دکتر فاوچی: آمریکایی‌ها تا سال ۲۰۲۲ ماسک بزنند

بیش از ۲۸.۱ میلیون نفر در ایالات‌متحده به ویروس کرونا مبتلا شده و حدود ۵۰۰ هزار نفر در اثر ابتلا جان باخته‌اند

«زمانی می‌توان ماسک‌ها را کنار گذاشت که آمار مبتلایان به شدت کاهش یافته و اکثر مردم واکسن را دریافت کرده باشند» - Justin Heiman/Getty Images/AFP

دکتر آنتونی فاوچی گفت ممکن است آمریکای‌ها تا پایان سال جاری میلادی و نیز سال ۲۰۲۲ از ماسک استفاده کنند؛ حتی اگر ایالات‌متحده در سایر عرصه‌ها به وضعیت عادی پیش از کووید-۱۹ بازگردد.

وقتی در مصاحبه روز یکشنبه با سی‌ان‌ان از دکتر فاوچی پرسیده شد آیا ممکن است استفاده از ماسک تا سال آینده ادامه یابد، وی پاسخ داد: «ممکن است که این اتفاق بیافتد.»

او گفت: «وقتی آمار مبتلایان به شدت کاهش یابد و اکثریت غالب مردم واکسن بزنند، آن‌ وقت است که به نظرم راحت‌تر می‌توان گفت می‌شود ماسک‌ها را کنار گذاشت.»

دکتر فاوچی، دبیر موسسه ملی بهداشت، به عنوان نماینده دولت ایالات‌متحده در زمینه مقابله با ویروس کرونا به پای ثابت برنامه‌های خبری روز یکشنبه این کشور تبدیل شده است. او همچنین رهبر کارگروه جو بایدن برای مقابله با ویروس کرونا است.

دکتر فاوچی در اظهارات روز یکشنبه خود کمی خوش‌بین بود و پیش‌بینی کرد ایالات‌متحده تا پایان سال جاری میلادی به «تا حدودی به وضعیت عادی» بازخواهد گشت. دانا بش، مجری سی‌ان‌ان از او پرسید: «وضعیت عادی به چه معنی است؟» دکتر فاوچی پاسخ داد: «اگر وضعیت عادی به معنی این است که اوضاع مانند دوران قبل از وقوع این اتفاق شود، من دیگر آن را نمی‌توانم پیش‌بینی کنم.»

او افزود: «به نظرم تا حد زیادی در کشور وضعیت عادی برقرار خواهد شد و آن اوضاع سخت و طاقت‌فرسایی که در سال گذشته بر بیشتر ما تحمیل شد، رفع شود، با پایان پاییز و زمستان و نزدیک شدن پایان سال، من هم کاملا با رئیس‌جمهور موافق هستم که به درجه‌ای از وضعیت عادی دست خواهیم یافت. ممکن است دقیقا آن‌گونه نباشد که در نوامبر ۲۰۱۹ بود اما بسیار بهتر از وضعیتی است که اکنون در حال تجربه آن هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از ۲۸.۱ میلیون نفر در ایالات‌متحده به ویروس کرونا مبتلا شده و حدود ۵۰۰ هزار نفر در اثر ابتلا جان باخته‌اند؛ آمار مرگ وحشتناکی که دکتر فاوچی آن را در تاریخ مدرن ایالات‌متحده بی‌سابقه توصیف کرد. او گفت: «نیم میلیون مرگ! این آمار واقعا وحشتناک است. در طول تاریخ سابقه ندارد. ما برای بیش از ۱۰۰ سال و از بعد از شیوع عالم‌گیر آنفولانزای ۱۹۱۸، آماری حتی نزدیک به این هم نداشتیم.»

دولت آقای بایدن از طرف برخی از حوزه‌های انتخاباتی در هفته‌های اخیر مورد انتقاد قرار گرفته چرا که درباره زمان و امکان بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، شفاف عمل نکرده است.

آقای بایدن و تیم مطبوعاتی او این باره که هدف دولت در زمینه بازگشایی مدارس طی ۱۰۰ روز اول حضور او در قدرت چیست، نظراتی ضد و نقیض ابراز داشته‌اند. خود رئیس‌جمهور گفته است بنا دارد کودکان مدارس ابتدایی را تا پایان ۱۰۰ روز اول کاری خود برای پنج روز در هفته به کلاس درس بازگرداند، اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفته است اگر مدارس حتی یک روز در هفته برای کلاس‌های حضوری فعال شوند، آن‌گاه «باز» در نظر گرفته خواهند شد.

رندی وینگارتن، رئيس فدراسیون آمریکایی معلمان، دومین اتحادیه صنفی بزرگ در کشور، در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی در روز یکشنبه اذعان کرد هیچ «راه‌حل بی‌نقصی» برای مسئله بازگرداندن تمام کودکان و معلمان به کلاس‌های درس وجود ندارد.

خانم وینگارتن گفت: «هیچ راه‌حل بی‌نقصی وجود ندارد، اما صادقانه باید بگویم که به نظرم شهر نیویورک در پیشتازی در این عرصه و نشان دادن راه به سایرین خیلی خوب عمل کرده است.»

او گفت: «اکنون ما برنامه‌ای عملی پیش رو داریم و در واقع می‌توانیم این برنامه را با در نظر گرفتن خطرات موجود پی بگیریم. به نظرم با بهره‌گیری از راهنمایی‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و همچنین منابعی که رئیس‌جمهور بایدن سعی دارد با تصویب طرح کمکی ۱.۹ تریلیون دلاری خود تامین کند، با برنامه و مسیری روبه‌رو خواهیم شد که به ما اجازه دهد مدارس را دوباره باز کنیم.»

خانم وینگارتن تاکید کرد که در دریافت واکسن کووید-۱۹ باید برای معلمان اولویت قائل شد که البته هم‌اینک در چند ایالت وضع به همین منوال است.

© The Independent

بیشتر از جهان