ترامپ امروز در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران آمریکا چه می‌گوید؟

احتمال اعلام نامزدی ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ زیاد است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا- SAUL LOEB / AFP

قرار است دونالد ترامپ در یک ماراتون سخنرانی علیه مخالفان سیاسی خود صحبت کند و جهت حرکت آینده حزب جمهوری‌خواه را نشان بدهد ؛ به عبارتی همه کار غیر از اعلام پیشنهاد ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴.

سخنرانی روز یک‌شنبه رئیس جمهور پیشین در بخش پایانی کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران (سیپک) در اورلاندای فلوریدا، اولین سخنرانی مهم او پس از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش در ماه ژانویه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فاکس، قرار است آقای ترامپ - که بر اساس مصاحبه‌های رسانه‌ای با بسیاری از شرکت‌کنندگان در کنفرانس «سی پک»، کیش شخصیت او حتی پس از خروجش از کاخ سفید نیز هنوز بر حزب جمهوری‌خواه تسلط دارد – به بحث «اعلام یک کارزار انتخاباتی دیگر» نزدیک شود.

تیم رئیس جمهور سابق به منظور تبلیغات و ایجاد آمادگی ذهنی برای اظهارات او،   بخش‌هایی‌ از سخنانش را در اختیار رسانه‌های خبری مختلف قرار داده است.

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی، قرار است آقای ترامپ در ابتدای سخرانی روز یک‌شنبه خود بگوید: «من امروز در این‌جا حاضر شده‌ام تا به شما اعلام کنم مسیر فوق‌العاده‌ای که چهار سال پیش با هم آغاز کردیم به هیچ عنوان تمام نشده است. ما امروز بعد‌از‌ظهر دور هم جمع شده‌ایم تا در مورد آینده، آینده جنبشمان، آینده حزبمان و آینده کشور عزیزمان صحبت کنیم.»

آقای ترامپ قصد دارد جانشین خود را بابت تصمیماتش در شش هفته گذشته سرزنش کند و مخالفت شدید خود را با اقدامات اجرایی جو بایدن در بازگرداندن تغییرات به وجود آمده در دوره ترامپ در زمینه‌ سیاست‌های مهاجرتی، لغو پروژه خط لوله کیستون ایکس ال، و تمرکز روی، به گفته آقای ترامپ، «سیاست‌های هویتی» ابراز نماید.

شاید مهم‌ترین قسمت سخنرانی آقای ترامپ این باشد که سخنی درباره جدایی او از حزب جمهوری‌خواه و تشکیل حزب جداگانه خود را متوقف می‌کند.

بر اساس نظرسنجی‌ها بیشتر آمریكایی‌هایی كه به ترامپ رأی دادند گفته‌اند كه به حزب فرضی رئیس جمهوری پیشین خواهند پیوست، اما تعدادشان آن‌قدر‌ها هم زیاد نیست. اختلافات عمیق بین اعضای حزب جمهوری‌خواه در مورد نحوه ادامه فعالیت‌هایشان در میان پس‌لرزه‌های دوران ریاست جمهوری ترامپ هنوز وجود دارند.

در بخشی از پیش‌نویسی که در اختیار فاکس نیوز قرار گرفت آمده که قرار است آقای ترامپ بگوید: «ما حزب  جدیدی تشکیل نخواهیم داد و توانایی و قدرت خود را تقسیم نخواهیم کرد. بلکه، قدرتمند‌تر و متحد‌تر از همیشه خواهیم بود.»

انتظار می‌رود آقای ترامپ اختلافات درون حزبی خود را اختلاف‌های بین سیاستمداران در پایتخت کشور و سایر محافظه‌کاران توصیف کند.

بر اساس پیش‌نویس‌های نزد شبکه ان‌بی‌سی، آقای ترامپ خواهد گفت: «این اختلاف تنها بین تعداد کمی از مزدور‌ان سیاسی مستقر در واشنگتن دی‌سی و بقیه‌ی مردم در سراسر کشور است.»

از قرار رئیس جمهور سابق به برخی از دشمنان سیاسی مورد تصور خود در حزب جمهوری‌خواه مانند لیز چینی، نماینده کنگره از وایومینگ، میت رامنی سناتور ایالت یوتا و پاره‌ای دیگر اشاره خواهد کرد.

