اولین دیدار تیم بایدن با طالبان

زلمی خلیلزاد در کابل با عبدالله دیدار کرد

زلمی خلیلزاد سفر منطقه‌ای خود را آغاز کرده و در کابل با عبدالله عبدالله دیدار کرده است - سپیدار

وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که انتظار می‌رود نخستین تماس مستقیم بین گروه طالبان و تیم مذاکره‌کننده دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا در دوحه برقرار شود. 

رهبری این تیم را زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان به عهده خواهد داشت که دوره ماموریتش تمدید شده است. اما توماس ویست، دستیار پیشین جو بایدن که پیشینه کار در افغانستان و پاکستان را در کارنامه دارد، به عنوان معاون خلیل‌زاد برگزیده شده است. 

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای می‌گوید: «زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای آشتی افغانستان و تیم همراهش به کابل، دوحه و پایتخت‌های منطقه سفر خواهند کرد. او درباره گام‌های بعدی با رهبران افغانستان و نظام جمهوری اسلامی، نمایندگان طالبان و کشورهای منطقه که منافع‌شان با پیشرفت در یک توافق سیاسی پایدار و عادلانه و آتش‌بس جامع و دائم گره خورده است، دیدار خواهد کرد.» 

این نخستین تماس بین تیم کاری جدید آمریکا و طالبان در دوحه خواهد بود. 

انتظار می‌رود هیات مذاکره‌کننده آمریکایی، طالبان را در جریان تغییرات احتمالی در موافقت‌نامه صلح دوحه که درست یک سال پیش در فوریه ۲۰۲۰ در قطر امضاء شد، قرار دهد.

خلیلزاد ساعات پیش وارد کابل شد و با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی دیدار کرد. دو طرف بر برقراری آتش‌بس فوری، پایان خشونت و تسریع روند صلح تاکید کردند. 

آمریکا پیش از این گفته بود که برخلاف توافق‌نامه دوحه، طالبان به تعهدات خود وفادار نمانده است و از این رو زمان خروج نیروهای آمریکایی که ظرف چهارده ماه بعد از امضاء توافق‌نامه صلح قطر تعیین شده بود، به تعویق خواهد افتاد. 

قطع رابطه طالبان با القاعده از شرایط اصلی این پیمان صلح است. طالبان هشدار داد که در صورت اجرایی نشدن روند خروج نیروهای آمریکایی و خارجی تا ماه مه سال جاری میلادی، جنگ‌های شدید خود را از سر خواهند گرفت. 

انتظار می‌رود اجرایی شدن توافق‌نامه صلح دوحه، از جمله قطع رابطه طالبان با القاعده و تعویق ضرب‌الاجل خروج نیروهای آمریکایی در محور مذاکرات دیپلمات‌های آمریکایی و نمایندگان طالبان قرار داشته باشد. 

مذاکره‌کنندگان آمریکایی به پاکستان نیز سفر خواهند کرد تا در صورت نیاز از فشار اسلام‌آباد علیه طالبان کمک گیرند. رهبری طالبان در پاکستان پناه جسته‌ و این کشور نقش مهمی در کشاندن طالبان به میز مذاکره داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفت‌وگو با رهبران سیاسی در کابل که در پی ایجاد اجماع ملی در مقابل طالبان‌اند، نیز از دیگر اهداف سفر منطقه‌ای تیم جدید بایدن است. دولت افغانستان که در یک سال گذشته و بعد از امضاء توافق‌نامه صلح آمریکا با طالبان روزهای سختی را سپری کرده، معتقد است که این توافق‌نامه نتوانسته به صلح بینجامد. 

رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که این سند تنها توانست برای آمریکایی‌ها آتش‌بس تامین کند و رابطه بین طالبان و افغان‌ها همچنان در قتل و ترور و وحشت محدود مانده است. 

او تاکید می‌کند که در توافق‌نامه دوحه برای افغان‌ها امیدواری وجود ندارد. 

از این رو به نظر می‌رسد تیم جدید بایدن چه در کابل و چه در دوحه مذاکرات آسانی در پیش نخواهد داشت.

بیشتر از جهان