اعتماد به سه واکسن «بسیار موثر» آمریکایی که «بستری و مرگ» ندارد

دکتر فاوچی می‌گوید هر سه واکسن «بسیار اثربخش» است

دکتر آنتونی فاوچی، مدیر موسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا - KEVIN DIETSCH / POOL / AFP

دکتر آنتونی فاوچی ضمن تلاش برای رفع نگرانی مردم در مورد واکسن‌های کوویدی که در سراسر کشور به آنان تزریق می‌شود به آمریکایی‌ها گفت هر سه واکسن تأییدشده «بسیار اثربخش» است. 

بسیاری از آمریکایی‌ها بر کم بودن نسبی نرخ اثرگذاری اسمی واکسن تازه تأییدشده جانسون‌ اند جانسون تمرکز کرده‌اند که در سراسر جهان ۶۶ درصد است- در مقایسه با ۹۴ درصد واکسن مدرنا و ۹۳ درصد واکسن فایزر. هم‌زمان پزشکان و محققان از جمله دکتر فاوچی گفته‌اند هر سه واکسن در پیشگیری از بروز بیماری جدی و مرگ تأثیر چشمگیری دارد. 

آمریکایی‌ها باید به این نکته توجه کنند که ثابت شده هر سه واکسن ۱۰۰ درصد در پیشگیری از مرگ اثرگذار است. خطر بستری شدن نیز برای دریافت‌کنندگان این واکسن‌ها تقریباً نزدیک به صفر است. 

دکتر فاوچی در مصاحبه با مارگارت برنان از شبکه سی‌بی‌اس گفت: «طبق داده‌های شرکت جانسون‌اند جانسون که تازه منتشر شده است، حتی در صورتی که بیماری شدید و پیشرفته باشد، نه بستری شدن لازم است نه مرگی در کار است. این خبر خوبی است.» 

سایر اعضای گروه مشاوران ویروس کرونای جو بایدن نیز در یادداشت آزادی که هفته پیش در یواس‌ای تودی منتشر شد، بر این نکته تأکید کردند. 

گروه پزشکان مشاور آقای بایدن در این یادداشت نوشتند: «با آن که نرخ اثرگذاری واکسن‌ها با هم فرق دارد، باید به مهم‌ترین نکته توجه داشت که همه واکسن‌ها در مرحله آزمایشی ۱۰۰ درصد از بستری شدن و مرگ جلوگیری کرده‌اند. منتظر واکسن مؤثرتر بودن در واقع بدترین کاری است که می‌توان برای کاهش خطر مریضی شدید و مرگ بر اثر کووید-۱۹ انجام داد.»

دکتر فاوچی متخصص تراز اول بیماری‌های عفونی روز یکشنبه در میزگرد هفتگی سیاسی گفت که هر سه واکسن در کمک به پایان این همه‌گیری عالی عمل می‌کند. 

او در مصاحبه روز یکشنبه با دانا بش از تلویزیون سی‌ان‌ان گفت: «هر سه واکسن بسیار اثرگذار است.» 

دکتر فاوچی گفت: «اگر واکسن نزده بودم و می‌خواستم بین دریافت واکسن جانسون‌اند جانسون یا انتظار برای واکسن دیگر انتخاب کنم، هرچه سریع‌تر هر واکسنی را که دستم می‌رسید می‌زدم، به همان دلیل ساده‌ای که همین یک لحظه پیش گفتم: چون می‌خواهیم هرچه سریع‌تر تعداد هرچه بیشتری از مردم واکسن بزنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر فاوچی در مصاحبه جداگانه‌ای که روز یکشنبه با جورج استفانوپولوس از شبکه ای‌بی‌سی داشت این عقیده را رد کرد که واکسن جانسون‌اند جانسون نسبت به واکسن‌های مدرنا و فایزر اثرگذاری کمتری دارد، دو واکسنی که بر خلاف واکسن جدید روی کسانی آزمایش شده که هنوز در سطح وسیع در معرض انواع جدید این ویروس که از آفریقای جنوبی و بریتانیا می‌آیند، قرار نگرفته بودند. 

دکتر فاوچی در مورد واکسن جانسون‌اند جانسون گفت: «واکسن خوبی است. به نظرم باید این مقایسه و تحلیل اعداد را کنار بگذاریم تا وقتی که بشود واقعاً آن‌ها را در مقابل هم سنجید. فقط باید شکرگزار باشیم که سه واکسن بسیار کارآمد در اختیار داریم.» 

او بر نکته اصلی حرفش تأکید کرد: «الآن فقط همین اهمیت دارد.» 

در چند هفته اخیر ایالات متحده پیشرفت چشمگیری در زمینه تزریق واکسن کرده است و حدود ۱۵ درصد شهروندانش اکنون دست کم یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند. البته این کشور هنوز به ایمنی گله‌ای نرسیده ‌است. 

متوسط هفت‌روزه مرگ و میر ناشی از کووید در هفته گذشته حدود ۳۳ درصد کاهش یافته است اما هر هفته هزاران آمریکایی همچنان بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند، آماری که همچنان برخی سامانه‌های بیمارستانی را تحت فشار قرار داده است. بیشتر آمریکایی‌ها هنوز در برابر این ویروس آسیب‌پذیرند و به توصیه مرکز مبارزه با بیماری‌ها و پیشگیری از آن‌ها باید فاصله اجتماعی و مقررات ایمنی را رعایت کنند. 

دکنر فاوچی روز یکشنبه ضمن موافقت با توصیه اخیر این مرکز گفت حالا وقت آن نیست که اقدامات کم‌کننده خطر را کنار بگذاریم. او در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «معلوم است تا آمار ابتلا و تلفات به اوج می‌رسد و کم‌کم فروکش می‌کند شما مردم به خودتان می‌گویید: آخیش کم‌کم به زندگی عادی برگردیم، که البته قابل درک است. اما خیلی خطرناک است که فکر کنیم دیگر تمام شد، داریم خلاص می‌شویم، بیاییم به روند عادی برگردیم.»

دکتر فاوچی قبلاً گفته بود مثلاً می‌شود از آمریکایی‌ها خواست تا آخر امسال و اوایل سال ۲۰۲۲ همچنان ماسک بزنند. سخنان روز یکشنبه فاوچی با پیام رئیسش جو بایدن هم‌خوانی داشت. او نیز هشدار داده بود که ظهور انواع جدید ویروس ممکن است سرعت پایان همه‌گیری را کاهش دهد. 

آقای بایدن از واکسن جانسون‌اند جانسون به عنوان پیشرفت دیگری که نشانه نزدیکی به پایان همه‌گیری است یاد کرد و تأکید کرد همچنان ماه‌ها تا بازگشت ایالات متحده به اوضاع عادی قبل از همه‌گیری باقی است. 

رئیس جمهور در رویداد هفته پیش به مناسبت خریدن ۵۰ میلیون دوز واکسن در شش هفته نخست ریاست جمهوری‌اش گفت: «هنوز مانده تا دور افتخار بزنیم.» 

او گفت: «هیچ‌چیز قطعی نیست. هنوز راه زیادی باقی است و رسیدن روزی که اوضاع به حالت عادی برگردد بستگی به همه ما دارد.»

© The Independent

بیشتر از جهان