خانم چینی - سومین جمهوری‌خواه عالی‌رتبه مجلس نمایندگان و برجسته‌ترین عضو از ۱۰ نماینده جمهوری‌خواه آن مجلس که به استیضاح آقای ترامپ در ماه ژانویه به دلیل نقشش در حمله به کنگره در روز ۶ ژانویه رای داد - هفته گذشته درباره حضور آینده آقای ترامپ در سیپک گفت: «به نظر من او نباید در آینده‌ی حزب یا کشور نقشی داشته باشد.»

یکی از مشاوران ارشد آقای ترامپ در آستانه سخنرانی روز یکشنبه وی به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «۹۹.۹۹ درصد احتمال دارد که نام لیز چینی مطرح شود.»

هنوز مشخص نیست آقای ترامپ در سخنان از پیش آماده شده به شایعات درون حزبی خود اشاره خواهد کرد یا در یکی از بحث‌های انحرافی - از ویژگی‌های بارز مبارزات انتخاباتی وی در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰.

در سه روز اول جلسه سخنرانی محافظه‌کاران مشخص شد که آقای ترامپ با وجود شکست در انتخابات ۲۰۲۰ مقابل آقای بایدن، همچنان به حفظ وفاداری اعضای حزب جمهوری‌خواه نسبت به هم تأکید دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در برنامه کنفرانس سیپک حداقل هفت میزگرد به تاکید بر ادعاهای دروغین درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ اختصاص داده شده است، آن هم بدون احتساب سخنرانی‌های جمهوری‌خواهان سرشناس و چهره‌های راست‌گرایی که «صحت انتخابات» را زیر سؤال برده و دروغ «دزدیده شدن» پیروزی از وی را مطرح خواهند کرد.

به گفته سخنرانان، نگرانی آن‌ها بابت «محافظت از انتخابات» و اطمینان از «صحت انتخابات» است. اما همچنان بر ادعا‌های بی‌اساس و قانوناً مشکوکی که از ماه‌ها پیش از حمله مرگبار طرفداران آقای ترامپ به کنگره برای جلوگیری از تأیید آرا در روز ۶ ژانویه مورد تأکید رئیس جمهور سابق و کارزار انتخاباتی‌اش بوده، اصرار داشته‌اند.

از جمله انکار‌کنندگان صحت انتخابات ۲۰۲۰ که این آخر هفته در کنفرانس سیپک سخنرانی کردند:  جاش هاولی سناتور میزوری و تد کروز سناتور تگزاس، فرزند ارشد دونالد ترامپ، مت گاتز نمایندگان کنگره از فلوریدا و مو بروکس از آلاباما، و کلتا میچل، مشاور حقوقی ستاد انتخاباتی ترامپ.

سناتور تام كاتن از ایالت آرکانسا، و از جمهوری‌خواهانی که قصد دارند در انتخابات سال ۲۰۲۴ کاندیدا شوند، نیز در کنفرانس سیپک شرکت داشتند اما بر «دروغ بزرگ» مورد ادعای رئیس جمهور در مورد تقلب در انتخابات تاکید نکردند.

آقای کاتن به فاکس نیوز گفت که آقای ترامپ بابت ارزیابی مجدد اولویت‌های حزب جمهوری‌خواه و همگام کردن قانون‌گذاران با عواملشان سزاوار ستایش است.

سناتور آرکانسا گفت: «یکی از کار‌هایی که آقای ترامپ در طول پنج سال اخیر انجام داده این بوده که دیدگاه بسیاری از سیاستمداران جمهوری‌خواه را بازنشانی کرده و به آن‌ها کمک کرده تا دیدگاه‌های رای‌دهندگان جمهوری‌خواه را درک کنند. او به تنظیم مجدد دستور کار حزب جمهوری‌خواه کمک کرد. ما حال آمریکایی‌ها را در اولویت قرار می‌دهیم. در مقابل چین ایستاده‌ایم. ما از منافع تجاری‌مان حفاظت می‌کنیم تا موفقیت‌هایمان را هدر نداده باشیم.»

© The Independent