همه آنچه تا کنون در باره گونه جدید کرونای برزیلی می‌دانیم

«جهش‌های ژنتیکی در حال وقوع در سراسر جهان هستند و تقریبا مشابه یکدیگرند»

تا کنون شش مورد ابتلا به کووید برزیلی در بریتانیا شناسایی شده است - RONNY HARTMANN / AFP

بریتانیا اولین موارد از ابتلا به گونه‌ای از ویروس کرونا را که اولین بار در ایالت آمازوناس برزیل کشف شد شناسایی کرد.

سازمان بهداشت همگانی انگلستان روز ۲۸ فوریه گفت ۶ مورد تاکنون شناسایی شده‌اند که سه تا در انگلستان و سه مورد در اسکاتلند است. گرچه دولت قرنطینه اجباری در هتل‌ را برای مسافران بریتانیایی در این ماه اعمال کرد، اما دو مورد از آنها متعلق به  خانواده‌ای است که پیش از آنکه این تمهیدات برقرار شوند از راه سوئیس از برزیل به کشور برگشته بود.

سیستم آزمایش و ردیابی سازمان بهداشت همگانی انگلستان و نظام پزشکی کشور با مسافران پرواز ال‌اکس۳۱۸ هواپیمایی سوئیس که از سائوپائولو به زوریخ می‌رفته و در تاریخ ۱۰ فوریه در فرودگاه هیتروی لندن فرود آمده، تماس گرفته‌اند.

این گونه از ویروس  روز یکشنبه در بریتانیا شناسایی شد و یکی از دو گونه‌ای است که اولین بار در برزیل کشف شده‌اند. یک مورد از گونه دیگر که پی۲ نام دارد در ماه ژانویه در بریتانیا پیدا شد اما به گفته پروفسور وندی بارکلی از امپریال کالج لندن در آن زمان، این مورد «گونه موجب نگرانی» نبود.

هنوز مشخص نیست اگر گونه پی۱ باعث ابتلای وخیم به بیماری شود، اما مدارک حاکی از آن است که ممکن است مسری‌تر باشد. دانشمندان در حال بررسی هستند که اگر این گونه موجب تضعیف تاثیر واکسن‌های کووید-۱۹ می‌شود یا نه.

گونه نگران‌کننده‌تر اولین بار در ۴ نفر شناسایی شد که در ماه ژانویه از آمازوناس به توکیو سفر کرده بودند.

پی۱ شامل چند جهش ژنتیکی است که در گونه‌های کشف شده در بریتانیا و آفریقای جنوبی دیده می‌شود و هر دو جهش باعث افزایش شدید موارد ابتلا در هر دو کشور شده‌اند.

بعد از آن که نخست وزیر بوریس جانسون گفت از گونه جدید «نگران» است و وعده داد به اقدامی مقتضی دست برد، دولت در ماه ژانویه سفر به ۱۵ کشور امریکای جنوبی را ممنوع کرد: آرژانتین، بولیوی، کیپ ورد، شیلی، کلمبیا، اکوادور، گینه فرانسوی، گویانا، پاناما، پاراگوئه، پرو، سورینام، اروگوئه، ونزوئلا، و همچنین خود برزیل.

سر پاتریک والاس، مشاور علمی ارشد دولت، گفت گونه پی۱ مشابهت‌هایی با گونه آفریقای جنوبی دارد، ولی انکار کرد که ممکن است باعث ابتلای وخیم‌تر به بیماری شود.

او گفت: «آنچه شاهدش هستیم این است که جهش‌های ژنتیکی در حال وقوع در سراسر جهان هستند و تقریبا از نظر تغییرات وقوع یافته مشابه یکدیگرند ... گونه برزیلی مانند مورد آفریقای جنوبی تغییری در بافت ژنتیکی خود دارد که در نقطه ۴۸۴ این بافت اتفاق افتاده و کمی شکل پروتئین آن را تغییر داده است. تغییراتی که ما در این گونه‌ها شاهد هستیم عمدتا درباره افزایش قابلیت سرایت آن است و سرایت آن را از فردی به فرد دیگر تسهیل می‌بخشد که باعث می‌شود امکان ابتلا بدان بیشتر شود.»

گونه پی۱ در ارتباط با افزایش موارد ابتلا در شهر مانائوس در سال گذشته میلادی بود که باعث شد موج دوم ابتلا به کووید-۱۹ در این شهر برزیلی شدت یابد.

دانشمندان نگران بودند این جهش‌ها ویروس را قادر سازد که انسانها را دوباره مبتلا کند، اما در حال حاضر مدارک محدودی برای تحقق این نگرانی وجود دارد.

مانند گونه آفریقای جنوبی، گونه پی۱ هم یک جهش ژنتیکی در شاخک پروتئینی خود دارد که ای۴۸۴کی نامیده می‌شود. تحقیقات نشان داده این جهش ممکن است «به ویروس در فرار از خنثی‌سازی پادتن‌ها» کمک کند که یعنی ممکن است با این جهش بتواند از حافظه طبیعی بدن برای دفاع که باعث واکنش مصون‌سازی سیستم ایمنی می‌شود فرار کند.

راوی گوپتا، استاد میکروبیولوژی بالینی در دانشگاه کمبریج، گفت این جهش ژنتیکی «نگران‌کننده‌ترین مورد در بین تمام موارد است.»

با این وجود، پروفسور استیون پوویس، دبیر پزشکی ملی نظام بهداشت همگانی گفت واکسن‌ها به سرعت امکان تطبیق دارند تا با گونه‌های جدید مقابله کنند.

او به اخبار بی‌بی‌سی گفت: «واکسن‌های جدیدی که برای مقابله با کووید استفاده می‌شوند می‌توانند به سرعت تطبیق یابند. به همین خاطر اگر ما نیاز به تغییر واکسن‌ داشته باشیم می‌توانیم آن را طی چند ماه انجام دهیم تا آن که چند سال به طول انجامد، که در مورد واکسن‌های سنتی صادق بود.»

تدروس ادهانوم غبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت این گونه‌ها «شدیدا دردسرساز» هستند اگر باعث فشار بیشتر به بیمارستان‌ها و نظام‌های بهداشتی شوند که همینک نیز زیر فشار شدیدی هستند.

سازمان جهانی بهداشت از موارد جدید مطلع شده است و آنها را در دسته «نگران کننده» قرار داده چرا که همان جهش‌های ژنتیکی را دارد که در گونه آفریقای جنوبی دیده شده است.

«گونه نگران‌کننده» برزیلی همچنین جهش ژنتیکی ان۵۰۱وای را در شاخک پروتئینی خود دارد که در گونه شدیدا مسری بریتانیایی هم دیده می‌شود.

شرکت فایزر و همکار آلمانی آن، بایون‌تک، گفته‌اند واکسن آنها علیه جهش ان۵۰۱وای که در گونه‌های برزیلی و بریتانیایی دیده شده، موثر است.

© The Independent

بیشتر از جهان