آزادسازی ۲۷ دانش‌آموز گروگان‌ گرفته‌شده در نیجریه

حملات اخیر باعث ایجاد نگرانی در مورد افزایش فعالیت باندهای مسلح و شورشیان اسلام‌گرا شده است

خشونت و ناامنی بر چالش‌های اقتصادی مردم در نیجریه افزوده است- KOLA SULAIMON / AFP

فرماندار یک ایالت در شمال مرکزی نیجریه اعلام کرد که ۴۲ نفر از جمله ۲۷ دانش آموز یک مدرسه شبانه روزی که توسط افراد مسلح به گروگان گرفته شده بودند، آزاد شده اند.

آزادی آن‌ها تنها یک روز پس از حمله نیروهای امنیتی به مدرسه‌ای در ایالت زامفرای نیجریه، جایی که یک گروه تبهکار بیش از ۳۰۰ دختر را گروگان گرفته بودند، صورت گرفت.

در ۱۷ فوریه، در حمله یک گروه مسلح به مدرسه راهنمایی علوم دولتی در منطقه کاگارا، ۲۷ دانش آموز، سه کارمند مدرسه، و ۱۲ نفر از اولیای دانش‌آموزان ربوده شدند.

در آن حمله یک پسر جوان که نگهبان مدرسه بود، کشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابوبکر سانی بلو، فرماندار این ایالت، در توییتی نوشت: «دانش‌آموزان، کارمندان و اولیای گروگان‌گرفته‌شده از مدرسه علوم دولتی کاگارا آزادی خود را بازیافته‌اند و به دولت ایالتی تحویل داده شده‌اند.»

حملات اخیر باعث ایجاد نگرانی در مورد افزایش فعالیت باندهای مسلح و شورشیان اسلام‌گرا شده است. گروه‌های جهادی بوکوحرام و شاخه‌ای از داعش، این آدم‌ربایی‌ها را در شمال شرقی نیجریه انجام می‌دهند.

آدم‌ربایی برای باج‌گیری توسط گروه‌های مسلح که بسیاری از آنها اسلحه و موتورسیکلت در اختیار دارند، در بسیاری از ایالت‌های شمالی نیجریه رایج است.

رئیس جمهوری محمدو بوهاری، ژنرال بازنشسته و حاکم نظامی سابق، در ماه‌های اخیر با انتقادات زیادی نسبت به حملات گروهک‌های شورشی که «راهزن» توصیف می‌شوند، روبه‌رو بوده است.

او ماه گذشته در واکنش به وخامت روزافزون اوضاع، فرماندهان نظامی خود را تعویض کرد.

خشونت و ناامنی بر چالش‌های اقتصادی مردم در نیجریه افزوده است. این کشور که پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در آفریقا است، اینک به علت سقوط درآمدهای نفتی و رکود ناشی از کرونا با مشکلات مالی روبه‌رو است.

© The Independent