‌ای بازداشت شد.

«نفوذ»، «رخنه» یا «شبیخون» اصطلاحاتی هستند که رهبر جمهوری اسلامی در مناسبت‌های مختلف به کار بسته و نسبت به آن هشدار داده بود. این سریال به وضوح این معنا را منتقل می‌کند که مقامات دولتی «واداده» هستند و شکار جاسوس نه به دست وزارت اطلاعات بلکه توسط نهادی دیگر یعنی سازمان اطلاعات سپاه صورت می‌گیرد.

خشم دولتمردان از این سریال تا آنجا بود که محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی گفت: «دولت حق دارد از این سریال شکایت کند. با وزارت خارجه‌ای که امروز در خط مقدم جبهه مقابله با دشمنان است در سریال گاندو برخورد بدی شده‌ است و همچنین این اتفاق درباره وزارت اطلاعات کشور نیز افتاده‌ است».

در مقابل، مجتبی امینی، تهیه‌کننده سریال گاندو، طی نامه‌ای به محمود واعظی سریال را «صدای در گلو مانده مردم ایران» توصیف کرد و حجت‌الاسلام علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صداوسیما، از سازندگان سریال بابت «مجموعه پرمخاطب و آگاهی بخش گاندو» قدردانی کرد.

اگرمقصد نهایی این سریال برجام بی فرجام است او پیشتر فاش ساخته بود که هیچ توافقی در برجام بدون اطلاع رهبر اساسا امکان تحقق نداشت. حال چرا او باید هزینه پرداخت کند؟

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس، گفته بود که «ظریف صد در صد امریکایی است». و اینک هنگامی که یک رسانه ملی به تخریب ظریف و همکارانش می‌پردازد، از هم اکنون می‌توان آینده وی را متصور شد.

محمد مهاجری، سردبیر وب‌سایت خبرآنلاین، از واکنش رهبر به نامه ظریف نقل کرده که خامنه‌ای در پاسخ به نامه ظریف نوشته: «من مطلقا راضی نیستم که به شما کمترین اهانتی بشود».

برجامی که رهبر آن را «خسارت محض» دانسته یک «قربانی داخلی» می‌طلبد و ظریف نمی‌خواهد آن قربانی باشد.       

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه