عربستان سعودی گزارش آمریکا درباره قتل خاشقچی را رد کرد

وزارت امور خارجه امارات و بحرین از بیانیه وزارت امور خارجه عربستان در رد گزارش دولت آمریکا حمایت کردند

وزارت امور خارجه عربستان در واکنش به گزارش دولت آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد

عربستان سعودی گزارش دستگاه اطلاعاتی آمریکا درباره نقش ولیعهد این کشور در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد را نادرست خواند و امارات متحده عربی و بحرین حمایت خود را از بیانیه عربستان اعلام کردند.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای که توسط آژانس مطبوعاتی سعودی (SPA) منتشر شد، اعلام کرد كه دولت پادشاهی آنچه در رابطه با گزارشی كه در مورد قتل خاشقجی به كنگره آمریکا ارایه شده را «قاطعانه» رد می‌كند. این بیانیه تاکید کرده که نتیجه‌گیری‌های نادرست و بیان نادرست آنها به صورتی که این گزارش آمده، به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

وزارت خارجه آمریکا روز گذشته گزارشی درباره مرگ خاشقچی منتشر، و پس از انتشار آن، ورود ۷۶ شهروند سعودی را به ایالات متحده را ممنوع کرد.

در بیانیه عربستان سعودی آمده است: «واقعاً تأسف بار است که چنین گزارشی و نتیجه‌گیری نادرست و غیر موجهی در حالی صادر شد که پادشاهی این جنایت فجیع را محکوم کرد و پادشاه آن از اقدامات لازم را برای اطمینان از تکرار چنین حادثه ناگوار در آینده خبر داد.»

وزارت‌ امور خارجه عربستان در پیامی توییتری ضمن ابراز تاسف از انتشار گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا تاکید کرد که پادشاهی سعودی اقداماتی که در راستای ناقض حاکمیت و استقلال دستگاه قضایی این کشور باشد را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پایان این بیانیه آمده است: «وزارت امور خارجه تأیید می‌کند که مشارکت بین عربستان سعودی و ایالات متحده قوی و محکم است. طی هشت دهه گذشته، این پایه‌ها بر اساس احترام متقابل بنا شده است و نهادهای موجود در این دو کشور در تلاش بوده‌اند تا روابط را در زمینه های مختلف تقویت کنند.»

بحرین هم در ساعات اولیه بامداد شنبه حمایت خود را از بیانیه وزارت امور خارجه عربستان سعودی در رد گزارش کنگره آمریکا مورد قتل جمال خاشقچی اعلام کرد.

خبرگزاری بحرین (BNA) به نقل از وزارت امور خارجه این کشور، بر اهمیت نقش اساسی عربستان سعودی تحت رهبری ملک سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهد وی محمد بن سلمان، تاکید کرد و ادامه داد که آنها بر «سیاست اعتدال در منطقه، عرب و بین‌الملل» تأکید دارند.

وزارت خارجه امارات متحده عربی هم از بیانیه وزارت خارجه عربستان در واکنش به انتشار گزارش قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی از سوی آمریکا اعلام حمایت کرد.

وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای تصریح کرد که این کشور احکام صادره توسط دادگاه عربستان و پایبندی ریاض به اجرای شفاف قانون و مجازات تمامی عاملان این جنایت را تأیید می‌کند.

امارات همچنین «حمایت کامل خود را از عربستان در تلاش برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه» را اعلام کرد و تاکید کرد که تمامی تلاش‌ها برای سوء استفاده از این مساله و مداخله در امور داخلی عربستان را محکوم می‌کند.

گفته می‌شود که جمال خاشقچی در تاریخ دوم اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است. وی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست بود.

بیشتر از جهان