کشته شدن حداقل ۲۲ عضو حشد‌الشعبی در اولین اقدام نظامی بایدن

دید‌بان حقوق بشر سوریه: هیچ یک از کشته‌شدگان در این حمله، ایرانی نبودند

یکی از شبه‌نظامیان حشدالشعبی در عراق- AHMAD AL-RUBAYE / AFP

شب گذشته، آمریکا در یک سری حملات هوایی، یک پایگاه شبه‌نظامیان عراقی در سوریه را هدف قرار داد. به گفته مقامات آمریکایی، این اقدام، واکنشی سنجیده و متناسب به حملات موشکی این گروه به پایگاه‌های ایالات‌متحده در طی ماه گذشته بود که به کشته شدن یک نفر منجر شد.

به گفته یک سازمان نظارتی، این حملات ممکن است به کشته شدن حداقل ۲۲ نفر منجر شده باشد که می تواند در مقابل نخستین اقدام نظامی پرزیدنت بایدن واکنشی بالقوه منفی در پی داشته باشد.

ایالات‌متحده در اولین ساعات روز جمعه، ۱۲ موشک به سوی پایگاهی در سوریه پرتاب کرد که کتائب حزب‌الله و کتائب سیدالشهدا، دو گروه شبه‌نظامی عراقی، از آن به عنوان انبار استفاده می‌کردند. امریکا مدعی است این گروه‌های مورد پشتیبانی ایران، مسئول حمله مرگبار ۱۵ فوریه به یک پایگاه آمریکایی در شمال عراق و حمله‌ای دیگر در ۲۲ فوریه به سفارت امریکا در بغداد بوده‌اند.

در حالی که پنتاگون حملات هوایی را «یک واکنش نظامی متناسب» توصیف کرده، اما در صورت تایید تعداد کشته‌شدگان، این امر می‌تواند برای دولت شکننده نخست‌وزیر مصطفی کاظمی و روابط واشنگتن و بغداد، عواقب ناخواسته‌ای در پی داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیدبان حقوق بشر در سوریه، یک گروه نظارتی معمولا معتبر مستقر در لندن، گفت که هیچ یک از کشته‌شدگان در این حمله، ایرانی نبودند؛ بنابراین تعداد زیاد کشته‌‌شدگان می‌تواند فریاد انتقام‌جویی رفقا یا خانواده‌های بزرگ یا قبایل شبه‌نظامیان عراقی را به دنبال داشته باشد و این ممکن است موقعیت دولت ​​طرفدار غرب آقای کاظمی در بغداد را به خطر بیندازد.

بنا بر گزارش این سازمان حقوق بشری، حملات هوایی، صبح زود به وقت محلی انجام شد و محموله‌ای از تسلیحات را که از سوریه به سمت عراق در حرکت بود، در نزدیکی گذرگاه مرزی در حوالی شهر القائم عراق، هدف قرار داد. مقامات آمریکایی به خبرنگاران گفتند که ارتش، هفت بمب ۲۲۷ کیلویی را بر روی مجموعه‌ای از ساختمان‌ها در مرز سوریه و عراق ریخته است.

در گزارشی این سازمان حقوق بشری آمده است: «حملات هوایی خسارات جانی و مادی زیادی به بار آورده است.» سه کامیون پر از مهمات نیز در این حملات تخریب شده‌ است. یک منبع آگاه به رویترز گفت که ۱۷ نفر در این حمله هوایی کشته شدند. در عین حال، یک عضو این گروه شبه‌نظامی در گفت‌وگو با این خبرگزاری، شمار کشته‌شدگان را حداقل یک نفر اعلام کرد.

ایالات‌متحده اعلام کرد که این حمله با «اقدامات دیپلماتیک از جمله مشورت با شرکای ائتلاف» که احتمالا مراد از آن‌ها انگلستان و فرانسه است، انجام شده است.

در بیانیه پنتاگون آمده است: «این عملیات پیامی روشن می‌فرستد: رئیس‌جمهور بایدن برای محافظت از نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف آماده اقدام است. در عین حال، ما به روشی واکنش نشان دادیم تا از بی‌ثباتی اوضاع در شرق سوریه و عراق کاسته شود.»

ایران از نظر مالی، نظامی و سیاسی از گروه‌های مسلح عراقی که اغلب دارای انگیزه‌های ایدئولوژیکی قوی هستند و غالبا با عقاید اسلامی پوپولیستی شیعی به رهبری تهران همسویی دارند، پشتیبانی می‌کند. این گروه‌ها که به طور رسمی نیروهای حشدالشعبی نامیده می‌شوند، از زمان ایفای نقش رزمی در جنگ پنج ساله برای بیرون راندن داعش از عراق و سوریه، از نظر سیاسی از قدرت بیشتری برخوردار شده‌اند.

برای مقابله با رشد نفوذ و قدرت تهران، اسرائیل و ایالات‌متحده گه‌گاه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را که تهدیدی برای کشورهای عرب همسو با ایالات‌متحده آمریکا تلقی می‌شوند، مورد هدف قرار می‌دهند.

واشنگتن و تهران اکنون پس از چهار سال روابط پرتنش در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، به دنبال همکاری دیپلماتیک مجدد و احیای دوباره معامله‌ای هستند که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند؛ اما بی‌اعتمادی بین دو طرف تاکنون مانع موفقیت در این زمینه شده است.

ساعاتی قبل از حملات هوایی، آقای بایدن اولین تماس تلفنی خود به عنوان رئیس‌جمهور را با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، برقرار کرد و مسئله گروه‌های شبه‌نظامی همسو با ایران را در آن گفت‌وگو مطرح کرد.

وزرای امور خارجه ایران و سوریه پس از آخرین حملات هوایی با یکدیگر مشورت کردند. به نوشته وب‌سایت دولت ایران، این دو نفر خواهان «پایبندی غرب به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در خصوص سوریه» شدند.

روسیه که به عنوان حامی رژیم بشار اسد در سوریه عمل می‌کند و تا حدودی بر حریم هوایی سوریه کنترل دارد، حملات هوایی آمریکا را محکوم کرده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «ما خواستار احترام بی قید و شرط به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه هستیم.»

روز پنجشنبه گذشته، نیروهای روسی ویدیویی منتشر کردند که نشان می‌داد نیروهای روسی در حال پرتاب یک موشک اسکندر در سوریه هستند. فعالان سوری بعدا اطلاع دادند که آن موشک به بیمارستانی در قلمرو تحت کنترل مخالفان اصابت کرده بود. هدف از انتشار این ویدیو، مقابله با ادعاهای ارمنستان مبنی بر بی‌اثر بودن موشک‌های اسکندر بود.

© The Independent