شواهدی از ظهور «گونه جهش‌یافته ایرانی» کرونا در ایران

تعداد جان باختگان مبتلایان به کووید-۱۹ در ایران به ۵۹ هزار و ۹۸۰ نفر افزایش یافته است

بنا بر اعلام وزارت بهداشت ایران،تاکنون یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵۹ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند- عکس از ایرنا

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس اول مجلس ایران و یکی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، روز شنبه از وجود شواهدی مبنی بر ظهور «گونه جهش‌یافته ایرانی» ویروس کووید-۱۹ در کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، او در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت باید آنچه که او «کرونای ایرانی» خوانده را به فهرست گونه‌های جهش یافته قبلی که در آفریقا و انگلستان و کالیفرنیا شناسایی شده، اضافه کرد.

به گفته این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، شواهدی از این گونه جدید در قزوین و اطراف آن وجود دارد، اما هنوز تأیید نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت بهداشت در رد این موضوع گفته است، از زمان شیوع کرونا در کشور افزون بر ۷۰ جهش در ایران شناسایی شده، که تا امروز رفتار هیچ کدام تغییر معناداری نداشته و اطلاق واریانت جدید به آن‌ها درست نیست.

همزمان، سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان کرمانشاه، با اشاره به شناسایی گونه جهش یافته‌ای که ابتدا در انگلستان پیدا شد، گفت خطر بیخ گوش استان رسیده و پروتکل‌های بهداشتی باید با جدیت بیشتری رعایت شود.

مسعود بهرام نژاد به ایسنا گفت، متاسفانه مردم حساسیتی مناسبت را نسبت به اوضاع فعلی کرونا ندارند و همین امر موجب شده است آنچنان که باید، در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی دقت لازم را نداشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی هم از شرایط پیش رو به خاطر برخی ازدحام‌ها در روزهای پایانی سال و شیوع گونه جدید کرونا ابراز نگرانی کرد و گفت، امیدواریم شرایط به گونه‌ای نباشد که مجبور به تشدید محدودیت‌ها شویم.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت ایران،تاکنون یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵۹ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان این بیماری هم در ایران به ۵۹ هزار و ۹۸۰ نفر افزایش یافته است.