کشف یک ارابه باستانی کم‌نظیر در حفاری شهر ویران‌شده ایتالیا

پمپئی همچنان جهان باستان‌شناسی را مسحور می‌کند

این اندازه سالم و دست‌نخورده ماندن این ارابه پس از این‌همه سال در پمپئی پژوهشگران را متعجب کرده است- POMPEI ARCHAEOLOGICAL PARK / AFP

باستان‌شناسان در حفاری‌های خود در نزدیکی شهر باستانی پمپئی در جنوب ایتالیا یک ارابه تشریفاتی چهارچرخه پیدا کرده‌اند که باعث شگفتی در جوامع علمی شده است.

«پارک باستان‌شناسی پمپئی» روز شنبه اعلام کرد که این ارابه از مفرغ و قلع ساخته شده و کم‌و‌بیش آسیب نخورده و سالم است. در ساخت آن چوب و طناب نیز به‌کار رفته است.

ماسیمو اوسانا، رئیس پارک پمپئی، گفت این «کشفی خارق‌العاده» است که به دانش ما از جهان باستان کمکی چشمگیر می‌کند. او گفت هیچ‌ یک از وسایل نقلیه که پیش از این در پمپئی کشف شده بودند، به پیشرفتگی این ارابه باستانی نبودند.

این ارابه به نام مکانی که در آن پیدا شد، «سیویتا جولیانا» نام گرفت. در خانه‌ای که محل حفاری بود، اسطبلی وجود دارد که در سال ۲۰۱۸ بقایای جنازه سه اسب آنجا پیدا شده بود.

ارابه سیویتا جولیانا مزین به صفحاتی مفرغی و چوبکاری قرمز و سیاه است. ارابه در ضمن مدالیون‌هایی از جنس مفرغ و قلع دارد که روی آن‌ها داستان‌هایی از روم باستان حک شده است.

پژوهشگران به‌ویژه در عجب‌اند که این ارابه چطور در منطقه پمپئی که به علت غرش آتشفشان‌ها زیر خاک مدفون شده، این ‌قدر سالم و دست‌نخورده باقی مانده است. مرحله بازسازی و احیای ارابه اکنون آغاز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داریو فرانچسکینی، وزیر فرهنگ ایتالیا، روز جمعه گفت: «پمپئی همچنان با کشفیات خود ما را مسحور می‌کند و این تا سال‌های سال ادامه خواهد داشت.» آقای فرانچسکینی تاکید کرد که هنوز حدود ۲۰ هکتار از منطقه پمپئی، در نزدیکی شهر ناپل، مورد کاوش قرار نگرفته است.

باور ابتدایی باستان‌شناسان این است که این ارابه در جشن‌ها، رژه‌ها و مراسم‌های این‌چنینی استفاده تشریفاتی داشته است. به نظر می‌رسد پیش از این چنین ارابه‌ای در هیچ ‌کجای ایتالیا پیدا نشده است؛ در عوض، این ارابه به نمونه‌هایی که در منطقه تراکیه در شمال یونان پیدا شده، شبیه است.

شهر پمپئی در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو است و از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایتالیا به‌شمار می‌رود. حدود دوهزار سال پیش بود که غرش آتشفشان «وزوو» این شهر رومی-یونانی را زیر خاک فرو برد و باستان‌شناسان هنوز در حال بیرون کشیدن بقایای آن از زیر آوار آن غرش تاریخی‌اند.

البته در گذشته بسیاری از غارتگران و سارقان نیز به پمپئی حمله کرده‌اند. نیروهای انتظامی و قضایی به‌شدت با هرگونه سرقت آثار باستانی مقابله می‌کنند؛ اما برخی از این غارتگران بیش از ۸۰ تونل با عمق پنج متر ساخته‌اند و می‌کوشند آثار پمپئی را به سرقت برند. مقام‌ها مصمم‌اند که جلوی غارت از خانه ویلایی منطقه «سیویتا جولیانا» را بگیرند. آقای نونزیو فراگلیاسو، دادستان ارتش شهر توره آنونزیاتا در منطقه ناپل، روز جمعه گفت: «مبارزه علیه سرقت از سایت‌های باستان‌شناسی، بیرون و درون منطقه شهری پمپئی باستانی یکی از اهداف اصلی دفتر ما است.»

بیشتر از فرهنگ و هنر