روسیه و چین: آمریکا باید به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد 

پمپئو در واکنش به نخستین حمله نظامی بایدن علیه جمهوری اسلامی ایران: امیدوارم صحرا را بمباران نکرده باشند

براساس گزارش‌ها در حمله هوایی ارتش آمریکا ۲۲ شبه‌نظامی مورد حمایت ایران کشته و سه کامیون مهمات آن‌ها نابود شده‌اند- US AIR FORCE / AFP

در واکنش به حمله هوایی پنج‌شنبه‌شب ارتش آمریکا به زیرساخت‌های متعلق‌به شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در شرق سوریه، کشورهای روسیه و چین خواستار احترام واشینگتن به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه شدند. 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو حمله آمریکا به سوریه را نقض موازین حقوق بین‌المللی می‌داند و آن را محکوم می‌کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز جمعه، هشتم اسفندماه، در واکنش به حمله هوایی ارتش آمریکا در سوریه گفت: «ما چنین اقدام‌هایی را قاطعانه محکوم می‌کنیم و احترام بی‌قید و شرط واشینگتن به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را خواستاریم.»

کنستانتین کوساچف، سناتور روس و رئیس کمیته امور خارجی شورای فدراسیون، مجلس علیای پارلمان روسیه، نیز این حمله را عامل «افزایش تنش در منطقه و ایجاد اختلال در روند عادی‌سازی تعامل واشینگتن و تهران در چارچوب توافق هسته‌ای برجام» اعلام کرد.

به گزارش شینهوا، خبرگزاری رسمی دولت چین، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه آن کشور، نیز روز جمعه در واکنش به حمله هوایی آمریکا در سوریه، خواستار آن شد که همه طرف‌های مرتبط، احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه را رعایت و از هرگونه عاملی که می‌تواند موجب پیچیده‌‌تر شدن اوضاع سوریه شود، پرهیز کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی روز جمعه اعلام کرد که در حمله هوایی آمریکا به مواضع نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی شهر البوکمال در سوریه (واقع در مرز عراق)، ۱۷ نفر کشته شده‌اند. 

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، نیز به‌نقل از گزارش منابع خود در منطقه، براساس برآوردهای اولیه، از دست‌کم ۱۷ کشته در این حمله خبر داده بود، اما بعدتر، این تعداد را دست‌کم ۲۲ نفر از نیروهای حشد شعبی، اعلام کرد.  

براساس گزارش اولیه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در این حمله، سه کامیون مهمات که از عراق به سوریه آمده بود، نابود شده است.

این حمله هوایی در سوریه، نخستین اقدام نظامی جو بایدن پس از رسیدن به ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکاست.

پمپئو: امیدوارم صحرا را بمبارن نگرده باشند

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، با طرح نوعی شبهه درمورد هدف این حمله، به شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: «عملیات هوایی ارتش آمریکا که شامگاه پنجشنبه در شرق سوریه انجام شد، باید چیزی که ایالات متحده را تهدید می‌کند را هدف گرفته باشد. شما باید ضمن محافظت از نیروهایتان، بازدارندگی ایجاد کنید. ما این کار را بارها انجام داده‌ایم.»

او در ادامه با نوعی طعنه به دولت جدید آمریکا، گفت: «نمی‌دانم آن‌ها به چه چیزی حمله کرده و به‌دنبال چه هدف‌هایی بوده‌اند، اما امیدوارم صحرا را بمباران نکرده باشند. امیدوارم دقیقا چیزی را زده باشند که تهدیدی برای آمریکا محسوب می‌شود، وگرنه، کار بیهوده‌ای است.»

پمپئو همچنین در این گفت‌وگو افزود: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که ایران را در همه‌جا از اقدام بازداریم. ضعف و مماشات دربرابر ایرانی‌ها، اقدام‌های تروریستی بیشتر آن‌ها را درپی خواهد داشت.»