پخش شدن احتمالی خرده‌های یک «آذرگوی» بر روی زمین

هزاران نفر از مردم در سراسر بریتانیا یکشنبه عصر، یک شهاب آذرگوی با حرکت آرام را مشاهده کرده‌اند

بقایای شهاب‌سنگ روی زمین را با دستان‌تان را لمس نکنید، آن را با یک کیسه تمیز یا در صورت امکان با آلومینیوم تمیز بردارید - HENDRIK SCHMIDT / DPA / AFP

دانشمندان می‌گویند یک آذرگوی (شهابی که از شهاب‌های عادی نورانی‌تر است) که آسمان بریتانیا را روشن کرد، احتمالا به شکل خرده قطعاتی به روی زمین افتاده است. هزاران نفر از مردم در سراسر این کشور گزارش دادند که  یکشنبه عصر، یک شهاب آذرگوی با حرکت آرام را مشاهده کرده‌اند. این شهاب پس از برخورد با اتسمفر زمین، نور و حرارت تولید کرده و همچنین صدای غرش بلندی داشته که تا دوردست‌ها حتی تا ایرلند و هلند نیز شنیده شده است. به گفته محققان، این شهاب (meteor) احتمالا از یک سیارک، جایی بین مریخ و مشتری به سوی زمین آمده و قطعاتی از آن ممکن است در شهر ٰچلتنهام انگلیس یافت شود.

این آذرگوی احتمالا بیش از هر شیء آسمانی دیگری تا کنون به سازمان بین‌المللی شهاب (IMO) گزارش شده است. گزارش‌هایی با جزئیات بیشتر که شامل ویدئوهایی از این آذرگوی در آسمان است، به محققان این امکان را داده که ماهیت سیارک و اینکه احتمالا چگونه سقوط کرده است را بفهمند. لیوک دیلی از دانشگاه گلاسگو می‌گوید: «همانطور که می‌توانید در ویدئوها ببینید، این شهاب به قطعات بسیاری تقسیم شده است. بسیاری از شهاب‌واره‌ها (meteoroid) طی شش ثانیه نخست پس از پرواز، تبخیر می‌شوند. هرچند در این یک نمونه ما  تصور می‌کنیم احتمالا تعدادی از خرده‌های آن به زمین رسیده است.»

لیوک دیلی می‌گوید: "اگر خرده قطعاتی به زمین رسیده باشد، احتمالا در شمال چلتنهام به زمین خورده‌اند؛ بیرون شهرک استو-آن-ده-وود. اغلب این قطعات بایستی احتمالا در یک مزرعه فرود آمده باشند. به مردم توصیه می‌شود که درباره قطعات هر سیارکی که کشف می‌شود، بسیار محتاط باشند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاترین جوی از دانشگاه منچستر هم می‌گوید: "اگر شما یک شهاب سنگ (meteorite) روی زمین پیدا کنید، حالت ایده‌آل این است که در همان محل از آن عکس بگیرید، موقعیت آن را با استفاده از جی.پی.اس گوشی خود یادداشت کنید، این قطعات نباید با آهن‌ربا تماس داشته باشند و اگر می‌توانید با دستان‌تان آن را لمس نکنید. آن را با یک کیسه تمیز یا در صورت امکان با آلومینیوم تمیز بردارید.«اتحادیه آذرگوی‌های انگلستان یا UKFAll، از مردم خواسته که به خاطر جستجوی تکه‌های روی زمین، قوانین قرنطینه کرونا را نقض نکنند. این اتحادیه می‌گوید: «اگر یک قطعه در مزرعه خود یا جاده پیدا کردید، لطفا ما را در جریان بگذارید اما لطفا برای یافتن آن بیرون نروید.»

تصاویر منتشر شده توسط اتحادیه آذرگوی انگلستان، مسیر سقوط این خرده جرم‌ها و همچنین منطقه‌ای را که ممکن است این خرده قطعات بر روی آن افتاده باشد، نشان می‌دهد. تصاویر ورود این آذرگوی همچنین به دانشمندان این امکان را می‌دهد که تأیید کنند این آذرگوی، یک شی خارجی و با منشاء فضایی است و نه چیزی که نقطه شروع حرکت خود را بر روی زمین آغاز کرده باشد.

اشلی کینگ از موزه تاریخ طبیعی می‌گوید: "ویدئوهای ضبط شده به ما می‌گوید که سرعت این آذرگوی چیزی حدود ۴۸۰۰۰ کیلومتر در ساعت بوده که به مراتب بیش از آن است که یک سازه دست بشر بوده باشد. بنابراین این شیء یک موشک قدیمی یا ماهواره نیست. «ویدئوها همچنین به ما این امکان را می‌دهند که مدار اصلی آن را پیرامون خورشید شبیه‌سازی و بازسازی کنیم. در این نمونه، مدار آن شبیه به مدار یک سیارک بود. این قطعه به خصوص از سیارک، بیشتر مدار خود را بین مشتری و مریخ گذرانده است اگرچه که گاهی از زمین نیز به خورشید نزدیک‌تر می‌شده است.» 

© The Independent

بیشتر از علوم