حمله هوایی آمریکا به پایگاه شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه

این حمله در واکنش به حمله‌های راکتی در اربیل و بغداد انجام شد

تصویر آرشیوی از حمله هوایی در شرق سوریه-Mohammed EYAD / AFP

پنتاگون روز پنجشنبه از حمله هوایی به زیرساخت‌های متعلق به شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در شرق سوریه خبر داد. اقدامی که به گزارش رویترز پاسخی به حمله‌های راکتی اخیر به منافع آمریکا در عراق است.

این منطقه ماه گذشته نیز هدف حمله هوایی گسترده قرار گرفت. حمله‌ای که به اسرائیل نسبت داده شد.

این خبرگزاری بریتانیایی می‌نویسد، حمله‌ها از نظر گستردگی محدود بودند تا ریسک درگیری و افزایش تنش‌ها، کاهش یابد.

همچنین تصمیم به حمله در سوریه به جای عراق به دولت بغداد امکان می‌دهد که تحقیقات بیشتری را درباره حمله ۱۵ فوریه در اربیل که به مجروح شدن سربازان آمریکایی منجر شد، انجام دهد.

این حمله‌های راکتی علیه محل استقرار نیروهای آمریکایی در اربیل و فرودگاه اربیل انجام شد. یک پیمانکار غیرآمریکایی کشته شد و چند سرباز آمریکایی مجروح شدند. حمله دیگری نیز در منطقه سبز بغداد و در نزدیکی سفارت آمریکا انجام شد که به آسیب دیدن یک پیمانکار منجر شد. این حمله‌ها به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران نسبت داده شد. اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: «رئیس‌جمهور جو بایدن دستور حمله هوایی به زیرساخت‌های متعلق به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در شرق سوریه را صادر کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «بایدن برای حمایت از آمریکا و نیروهای ائتلاف اقدام می‌کند. از سوی دیگر ما به گونه‌ای عمل کردیم که سطح کلی خشونت‌ها در شرق سوریه و عراق را کاهش دهیم.»

به گفته کربی، این حمله‌ها تاسیسات متعددی را در منطقه کنترل مرزی منهدم کرده است. گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی شامل کتائب حزب‌الله از این تاسیسات استفاده می‌کردند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا درباره این حمله‌ها گفت: «در مورد کسانی که مورد حمله قرار دادیم اطمینان داریم. همان‌هایی را هدف گرفتیم که به منافع ما در عراق حمله کردند.»

یک مقام آمریکایی گفت، این حمله این پیام را ارسال می‌کند که باوجود اینکه آمریکا به دنبال مجازات شبه‌نظامیان است، نمی‌خواهد عراق به صحنه بزرگتری از درگیری تبدیل شود.

هنوز تعداد تلفات احتمالی این حمله و میزان خسارت‌ها روشن نیست.

اما سابقه این حمله‌ها از سوی آمریکا در گذشته وجود دارد.

این حمله‌ها در حالی انجام می‌شود که آمریکا و ایران در مسیر از سرگیری مذاکرات و بازگشت به برجام قرار دارند.