جمهوری چک برای واکسن روسی منتظر تایید اروپا نمی‌ماند

جمهوری چک ده میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در چند هفته گذشته با شیوع انواع جدید کووید-۱۹ مواجه شده است

تا شامگاه شنبه، ۶۴۹ هزار و ۸۶۸ نفر در پراگ واکسن زدند و اکثر آن‌ها واکسن فایزر/بایونتک را دریافت کرده‌‌اند - AFP

جمهوری چک بدون تایید سازمان مقررات دارویی اتحادیه اروپا از اسپوتنیک‌وی، واکسن کووید ساخت روسیه استفاده خواهد کرد. 

آندری بابیس نخست‌وزیر جمهوری چک روز یکشنبه اعلام کرد منتظر تایید این واکسن از سوی سازمان دارویی اروپا (EMA) نمی‌مانند و تایید سازمان دارویی جمهوری چک (سوکل) کفایت می‌کند. 

جمهوری چک ده میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در چند هفته گذشته با شیوع انواع جدید کووید-۱۹ از جمله کرونازده‌ترین کشورهای جهان در دوران همه‌گیری کرونا بوده است. 

تا شامگاه شنبه، ۶۴۹ هزار و ۸۶۸ نفر در پراگ واکسن زدند و اکثر آن‌ها واکسن فایزر/بایونتک را دریافت کرده‌‌اند. این کشور از واکسن مدرنا و آسترازنکا هم استفاده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بابیس در مصاحبه با سی‌ان‌ان پریما نیوز گفت: «روسیه درخواست تاییدیه نداده است و بنابراین منتظر سازمان دارویی اروپا نمی‌مانیم. سازمان دارویی جمهوری چک مستندات این واکسن را بررسی می‌کند و اگر آن را تایید کرد وزارت بهداشت هم مجوز تزریق صادر خواهد کرد تا هر کس که خواست تزریق کند.»

او با اشاره به این که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان واکسن چینی سینوفارم تزریق کرده است گفت جمهوری چک در مورد واکسن چینی نیز رویکردی مشابه خواهد داشت. 

آقای بابیس با اشاره به نگرانی‌های امنیتی در مورد پذیرش پیمانکاران چین و روسیه در بزرگ‌ترین طرح صنعتی تاریخ این کشور گفت: «واکسن روسیه یا چین که نیروگاه هسته‌ای دوکوانی نیست.» 

این در حالی است که آقای بابیس سه هفته قبل گفته بود جمهوری چک منتظر می‌ماند تا واکسن اسپوتنیک‌وی به تایید سازمان دارویی اروپا برسد.

© The Independent

بیشتر از جهان