مذاکره اسرائیل با عربستان، امارات و بحرین برای اتحاد نظامی علیه ایران

در پی انتشار مقاله لودر در عرب نیوز، دفتر نخست‌وزیر اسرائیل این گزارش را تأیید نکرد اما گفت «همیشه مایل به افزایش روابط با شرکای خاورمیانه» است

(از چپ) بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات و عبدالطیف الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین پیش از امضای قرارداد ابراهیم در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ - REUTERS/TOM BRENNER

اسرائیل، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین درباره گسترش همکاری در مقابله با دشمنان مشترک خود، که آن را دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌دانند، مذاکره کردند.

اورشلیم پست امروز دوشنبه، ۱۱ اسفندماه، به نقل از یک مقام مطلع نوشت که این موضوع به صورت غیررسمی مورد بحث قرار گرفته است. این کشورها متحدان آمریکا هستند. هر چهار کشور ایران هسته‌ای را یک تهدید بزرگ می‌دانند و با نگرانی به برنامه دولت بایدن برای پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ چشم دوخته‌اند.

این منبع مطلع گفت: «با گسترش همکاری چیزهای زیادی می‌توان به دست آورد.»

این اظهارات به دنبال مقاله رون لودر، رئیس کنگره جهانی یهود در عرب نیوز، که در آن فراخوان «ناتو در خاورمیانه» داده شده، صورت گرفت. به نظر می‌رسد که این مقاله دیدگاه رسمی دولت عربستان را منعکس کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لودر نوشت كه كشورهای عربی از اسرائیل به عنوان تنها متحد قابل اعتماد علیه ایران یاد می‌کنند و این موضوع به طورعكس هم صادق است. او گفت که منابعش در کشورهای عربی نگران هستند که غرب قادر به متوقف کردن این تحولات خطرناک و از سرگیری غنی سازی اورانیوم در ایران و بازگرداندن دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای بین‌المللی به سایت‌های هسته‌ای نباشد.

لودر نوشت: «با افزایش فزاینده تهدیدات ایران و ضعف جهانی که با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، به نظر می‌رسد که مسیر اتکا به خود تنها راه پیش رو باشد. اسرائیلی‌ها و اعراب باید از فرصت استفاده کرده و برای نجات خاورمیانه از فاجعه افراط گرایی و هسته‌ای شدن با هم همکاری كنند.

هفته گذشته، شبکه خبری i24 News اسرائیل گزارش داد که این کشور در حال مذاکره با سه کشور خلیج فارس در مورد یک اتحاد دفاعی است.

دفتر نخست وزیر گفت که این گزارش را تأیید نمی‌کند اما ادامه داد: «ما همیشه علاقه‌مند به ارتقای روابط با شرکای خاورمیانه خود هستیم.»