نشست سالانه جمهوری‌خواهان آمریکا آغاز شد

انتظار می‌رود ترامپ روز یکشنبه در این گردهمایی آمادگی‌اش را برای نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ اعلام کند

نشست سالانه اقدام سیاسی محافظه‌کاران ایالات متحده در شهر اورلاندوی ایالت فلوریدا برگزار می‌شود- REUTERS/Joe Skipper

نشست سالانه اقدام سیاسی محافظه‌کاران ایالات متحده (سی‌پک) روز پنجشنبه آغاز به کار کرد.

امسال در شهر اورلاندوی ایالت فلوریدا، این نشست سه‌روزه میزبان نمایندگان محافظه‌کار کنگره و دیگر مقامات حزب جمهوری‌خواه است.

نشست امسال روز یکشنبه با سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا پایان می‌گیرد. این نخستین سخنرانی عمومی آقای ترامپ پس از ترک کاخ سفید خواهد بود. گزارش‌ها حاکی است که او در سخنرانی خود، آمادگی‌اش را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ اعلام خواهد کرد.

مایک پنس، معاون پیشین رئیس جمهور، بنا به گزارش‌ها دعوت به شرکت در این گردهمایی را رد کرد، و میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا، اصلا دعوتنامه‌ای دریافت نکرد.

چهارشنبه گذشته، دونالد ترامپ حمله بی‌سابقه‌ای به میچ‌ مک‌کانل کرد و او را «بی‌عرضه سیاسی جدی، لجباز و عبوس» خواند.

حمله لفظی شدید رئیس جمهوری سابق آمریکا به رئیس جمهوری‌خواهان سنا در پی سخنان مک‌کانل بود که ترامپ را «اخلاقا و عملا» مسئول یورش به کنگره آمریکا خواند. رئیس سابق اکثریت سنا، لحظاتی پیش از تبرئه آقای ترامپ از استیضاح، با ۵۷ رای موافق در برابر ۴۳ رای مخالف،‌ او را به دلیل رفتار بالقوه مجرمانه‌اش محکوم کرد.

نشست امسال سی‌پک در پی تبرئه آقای ترامپ در پایان استیضاح او به اتهام تحریک یورش هوادارنش به کنگره در روز ششم ژانویه برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک‌کانل به رغم آن که رأی به تبرئه آقای ترامپ در جریان استیضاح او داد، به روشنی او را بابت خشونتی که هوادارنش روز ششم ژانویه در یورش به کنگره مرتکب شدند، ملامت کرد.

مک‌کانل در پایان جلسه استیضاح گفت: «دلیل کارشان این بود که قوی‌ترین مرد روی زمین چون ازباخت در انتخابات عصبانی بود، دروغ به خورد آن‌ها داد. اعمال رئیس جمهوری سابق، ترامپ، پیش از این شورش مایه آبروریزی و بی‌اعتنایی به مسئولیت بود.»

اکثریت سناتورها، آقای ترامپ را در تحریک به شورش مقصر دانستند، اما ۵۷ رأیی که به محکومیت او داده شد، برای کسب اکثریت دو سوم اعضای کنگره کافی نبود. در رأی‌گیری شنبه، هفت سناتور جمهوری‌خواه به دموکرات‌ها و مستقل‌ها پیوستند، اما ۴۷ جمهوری‌خواه دیگر رای به بیگناهی آقای ترامپ دادند.

بسیاری از سخنرانان نشست سی‌پک امسال چهره‌هایی هستند که پس از یورش به کنگره از آقای ترامپ دفاع کرده‌اند، از جمله کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان.

بیشتر از جهان