رد جهت‌گیری فتح و حماس برای تقسیم قدرت توسط جناح‌های فلسطینی

بسیاری از گروه‌های فلسطینی خواستار پایان یافتن مرحله انتقالی توافق‌نامه اسلو هستند

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین. عكس از:  AFP

به نظر می‌رسد جنبش‌های حماس و فتح برای پیگیری اجرای توافقی که میان آنها به منظور تشکیل "جبهه ملی" و رفتن به سمت انتخابات منعقد گردید، مصمم هستند. هدف اصلی این توافق‌نامه، تشکیل دولت وحدت ملی و پیوستن حماس به سازمان آزادی‌بخش فلسطین که فلسطینیان به اتفاق آرا، آن را تنها نماینده قانونی خود می‌دانند است.

هرچند جنبش فتح تا کنون تصمیم خود را برای مشارکت در لیست مشترک انتخاباتی با حماس اتخاذ نکرده است، اما فتح قصد دارد در روزهای آینده رایزنی‌ها را با سایر جناح‌های فلسطینی از جمله حماس برای تشکیل لیستی بر اساس "ایجاد کشور فلسطین در محدوده مرزهای ۱۹۶۷، دستیابی به حل مشکل پناهندگان و فعال‌سازی مقاومت صلح آمیز آغاز کند."

در همین حال، جنبش حماس به هدف پیوستن به نظام سیاسی فلسطین، از مسیر سازمان آزادی‌بخش فلسطین و دور زدن وتوی بین‌المللی اسرائیل برای ممانعت از ورود آن به تشکیلات خودگردان فلسطین، طرح تشکیل لیست انتخاباتی واحدی را با جنبش فتح و سایر جناح‌های فلسطینی که علاقه‌مند به مشارکت در آن باشند ارائه کرده است.

در حالی‌که جنبش فتح گزینه پیوستن به یک لیست واحد با "حماس" را قطعی نکرده است، گروه‌های دیگر سازمان آزادی‌بخش فلسطین به هدف شکستن وضعیت دوقطبی در نظام سیاسی فلسطین از پیوستن به این لیست خودداری کردند تا به گفته بسام صالحی، دبیر کل حزب خلق فلسطین، "قهرمانان تفرقه و اختلاف خود را به قهرمانان سازش و همگرایی تبدیل نکنند."

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر و در حالی‌که جبهه مردمی برای آزادی فلسطین قصد دارد به هدف "لغو توافق اسلو و شکستن سلطه فردی نظام سیاسی"، در انتخابات قانون‌گذاری برنامه‌ریزی شده در ماه مه آینده شرکت کند، حزب خلق فلسطین خواستار"تشکیل یک تجمع ملی متعادل است که نیروهای چپ به عنوان محور اصلی آن باشند."

طبق نظرسنجی که دو ماه پیش انجام شد، جنبش فتح ۳۸ درصد کرسی‌های مجلس قانون‌گذاری را به دست خواهد آورد، در حالی‌که ۳۴ درصد از کرسی‌ها به حماس خواهد رسید و سایر لیست‌های انتخاباتی ۱۰ درصد کرسی‌ها را از آن خود خواهند کرد، اما سرنوشت ۱۹ درصد دیگر تا به حال مشخص نیست.

در همین حال، تلاش‌ها و رایزنی‌ها در جنبش فتح برای تشکیل لیستی که بتواند رضایت تمامی طرف‌های جنبش را برآورد کند، ادامه دارد.

جبرئیل رجوب، دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح به ایندیپندنت عربی گفت که رهبری جنبش منتظر روشن شدن تصمیم‌گیری‌های رهبران فتح است تا در پرتو آن، لیست انتخاباتی واحدی را با معیارهای مشخص تشکیل دهد. به گفته رجوب، رایزنی‌ها با مروان برغوثی، یکی از رهبران فتح که در اسارت اسرائیل به سر می‌برد و خواستار تشکیل لیست انتخاباتی است که بیانگر اهداف جنبش باشد تا بتواند در انتخابات به پیروزی رسد، ادامه دارد. افزون بر آن، جنبش فتح با ناصر القدوه، یکی دیگر از رهبران جنبش که خواستار تشکیل لیست فراگیر ملی که شامل افراد ناراضی از سیاست‌های محمود عباس است، به رایزنی و مشورت ادامه می‌دهد.

جبرئیل رجوب افزود که رهبری جنبش قصد دارد به منظور تشکیل یک جبهه ملی فراگیر برای پایان دادن به اختلافات، ایجاد مشارکت ملی گسترده برای مقاومت در برابر اشغال و توسعه مولفه‌های نظام سیاسی فلسطین از طریق برگزاری انتخابات، رایزنی‌ها را با تمام جناح‌های فلسطین بدون استنثا آغاز کند.

قابل ذکر است که جناح‌های فلسطینی برای این‌که مواضع خود را در مورد ائتلاف در لیست‌های انتخاباتی واحد مشخص کنند یا لیست‌های جداگانه تشکیل دهند، تا ۲۰ ماه مارس آینده فرصت دارند و این مهلت به جنبش فتح نیز مجال می‌دهد تا موضع خود را با توجه به تمایل محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای ارائه لیست واحد و تمایل شماری از رهبران فتح به تشکیل لیست‌های جداگانه، روشن کند.

از سوی دیگر، موسی ابومرزوق، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس، تأکید کرد که پیشنهاد تشکیل لیست انتخاباتی با فتح و سایر گروه‌های فلسطینی که علاقه‌مند به آن باشند، ابتکاری است که حماس به آن مبادرت ورزیده است. به گفته وی هدف از تشکیل لیست مشترک، دور زدن وتوی اسرائیل بر برخی از شخصیت‌های فلسطینی و جلوگیری از تلاش‌های اسرائیل برای ممنوعیت برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس است. ابومرزوق افزود که جنبش حماس برای پذیرش تمام گزینه‌ها آمادگی دارد.

ابومرزوق اظهار داشت که جامعه جهانی این بار، مانند آن‌چه در سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاد از معامله با "حماس" امتناع نخواهد کرد و البته با توجه به تمایل عمومی در سطح محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای تمدید مشروعیت فلسطین، منزوی کردن جنبش حماس به هیچ صورتی ممکن نخواهد بود.

با این حال، عمر شحاده، رهبر جبهه مردمی آزادی فلسطین طرح ائتلاف با جنبش‌های فتح و حماس را رد کرده و افزود که جبهه مردمی برای پایان دادن به سلطه حماس و فتح در نوار غزه و کرانه باختری مبارزه خواهد کرد. وی افزود که جبهه مردمی آزادی فلسطین مبارزه خود را علیه فساد و تسلط بر مراکز تصمیم‌گیری فلسطین، به منظور پایان دادن به مرحله انتقالی توافق‌نامه اسلو ادامه خواهد داد.

© IndependentArabia