رئیس مجلس افغانستان: طالبان برای جنگ بهاری آماده می‌شود  

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس افغانستان به دعوت امام‌علی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان به دوشنبه سفر کرد

 رحمانی در دوشنبه هشدار داد که طالبان برای آغاز فصل بهاری جنگ آماده می‌شود - طلوع‌نیوز

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان در سفر به دوشنبه پایتخت تاجیکستان اعلام کرد که طالبان بر ادامه جنگ تمرکز کرده است و جز جنگ برنامه‌ دیگری ندارد. 

رئیس مجلس افغانستان به دعوت امام‌علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، وارد این کشور آسیای میانه شد و با مقام‌های تاجیک گفت‌وگو کرد.

او ساعتی پیش با سراج‌الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس مجلس افغانستان پیش‌تر از آن هم در مراسمی در محل سفارت افغانستان در دوشنبه، طالبان را به خشونت‌طلبی متهم کرد و گفت که طالبان برای دست یافتن به قدرت از مسیر نظامی می‌کوشد.

وی افزود که هیئت مذاکره‌کننده دولت بیش از یک‌ونیم ماه است که منتظر حضور هیئت طالبان به دور میز مذاکره است، اما این گروه تاکنون حاضر به ادامه گفت‌وگوها نشده است.

از زمان آغاز دور دوم مذاکرات صلح گروه‌های تماس هیات مذاکره‌کننده صلح افغانستان و طالبان فقط چهار بار با همدیگر دیدار و مذاکره داشتند. ماه‌ها از آغاز مذاکرات صلح می‌گذرد اما پیشرفت‌ها به شدت محدود و جنگ‌ و خشونت به شدت گسترده شده است.

سال گذشته بیش از هشت هزار غیرنظامی افغان کشته یا مجروح شدند و به گفته سازمان ملل متحد عامل اصلی این خشونت طالبان بوده است.

آقای رحمانی نیز در دوشنبه گفت که براساس اطلاعاتی که دارد گروه طالبان برای عملیات بهاری خود آماده می‌شود و روند مذاکرات صلح نیز برای افغانستان خوش‌بینی ایجاد نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شروع فصل بهاری جنگ طالبان به معنای شکست مذاکرات صلح خواهد بود. از همین رو زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا امروز وارد کابل شد و با مقام‌های افغان درباره حفظ توافق‌نامه دوحه و کاهش خشونت گفت‌وگو کرد. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید او به قطر و پاکستان نیز سفر خواهد کرد تا با طرف‌های دیگر جنگ گفت‌وگو کند.

سفر آقای رحمانی به تاجیکستان در حالی انجام می‌شود که این کشور همسایه افغانستان از افزایش ناامنی‌ها در امتداد مرز و فعالیت گروه‌های مسلح و قاچاقچیان مواد مخدر به شدت نگران است.

آقای رحمانی هدف سفرش را به تاجیکستان تقویت روحیه همکاری برای مقابله با تروریسم خواند و تاکید کرد که این کشور می‌تواند به طالبان فشار وارد کند و به پایان جنگ در افغانستان نیز کمک کند.

بیشتر از جهان