باز هم اخطار یک امام جمعه به جوانان اصفهان: کثافت کاری نکنید!

بعد از دوچرخه‌سواری زنان، نوبت حمله به صخره‌نوردی رسید

در ماه گذشته نیز نماینده خبرگان از اصفهان گفته بود که از دوچرخه‌سواری زنان جان به لب شده‌ است- عکس از ایرنا

امام جمعه شهر «درچه» استان اصفهان گفت که صخره‌نوردی خیلی کثافت‌کاری است و اکثر کسانی که در فضای مجازی حرف می‌زنند فاسد هستند.

محمدعلی موسوی، با اشاره به صخره‌نوردی دختران و پسرانی که در گروه‌های کوچک برای انجام ورزش صخره‌نوردی، ماشین‌سواری می‌کنند گفت: «۱۰  تا دختر و ۵ تا پسر با ماشین‌های سواری رفته‌اند صخره‌نوردی. حالا حساب کنید در ماشین سواری این‌همه آدم، چه جوری می‌شود! خیلی کثافت‌کاری است!» امام جمعه درچه اصفهان، با بیان اینکه «صخره‌نوردی با کوهنوردی فرق می‌کند؛ با طناب می‌روند بالا و می‌آیند پایین» همچنین اضافه کرد: «اکثر این‌هایی که در فضای مجازی حرف می‌زنند، فاسد هستند!»  محمدعلی موسوی همچنین گفت که «نباید آدم‌های نجس و کثیف اصفهان، بیایند در فضای مجازی با هزار گناه کبیره، بگویند "درچه‌ای‌ها" فلان بودند وغیره .» او در عین حال با اشاره به فضای ورزشی استان اصفهان، مسئولان این شهر را آمرانه مورد خطاب قرار داد و گفت: «معلوم شده تشکیلات ورزشی اصفهان، از این کثافت‌کاری‌ها زیاد دارد؛ ما به مسئولان اخطار می‌دهیم!»

در ماه گذشته نیز نماینده خبرگان از اصفهان گفته بود که از دوچرخه‌سواری زنان «جان به لب» شده‌ است. ابوالحسن مهدوی، نماینده اصفهان در مجلس خبرگان، دوچرخه‌سواری زنان را مصداق توهین به خدا عنوان کرد و گفت: «اعضای شورای تأمین اصفهان پاسخ دهند که توهین به مخلوق یا توهین به خالق مهم‌تر است که شهردار اصفهان چند سال است از رفتارهای غیرشرعی همچون دوچرخه‌سواری دختران دفاع می‌کند.»

ادبیات برخی مقام‌های مذهبی و رسمی در استان اصفهان که یکی از اصلی‌ترین قطب‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود طی سال‌های اخیر حوادث دردناک بسیاری برای زنان در این شهر به بار آورده‌ است. مهم‌ترین حادثه، اسیدپاشی زنجیره‌ای روی زنان این شهر بود.

حادثه اسیدپاشی زنجیره‌ای بر زنان استان اصفهان در مهرماه سال ۱۳۹۳ اتفاق افتاد و هنوز هم آمران آن شناسایی و دستگیر نشده‌اند. اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در استان اصفهان در پی اعتراض‌هایی اتفاق افتاد که برخی تندروهای مذهبی در تهران و اصفهان در مورد رعایت نشدن حجاب زنان مطرح کرده بودند. آن‌ها به دولت حسن روحانی هشدار داده بودند که در صورت عدم برخورد قاطع با آنچه به عنوان بدحجابی از آن نام برده بودند خود به خیابان‌ها آمده و با زنان بدحجاب برخورد می‌کنند.

درست شش سال پس از حادثه اسیدپاشی زنجیره‌ای بر زنان در اصفهان، یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه این شهر، به عنوان نماینده علی خامنه‌ای در استان اصفهان در ملاقاتی با مقام‌های نظامی و امنیتی خواستار «ناامن کردن فضا» برای زنانی شد که حجاب‌شان مطابق سلیقه مقام‌های جمهوری اسلامی نیست. او از مقام‌های امنیتی و انتظامی خواست که  ترسی از اقدام علیه هنجارشکنان نداشته باشند. این گفته‌های یوسف طباطبایی‌نژاد واکنش‌های بسیاری از جمله زنان قربانی اسیدپاشی‌های سال ۹۳ و خانواده‌های آنان را در پی داشت. زنان قربانی و کاربران شبکه‌های اجتماعی از امام جمعه اصفهان خواستند تا دست از تهدید زنان دست بردارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درست چند روز بعد از تهدیدهای امام جمعه اصفهان،  دختری در نجف آباد در اعتراض به حجاب اجباری سوار بر دوچرخه در شهر دیده شد. ویدئوی دوچرخه سواری این زن جوان در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که نشان می‌داد بدون حجاب سوار بر دوچرخه در خیابانی   گشت می زند. کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشتند این ویدوئو در شهر نجف آباد اصفهان ضبط شده است. همزمان مجتبی راعی، فرماندار نجف آباد گفت: «فردی که به تازگی در این منطقه اقدام به هنجارشکنی و توهین به حجاب اسلامی کرده بود، دستگیر شده و انگیزه او از این اقدام دردست بررسی است.»

به گفته فرماندار نجف آباد گروهی از مردم این شهرستان به دنبال مخالفت با اقدام دختر دوچرخه سوار، فردای همان روز بعد از نماز ظهر و عصر، در میدان امام خمینی این شهر، تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند.

اردیبهشت ماه سال گذشته، دادستان اصفهان دوچرخه‌سواری زنان را «فعل حرام» خطاب کرد و آن را مستوجب برخورد با قانون مجازات اسلامی اعلام کرد. همزمان شهرداری استان اصفهان نیز گفت از دراختیار قراردادن دوچرخه به زنان معذور است. تیرماه امسال، اداره اماکن استان اصفهان دو ایستگاه‌ تحویل دوچرخه را در خیابان‌های «دروازه‌ دولت» و «انقلاب» آن شهر تعطیل کرد. آن دو ایستگاه به دلیل اجاره دادن دوچرخه به زنان مهر و موم شدند. در تابستان سال گذشته نیز رسانه‌های اجتماعی از مهر و موم شدن ایستگاه دوچرخه‌سواری شهرداری اصفهان واقع در پل «مارنان» گزارش داده بودند.  پاییز سال ۹۸ هم دادستان عمومی و انقلاب اصفهان از مهر و موم دو ایستگاه دوچرخه‌سواری اصفهان به علت «رعایت نکردن موازین شرعی و کرایه دادن دوچرخه به زنان» خبر داده بود.

اعمال محدودیت‌ها برای دوچرخه‌سواری زنان اما از یک قانون هماهنگ در سراسر کشور تبعیت نمی‌کند. معصومه ابتکار، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، تابستان امسال در واکنش به ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان در استان اصفهان گفته بود: «قانونی نداریم که دوچرخه‌سواری خانم‌ها را ممنوع کرده باشد.»

در سال‌های پس از انقلاب ۵۷ در ایران، مسائل مربوط به زنان همواره سیاسی و امنیتی تلقی شده است. ورزش زنان هم در آن چارچوب، طی سال‌های گذشته همواره با همان نگاه زیر ذره‌بین نهادهای دولتی و مذهبی در ایران  رصد شده است و با رویکردهای سیاسی و امنیتی از سوی مقام‌های رسمی و تصمیم‌گیر روبرو شده است.