پژوهشگران: واکسن روسی در مقابل گونه‌های جدید کرونا موثر است

تا به ‌حال حداقل ۳۷ کشور در نقاط مختلف جهان واکسن اسپوتنیک را تأیید کرده‌اند

واکسن اسپوتنیک مثل واسکن آسترازنکا ساخت دانشگاه آکسفورد انگلیس، واکسن به‌اصطلاح «حامل» است- REUTERS/Anton Vaganov

پژوهشگران در روسیه می‌گویند که طبق آزمایش‌های انجام‌ شده، واکسن «اسپوتنیک» ساخت این کشور در مقابل گونه‌های جدید ویروس کرونا که از بریتانیا و آفریقای جنوبی می‌آیند اثرگذار است.

دنیس لوگانوف، معاون مدیر مرکز گامالیا در روسیه که سازنده ویروس اسپوتنیک است، گفت که آزمایش‌ها نشان داده که اسپوتنیک در مقابل این گونه‌های جدید «عملکرد خوبی» داشته است. قرار است نتایج این آزمایش به زودی منتشر شوند اما یافته‌های اولیه باعث درج تیترهای خوش‌بینانه در رسانه‌های مختلف روسیه و جهان شده‌ است.

واکسن اسپوتنیک مثل واسکن آسترازنکا ساخت دانشگاه آکسفورد انگلیس، واکسن به‌اصطلاح «حامل» است؛ یعنی واکسنی که از ویروس‌های بی‌ضرر تغییریافته به عنوان حامل استفاده می‌کند تا بدن را در برابر ویروس به مصونیت برساند. این باعث می‌شود دو واکسن یادشده، ماهیتی متفاوت از فایزر و مدرنا که از فن‌آوری جدیدی استفاده می‌کنند، داشته باشند.

از موضوعات موردبحث در جامعه علمی این است که آیا واکسن‌های «حامل»، می‌توانند سالیانه تکرار شوند یا خیر؟ شرکت «جانسون و جانسون» که واکسن آن روز شنبه به تأیید اداره غذا و داروی آمریکا رسید، این احتمال را مطرح کرده است که واکسن کرونا هم مثل واکسن آنفولانزا هر سال تکرار شود؛ اما پژوهشگران روس می‌گویند نیازی به نگرانی در این زمینه نیست و این واکسن سبک قدیمی همچنان می‌تواند موثر باشد.

موسسه گامالیا پیش از این واکسنی علیه بیماری ابولا ساخته بود که رویکردی مشابه واکسن اسپوتنیک داشت.

چند هفته پیش، نتایج موقت منتشر شده در نشریات دانشگاهی بر اساس آزمایش‌های فاز سوم واکسن اسپوتنیک، نشان داد که این واکسن در مقابل ویروس کرونا ۹۱/۶ درصد اثرگذاری دارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دستور داده است که پژوهش‌هایی سریع انجام و تا تاریخ ۱۵ مارس معلوم شود که واکسن‌های ساخت روسیه مقابل گونه‌های جدید ویروس کرونا که در نقاط مختلف دنیا شکل گرفته‌اند موثر است یا خیر؟

تا به ‌حال حداقل ۳۷ کشور در نقاط مختلف جهان واکسن اسپوتنیک را تأیید کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویتنام، که یکی از موفق‌ترین کشورها در مقابله با ویروس کرونا بوده است، روز جمعه اعلام کرد که واکسن اسپوتنیک و مدرنا را تأیید کرده است. وزارت بهداشت این کشور گفت درصدد تهیه ۱۵۰ میلیون دوز از این دو واکسن است که شامل خرید مستقیم و استفاده از برنامه تشریک واکسن «کواواکس» می‌شود. ویتنام پیش از این واکسن آسترازنکا را هم تأیید کرده بود و روز چهارشنبه ۱۱۷ هزار دوز آن را دریافت کرد و از چند روز دیگر تزریق آن را آغاز می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه ویتنام گفت که وزارت بهداشت این کشور و شرکت‌های خصوصی، به دنبال خرید واکسن فایزر نیز خواهند بود.

در سوی دیگر دنیا، مکزیک نیز تزریق واکسن اسپوتنیک را از روز چهارشنبه گذشته آغاز کرده است. این کشور دو روز پیش از آن ۲۰۰ هزار دوز از این واکسن روسی را دریافت کرده بود. اولویت دریافت واکسن در مکزیک به افراد بالای ۶۰ سال در محلات فقیر تعلق دارد. مکزیک انتظار دارد مجموعا ۲۴ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک تحویل بگیرد. این کشور تا به حال ۱/۵ میلیون دوز واکسن فایزر هم دریافت کرده و در ضمن از یک کارخانه هندی، شماری واکسن آسترازنکا خریده است. دو واکسن چینی (کان‌سینو و سینوواک) هم این کشور  تأیید شده‌اند.

دولت‌ در کشورهای آمریکای لاتین بیشتر به واکسن‌های چینی و روسی اتکا کرده‌اند. آرژانتین و بولیوی واکسن اسپوتنیک را دریافت کرده‌اند و شیلی به زودی تزریق چهار میلیون دوز واکسن سینوواک چین را آغاز می‌کند. پرو نیز واکسن چینی تهیه کرده است. در برزیل، یائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور راست‌گرا، ابتدا علیه واکسن چینی سخن گفت اما در نهایت دریافت میلیون‌ها دوز از واکسن سینوواک را پذیرفت.

کشور مولداوی در شرق اروپا نیز روز جمعه تأیید واکسن اسپوتنیک را اعلام کرد. مقامات روسیه منتظر پاسخ آژانس پزشکی اروپا برای تأیید این واکسن در اتحادیه اروپا هستند. بسیاری از شهروندان روسیه که در اتحادیه اروپا و یا سایر کشورها ساکن هستند، برای دریافت واکسن به کشور خود بازگشته‌اند.

بیشتر از جهان