وزیران دفاع پیشین آمریکا از بایدن خواستند افغانستان را ترک نکند

آمریکا در حال بازنگری توافق‌نامه صلح طالبان است

وزیران دفاع پیشین آمریکا از بایدن خواستند که برای جلوگیری از بازگشت تروریسم سربازان آمریکایی را در افغانستان نگه‌دارد- ROMEO GACAD / AFP

مارک اسپر و رابرت گیتس، وزیران دفاع پیشین آمریکا، از جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید این کشور خواستند که سربازان آمریکایی را براساس توافق‌نامه صلح طالبان از افغانستان خارج نکند. براساس پیمان صلحی که دولت ترامپ با طالبان امضاء کرده بود، تمام سربازان آمریکایی در صورت برآورده شدن شرایط تا اول ماه مه سال جاری میلادی از افغانستان خداحافظی خواهند کرد. 

اما مارک اسپر که در آخرین ماه‌های دولت ترامپ برکنار شد، می‌گوید طالبان به تعهداتی که قول داده بود، عمل نکرده و شرایط برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور فراهم نشده است. 

براساس توافق‌نامه صلح دوحه طالبان تعهد کرده است که رابطه خود را با تروریسم کاملا قطع کند، سطح خشونت را کاهش داد و وارد گفت‌وگوهای معنادار صلح با دولت افغانستان شود. 

 اسپر در گفت‌وگویی در موسسه بروکینگز گفت: «ما با نیت نیک تعهدات خود را عملی کردیم. اما می‌توان به راحتی گفت که طالبان به تعهدات خود پایبند نبودند.» 

آمریکا در دوران اسپر تعداد نظامیانش را در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش داد. وزیر دفاع پیشین آمریکا می‌گوید که آشکارا با این تصمیم مخالف بوده است و باور داشته است که حداقل نیروی لازم برای اعمال فشار بر طالبان ۴۵۰۰ نفر بوده است تا آن‌ها را به ترک خشونت وادار کنند. 

از این رو او به دولت بایدن توصیه می‌کند که نظامیان آمریکایی باید در افغانستان بمانند تا از بازگشت طالبان و متحدان القاعده‌اش جلوگیری شود. 

اسپر می‌گوید: «باید مطمئن شویم که بار دیگر افغانستان پناهگاه امنی برای تروریست‌ها نمی‌شود و این حرف را من به عنوان کسی می‌زنم که خیلی دوست دارد هرچه سریع‌تر از این کشور خارج شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، رابرت گیتس، وزیر دفاع دوره اوباما نیز در گفت‌وگوی دیگر با واشینگتن‌پست می‌گوید گزینه کم‌ضررتر این است که آمریکا تا وقتی در افغانستان بماند که این پیام به طالبان تفهیم شود که آمریکا از افغانستان خارج نخواهد شد مگر آن که طالبان روند صلح را جدی بگیرند. 

او می‌گوید: «نظر من این است که گام‌هایی را که رئیس جمهور بایدن مبنی بر عدم خروج بقیه سربازان ما در اول ماه مه برداشته است، درست است. من فکر می‌کنم که نیاز است احتمال حضور همین تعداد نیرو یا بیشتر از آن را در افغانستان هم‌گام با متحدان ناتوی خود بررسی کنیم.» 

او می‌گوید: «ما ۲۵۰۰ نیرو در افغانستان داریم که باید برای مدت نامشخصی بمانند تا حضور این نظامیان طالبان را وادار کند تا درک کنند که نمی‌توانند همه بازی را در صورت خروج ما به نفع خود تغییر دهند.» 

دولت بایدن هم‌اکنون سرگرم بازنگری توافق‌نامه صلح طالبان است و زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه خود را برای گفت‌وگو با مقام‌های افغان، طالبان و کشورهای ذی‌نفع به منطقه فرستاده است.  خلیل‌زاد روز دوشنبه با اشرف غنی در کابل دیدار و گفت‌وگو کرد و انتظار می‌رود با رهبران طالبان در قطر نیز مذاکره کند.