واکنش پلیس به افزایش سرقت از معلولان: هیچ گزارشی دریافت نکردیم

پیش‌تر گزارشی درباره افزایش سرقت وسایل توانبخشی معلولان منتشر شده بود

بنابر گزارش‌ها، رشد چندبرابری قیمت برخی وسایل توانبخشی موجب‌ افزایش سرقت  تجهیزات افراد دارای معلولیت شده است- تصویر از همشهری‌آنلاین

چندی پیش انتشار یک گزارش درباره افزایش سرقت وسایل افراد دارای معلولیت در ایران، توجه بسیاری را برانگیخت اما رئیس پلیس پایتخت این موضوع را تکذیب کرد و گفت که هیچ گزارشی مبنی بر افزایش سرقت دریافت نکرده است. 

روزنامه همشهری در گزارشی به نقل از یک فروشنده باسابقه لوازم دست‌دوم توانبخشی در خیابان جمهوری تهران نوشته بود که «وقتی ویلچر، عصا، واکر و مانند آن را از معلول می‌دزدند و می‌آورند برای فروش، یعنی اینکه وضع خیلی خراب است».

این فروشنده گفته بود که دزدی وسایل توانبخشی به‌تازگی شدت گرفته و بیشتر شده است. به گفته او، رشد چندبرابری قیمت برخی از وسایل توانبخشی دلیل عمده‌ به سرقت رفتن تجهیزات افراد دارای معلولیت است.

روز شنبه نهم اسفندماه اما رئیس پلیس پایتخت در واکنش به این گزارش، افزایش سرقت وسایل توانبخشی را تکذیب کرد. حسین رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه «آیا در سرقت اقلامی نظیر ویلچر، واکر و غیره افزایشی رخ داده یا خیر؟» ادعا کرده است که «هیچ گزارش و هیچ موردی از افزایش سرقت این وسایل نداشتیم».

رئیس پلیس پایتخت مدعی شده که نهاد تحت امرش در مورد سرقت این اقلام از افراد دارای معلولیت بسیار حساس است و اگر موردی باشد، حتما به‌طور جد آن را بررسی خواهد کرد: «این موضوع را بررسی کردیم و هیچ گزارشی مبنی‌بر افزایش سرقت این تجهیزات از معلولان نداشتیم.»

رحیمی افزود: «با استناد به گزارش‌ها و پرونده‌های ثبت‌شده می‌گویم که چنین مساله‌ای در تهران درست نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های گذشته و به استناد آمار رسمی، میزان موارد سرقت در ایران افزایش داشته است. در سال ۱۳۹۷، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی، افزایش میزان سرقت‌ها و جرایم را یکی از نتایج فقیرشدن خانواده‌ها و بیکاری جوانان، به‌ویژه جوانان تحصیلکرده، دانسته بود.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران نیز، مانند محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، که چندی قبل از افزایش آمار سرقت در کشور خبر داده بود و شرایط اقتصادی حاکم و بیکاری را از دلایل اصلی آن دانسته بود، بر رشد چشمگیر سرقت در سال‌های اخیر اذعان داشته‌اند.

محمدجعفر منتظری در آن زمان با استناد به آمار قوه قضاییه و نیروی انتظامی، گفته بود که «سرقت با رشدی معادل ۱۹ درصد، پس از جرایم مرتبط با مواد مخدر، در ردیف دوم جرایم کشور قرار دارد».

منتظری به مسئولان هشدار داده بود که «بدانند وضعیت کنونی جامعه به لحاظ اقتصادی باعث افزایش جرایم می‌شود».

از سوی دیگر، آمارها در چند سال اخیر از رشد تعداد «سرقت اولی‌ها» در کشور حکایت دارد. تیرماه امسال، رئیس پلیس آگاهی تهران گفته بود به دلیل شرایط بد اقتصادی، در سه ماه (اردیبهشت، خرداد و تیرماه)، تعداد سارقان «بار اولی» با سارقان «سابقه‌دار» مساوی شده است.

به گفته علیرضا لطفی، ۵۰ درصد بازداشت‌شدگان که مرتکب سرقت شده بودند «سرقت اولی» بودند، یعنی برای اولین‌بار مرتکب این جرم شده بودند.

آبان‌ماه امسال سرپرست پلیس پیشگیری پایتخت گفته بود به‌دلیل شرایط اقتصادی ناشی از کرونا، حدود ۶۰ درصد از مجرمان دستگیر شده در سال ۱۳۹۹ برای اولین‌بار مرتکب جرم شده‌اند. استاندار تهران هم از کشف ۷۸ درصدی سرقت در استان تهران طی نیمه نخست سال خبر داده و آن را کم‌نظیر خوانده بود.