داستان موفقیت دختر کرد ایزدی از عفرین تا آلمان

اوستا عیسو از جنگ داخلی سوریه فرار کرد و به ستاره جدید دنیای مد تبدیل شد

عکس از صفحه توییتر اوستا عیسو 

اوستا عیسو در سال ۲۰۱۴ از سوریه‌ای که هشت سال صحنه سنگین‌ترین تراژدی‌ها است به آلمان مهاجرت کرد، حالا برای کسب موفقیتی دیگر در سومین نمایش شوی لباس خود آماده می‌شود.

به گفته سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه، در جنگ هشت ساله این کشور بیش از ۵۷۰ هزار نفر جانشان را از دست دادند و بیش از پنج و نیم میلیون نفر هم برای جان سالم بدر بردن از جنگ داخلی سوریه در سایر کشورها پناهنده شدند.

اوستا عیسو، که در یک خانواده کرد سوریه به دنیا آمد یکی از پنج و نیم میلیون نفری است که در سال ۲۰۱۴ زمانی که جنگ داخلی تشدید شد پدرش را در شهر عفرین ترک کرد و همراه با دو برادر و مادرش در آلمان پناهنده شد. اما آنچه باعث شد داستان عیسو متفاوت از دیگران باشد، موفقیت او در پنج سال گذشته است. چرا که اوستا عیسو ۲۸ ساله متولد عفرین، امروز یکی از مشهورترین نام‌های مطرح در جهان مد است. عیسو داستان زندگی خود از سوریه تا آلمان را برای «ایندیپندنت ترکی» بازگویی کرد.

«لباس‌هایم را اینترنتی می‌فروشم»

عیسو پس از اتمام تحصیلات کارشناسی خود در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در سوریه، در کشور آلمان به مدت دو سال زبان آلمانی را آموخت و از دوره‌های رایگان کارآفرینی که توسط دولت آلمان به مهاجران ارائه می‌شود بهره برد.

این طراح جوان لباس می‌گوید پس از گذارندن دوره حدودا یک ساله کارآفرینی، برگزاری اولین نمایش مد خود در ماه آگوست سال ۲۰۱۸ را این‌گونه توصیف کرد: «نمایشگاه مدی که برگزار کردم سروصدای فراوانی به پا کرد و بعد از شش ماه، دومین نمایشگاه مد را سازماندهی کردم.»

در چارچوب برنامه «مهاجران موفق» که تحت مدیریت پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان، برگزار می‌شود، اوستا عیسو در برنامه‌ای تحت عنوان «کارآفرین موفق» شرکت کرد و علاوه بر طراحی لباس عروسی، نامزدی و لباس شب، همچنین لباس‌های کاری را برای موسسات رسمی طراحی کرده که در اینترنت به فروش می‌رساند.

 

«می‌خواهم آرم تجاری اوستا عیسو را به جهان معرفی کنم»

عیسو با اشاره به اینکه کارهای دوخت و دوز لباس‌های خود را علاوه بر آلمان در کشورهایی مانند ایتالیا و ترکیه نیز انجام می‌دهد می‌گوید از جاهای مختلفی پیشنهاد کاری دریافت می‌کند ولی آنها را رد کرده است و در حال حاضر با زن کارآفرین آلمانی که حامی مالی اوستا بوده و شرکت مشترکی را با او راه اندازی کرده است همکاری می‌کند.

این زن جوان که آماده می‌شود حدود یک ماه دیگر سومین نمایش مد و لباس خود را به صحنه ببرد می‌گوید: «هدفم این است که نام تجاری (برند) ثبت شده اوستا عیسو را در سراسر اروپا، به ویژه در آلمان معرفی کنم.» او می‌افزاید: «می‌خواهم لباس‌هایی را که جایگاه مهمی در فرهنگ کردی دارند به دنیا معرفی کنم.»  

«انتخابی غیر از موفقیت نداریم»

اوستا عیسو می‌گوید با عشق و علاقه کارش را انجام می‌دهد و مورد پسند قرار گرفتن لباس‌هایی که او طراحی کرده است اوستا را بسیار خوشحال می‌کند. او با یادآوری این نکته که راه موفقیت از سخت‌کوشی می‌گذرد به هم سن و سالانش که به کشورهای اروپایی مهاجرت کرده‌اند این طور توصیه می‌کند:

پیش از هر چیز آموزش‌ها را به پایان برسانند. آنهایی هم که مشغول کار هستند تا حد امکان، از خود بپرسند  «چگونه می توانم کارم را بهتر انجام دهم» و به دستیابی به اهداف خود تمرکز کنند. تلاش کنند با بهره برداری از فرصت‌های ارائه شده توسط دولت به امر تولید بپردازند. همه ما از صفر شروع کردیم. این درست است که به‌عنوان مهاجر، با مشکلات بیشتری روبرو هستیم، ولی چاره‌ای غیر از موفقیت نداریم. موانع کوچک پیش رو، نباید جلوی دستیابی به اهداف‌مان را بگیرد. همه چیز به مرور زمان حل می‌شود ولی باید از جایی شروع کرد.

اوستا عیسو با اشاره به اینکه نوآوری‌ها و پیشرفت‌های دنیای مد را از نزدیک دنبال می‌کند گفت او یک بار در ماه در مجله‌های مد که در آلمان منتشر می‌شوند به زبان‌های عربی، کردی و آلمانی مقاله می‌نویسد.

© IndependentTurkish