اروپا نباید به بهانه تجارت، تروریسم دولتی ایران را نادیده بگیرد

گروهی از سیاستمداران ارشد اروپایی دیدار آتی بورل و ظریف را محکوم کردند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتخادیه اروپا-YVES HERMAN / POOL / AFP

گروهی از سیاستمداران ارشد اروپایی با ابراز خشم از سکوت اتحادیه اروپا در قبال محکومیت و حبس اخیر یک دیپلمات ایرانی و سه همدست وی برای تروریسم و اقدام به قتل در بلژیک، در یک کنفرانس مجازی شرکت کردند و دیدار آتی جوزپ بورل که قرار است در مجمع تجاری اروپا و ایران با جواد ظریف دیدار کند را محکوم کردند.

بورل و ظریف هر دو به‌عنوان سخنران اصلی در آن رویداد مجازی سه‌روزه که توسط مرکز تجارت بین‌المللی سازمان‌یافته و با بودجه اتحادیه اروپا برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. منتقدان مجمع تجارت آن را تا رویکرد "تجارت به روال عادی" توسط اتحادیه اروپا نسبت به رژیم ایران توصیف کردند. آنها اصرار دارند تا زمانی که حکومت ایران از تروریسم دولتی استفاده می‌کند، تجارت هدفی عملی و مطلوب نیست. سخنرانان از بورل و دیگر مقامات اروپایی خواستند تا شرکت در این کنفرانس را لغو کنند.
جولیو ترزی، وزیر امور خارجه پیشین ایتالیا (۲۰۱۱-۲۰۱۳)، هرمان ترش، عضو کمیته امور خارجه پارلمان اروپا از اسپانیا، دکتر آلوخو ویدال کوادراس، معاون رئیس سابق اتحادیه اروپا، استروان استیونسون، نماینده پارلمان اروپا از اسکاتلند و پائولو کازاکا، نماینده پارلمان اروپا از پرتغال، در کنفرانس مجازی روز پنجشنبه (۲۵ فوریه) شرکت کردند.

کمیته بین‌المللی "در جستجوی عدالت" (ISJ) ، یک سازمان غیردولتی ثبت شده در بروکسل است که برای ارتقای حقوق بشر، آزادی، دموکراسی، صلح و ثبات در ایران تلاش می‌کند. این کمیته برگزارکننده کنفرانس مجازی اخیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنرانان به پرونده اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در وین که نقشه بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق را داشته، پرداختند. آنها هشدار دادند که اگر اتحادیه اروپا در مقابل اقدامات «تروریستی» رژیم ایران، سکوت کند، آن را به توطئه‌های تروریستی حتی بزرگ‌تر در خاک اروپا ترغیب می‌کند. مشارکت بورل در مجمع تجاری باعث می‌شود که امنیت شهروندان اروپایی خدشه‌دار شود.

پیش‌تر و در پی محکومیت بین‌المللی اعدام روح‌الله زم، سفرای اروپایی از شرکت در همایش تجاری ایران و اروپا با حضور وزیر امور خارجه ایران انصراف دادند.

قرار بود جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سفرای فرانسه، آلمان، اتریش و ایتالیا به همراه محمدجواد ظریف در نشست آنلاین اجلاس اقتصادی ایران و اروپا، به میزبانی پاتریک وینتور، سردبیر دیپلماتیک روزنامه گاردین شرکت کنند که به دلیل اعدام روح‌الله زم آقای وینتور از میزبانی این نشست انصراف داد.

بیشتر از جهان